Luxusní ruská značka financovaná ze státních peněz za několik let vyrobila jen jednotky kusů vládní limuzíny Aurus Senat. Původně se přitom počítalo s malosériovou výrobou pěti tisíc Aurusů ročně. Co bude s nákladným projektem dál?
Podle ruského webu Drom.ru je dnes už zcela zřejmé, že výroba luxusní limuzíny Aurus není právě povedeným projektem – minimálně z komerčního hlediska. Jeho vznik inicioval před pár lety sám Vladimir Putin s cílem nahradit v kremelské flotile auta západních značek ruskými reprezentativními limuzínami. Přes mnohé porodní bolesti se to také nakonec podařilo. Když byl Putin v květnu 2018 znovu zvolen prezidentem, inauguraci absolvoval ve zbrusu novém Aurusu Senat. Od té doby je však až podezřelé ticho po pěšině.
Nemnoho vyrobených limuzín Aurus Senat využívají výlučně ruské státní instituce. Týká se to i přehlídkové otevřené verze. Zdroj: Aurus Motors
Nemnoho vyrobených limuzín Aurus Senat využívají výlučně ruské státní instituce. Týká se to i přehlídkové otevřené verze. Zdroj: Aurus Motors
Jen pár kusů
V květnu loňského roku u příležitosti slavnostního zahájení sériové výroby v komplexu v továrně Sollers prezident Putin vyjádřil přesvědčení, že ruské limuzíny „budou žádané“. Reálná čísla tomu ale zatím příliš neodpovídají. Přinejmenším ne v tom smyslu, že továrnu mělo ročně opouštět 5000 kusů nových Aurusů. Komerční prodej měl být přitom zárukou návratnosti.
Podle ruského webu je sice pravda, že Aurus už má otevřen exkluzivní obchod v Moskvě, jinak ale prý celá kauza Aurus vypadá spíš na jedno velké divadlo. Jak tvrdí Drom.ru, žádná sériová produkce neběží. Naznačují to data z ruského registru vozidel. Podle něj bylo loni přihlášeno jen 21 Aurusů, přičemž byly registrovány ještě na základě původního schválení ručně montovaných exemplářů, které vznikaly přímo ve věhlasném moskevském ústavu NAMI.
Je tedy prý velmi pravděpodobné, že jde o tato auta a nikoliv o sériové vozy z montážní linky. Web Drom.ru se také pokusil najít první zákazníky, ale zatím se dopátral jen vlastníků dvou exemplářů, tedy spíš vlastníka jednoho – obě auta jsou totiž vlastněna přímo společností Aurus. Web tvrdí, že podobně to bude i se zbývajícími exempláři. Realita je tedy taková, že po devíti letech financování projektu a čtyři roky po oficiální premiéře nebylo běžným zákazníkům dodáno ani jedno jediné vozidlo.
Aurus Senat má nabízet pohodlí a jízdní vlastnosti srovnatelné s nejvěhlasnějšími světovými značkami. Zdroj: Aurus Motors
Aurus Senat má nabízet pohodlí a jízdní vlastnosti srovnatelné s nejvěhlasnějšími světovými značkami. Zdroj: Aurus Motors
Stát nejhorším hospodářem
Správným postupem prý měla být jako kdysi u ZILů zakázková výroba obrněných limuzín pro státní služby a vybrané zákazníky ze soukromého sektoru. Podobný uměle vytvořený politický projekt má totiž jen dvě možnosti – buď být zadán zahraničnímu výrobci, což by v praxi mohlo obnášet například vznik ruské verze čínské vlajkové lodi Hiongqi (Rudý prapor, používá jej i A. Lukašenko), nebo by byl svěřen některé domácí automobilce. Podle informací ruského webu se vláda pokoušela s takovou nabídkou oslovit AvtoVAZ, tedy Ladu, v Togliatti si ale prý rychle uvědomili všechna rizika a spolupráci prozřetelně odmítli.
Ruská vláda si zjevně vybrala třetí cestu, a to tu nejdražší – cestu samostatné automobilky, která se o veškeré záležitosti spojené s výrobou, prodejem či marketingem stará od A do Z sama. Pokud by šlo o soukromé peníze jako třeba v případě Tesly, platí, že proti gustu žádný dišputát.V tomto případě se ale jedná o peníze daňových poplatníků. Vyrábět dnes i mnohem jednodušší auta a být přitom v černých číslech je velké umění i pro tradiční automobilky.
Bombastický projekt počítal s výrobou 5000 aut ročně. Zdroj: Aurus Motors
Nákladný vývoj
Vývoj zajistil známý moskevský výzkumný ústav automobilů (NAMI) ve spolupráci se západními partnery jako Porsche Engineering nebo Bosch. Projekt s původním názvem Kortež financoval samozřejmě stát.
Aby vláda obhájila investici ve výši přibližně 400 milionů eur, počítal projekt Kortež kromě prezidentské vlajkové lodi také se sériovou výrobou civilních verzí a k tomu s výrobou MPV a SUV na stejné platformě.
Pod kapotou vozu je dvakrát přeplňovaný benzinový vidlicový osmiválec o objemu 4,4 litru, který byl podle výrobce vyvinut speciálně pro značku Aurus. Motor má výkon 440 kW a nejvyšší točivý moment 880 Nm. Benzinové jednotce navíc pomáhá elektromotor, který je umístěn vzadu a má 46 kW. Celkově to stačí k tomu, aby kratší verze S600 zrychlila z 0 na 100 km/h za 6 sekund a rozjela se až na 250 km/h (poté zasáhne omezovač).