VELKÉ ZPRÁVY: Vyzkoušeli jsme si jízdu na hraně
Lze je ale jednoduše odstranit. Víme, jak!
V dopravním provozu se může stát cokoliv. Denně policisté řeší nehody, jejichž příčinou je často nedání přednosti v jízdě, nepřiměřená rychlost, nevhodné předjíždění a zejména nevěnování se plně řízení. Jen kvůli nepozornosti řidičů loni podle statistik havarovalo více než 17 tisíc řidičů. Pro každého řidiče je přitom (i právě proto) zásadní být po celou dobu jízdy 100procentně soustředěný a mít prostor pro rychlou reakci. Dopravní experti mluví o třech nejčastějších zlozvycích, které pozornost i schopnost okamžitého reagování na vzniklou situaci narušují, a jejichž odstranění je také jedním z hlavních bodů kurzu na polygonu, kde si jízdu na hraně vyzkoušel i náš reportér Jakub Nakládal. Podívat se můžete v úvodním videu. A jaké zbytečné nešvary tedy někteří řidiči mívají?
Špatně nastavená sedačka
Co může mít zásadní vliv na pozornost, respektive schopnost rychle reagovat, je nastavení sedačky a poloha řidiče za volantem. Správným posedem se lze mimo jiné vyhnout bolestem zad a nadměrné únavě, při případné nehodě také zmírnit následky. Správně nastavené sedadlo zajistí lepší výhled z oken vozidla i zrcátek a minimalizují se mrtvé úhly. „Měli byste sedět co nejvýše, tak aby to ještě bylo komfortní. Při vyšším posedu budete mít lepší výhled z vozu. Pozor na dostatečný prostor (cca 5 cm) mezi hlavou a střechou vozu, abyste se na hrbolaté cestě neuhodili, a abyste minimalizovali riziko zranění hlavy a krku v případě nehody,“ radí instuktor Oliver Teknös na webu brněnského polygonu.
Sedadlo nastavte tak, abyste pohodlně celým chodidlem (nejen prsty) dokázali plně prošlápnout pedály. Nohy přitom nesmí být natažené, abyste minimalizovali riziko jejich zlomení při případném nárazu. Spodní část sedadla nastavte tak, aby ho kolena přesahovala o 3 - 6 cm.
Úhel sedáku vůči opěradlu by pak měl být v rozmezí 95 – 110 stupňů. „Při ostřejším úhlu lépe pocítíte chování vozu. Avšak při větším úhlu není páteř tolik namáhaná, proto je takové nastavení vhodnější na delší cesty, nebo pokud míváte bolesti zad. Nepleťte si to ale s “ležením za volantem”. Zde je efekt úplně opačný. Za volantem se při této poloze budete hrbit a také přichází dříve i pocit únavy. Pokud máte možnost nastavit bederní opěrku, nastavte ji tak, aby byl tlak na celá záda vyrovnaný a cítili jste se pohodlně,“ radí ještě Oliver Teknös.
Volant byste pak podle něj měli mít tak daleko od těla, abyste mohli ohnout zápěstí přes jeho horní hranu. Měli byste také skrze volant dobře vidět na přístrojovou desku a vaše paže by měly být v pohodlné pozici.
Shrnutí správného sezení za volantem v bodech:
- při sešlápnutí pedálu by měla být noha lehce pokrčená
- opěradlo by mělo být v co nejsvislejší poloze, jen mírně zakloněné (řidič nesmí ležet ani být nalepený na volantu)
- ruce při držení volantu mírně pokrčené, nedržet volant křečovitě
Špatné držení volantu
Volant je pak zásadní držet při jízdě (samozřejmě když zrovna neřadíte) oběma rukama a ideálně v poloze „tři čtvrtě na tři“. Řada řidičů drží volant jen v dolní části, případně jen jednou rukou (druhou stále na řadicí páce). Správná poloha ale podle odborníků zajistí lepší cit při řízení a řidič zvládne i rychleji zareagovat na případné neočekávané situace. A také chrání ruce při případném vystřelení airbagu.
Mobilní technologie za volantem
Mobil a další záležitosti (jako je konzumace jídla, manipulace s přehrávačem a podobně), které za volantem rozptylují pozornost, mohou za rovných 20 procent dopravních kolizí. „Nejčastější důvod dopravních nehod je nepozornost za volantem. To znamená mobilní telefon, e-mail, sociální sítě – reakce na věci, které v tom provozu vlastně vůbec nejsou důležité,“ doplňuje instruktor brněnského polygonu Norbert Mikulec. Podle něj je ideální po dobu jízdy nastavit na mobilu „letecký režim“ a díky tomu nebude řidiče jeho telefon vůbec rozptylovat.
Jak uvádí BESIP na svém webu, telefonování za volantem je stejné, jako byste za volant usedli po třech „dvanáctkách“. „Bylo prokázáno, že pokud řidič v průběhu jízdy telefonuje s přístrojem v ruce (nebo i s pomocí hands-free), je jeho rychlost sešlápnutí brzdového pedálu v situacích, kdy musí brzdit k odvrácení srážky téměř o 10 procent pomalejší. Většina řidičů také přestala v průběhu telefonování sledovat provoz ve zpětných zrcátkách. To je velmi nebezpečné zejména při jízdě na dálnici, při objíždění překážek nebo při odbočování vlevo,“ upozorňuje BESIP.
>> Jak to vypadá na českých silnicích? Fakta, která vás (ne)překvapí:
Ivana Kropáčková, s využitím Polygonbrno.cz/se-spravne-posadit-za-volant; ibesip.cz/Tematicke-stranky/Zasady-bezpecne-jizdy-v-aute/Telefonovani-za-jizdy-je-nebezpecne