Takzvaným energetickým šmejdům rozdala Česká obchodní inspekce rekordní milionové pokuty, počet stížností zákazníků stále roste. Jaké triky podvodní zprostředkovatelé zkouší a jak jim nenaletět?
Počet stížností na nekalé praktiky podle ČOI i Energetického regulačního úřadu pořád roste. Pomoci by měla deklarace, ve které se dodavatelé energií zavázali k dodržování pravidel, která se týkají právě zprostředkovatelů. „Slušné firmy, které dodávají energii, se zavázaly k tomu, že nebudou od energošmejdů brát smlouvy, budou si velmi přísně kontrolovat, kdo za ně smlouvy prodává,“ říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruku Tomáš Prouza v úvodní reportáži. Ministerstvo průmyslu a obchodu také připravuje novelu energetického zákona. Ta by měla přinést jednodušší odstoupení od smlouvy, omezení plných mocí, nebo omezení délky smluv na maximálně 36 měsíců. Zákonodárci by měli o novele rozhodovat v průběhu příštího roku.
Praktiky energošmejdů
Vydávají se za obchodníky s plynem a elektřinou, nebo jen zprostředkovávají zdánlivě výhodnější nabídky. Na jedné straně je výřečný obchodník, na straně druhé jste vy – jeho oběť. Mohou zvonit u dveří nebo vás kontaktovat po telefonu a nabízet nižší cenu na přímo, nebo prostřednictvím tzv. aukce (více v podrobném článku o praktikách šmejdů). Zákaz podomního prodeje nicméně platí v řadě měst a obcí a v případě porušení hrozí podvodníkům pokuta až dvě stě tisíc korun. Může se ale stát, že to šmejdi budou stále zkoušet. Nabídky po telefonu jsou pak jednou z marketingových strategií firem (ačkoliv mohou některé firmy v dnešní době porušovat GDPR) a vyslovený souhlas i takto na dálku podle odborníků (zatím) znamená uzavření smlouvy. Kulisy i způsoby podvodní zprostředkovatelé mění. Chytají se každé šance, která by mohla spotřebitele zmást.
V případě opravdové aukce úspora skutečně možná je, ne ale v podání těchto energetických šmejdů. Často to končí tím, že lidé platí pokuty ve výši několika tisíc korun. „Volala mi nějaká paní, že bych mohla podepsat přihlášku k energetické soutěži s tím, že se ničím nezavazuju,“ popsala už dříve naší redakci paní Marcela, jedna z podvedených zákaznic. Podepsání dokumentů následně proběhlo u ní doma. Jak překvapená pak ale byla, když našla ve schránce závazné smlouvy s novým dodavatelem energií s tím, že musí zaplatit 30 tisíc korun. „Ještě mi řekla, že mám krásný byt, že mám pěkný účet, a takové ty věci co se kolem toho mluví, na což jsme jí skočila, samozřejmě.“
Ať už jsou obchodníci, kteří zazvoní u dveří nebo zavolají na telefon, napojeni oficiálně na konkrétního dodavatele nebo ne (nemusíte to vůbec poznat), jedno mají společné. Dokonale naučenými manipulativními frázemi se vás snaží vmanévrovat k vyslovení souhlasu s jejich „výhodnou nabídkou“ či podpisu předloženého dokumentu. Co mohou říkat? Například to, že váš dodavatel elektřiny krachuje nebo mění vlastníka. Záměr je ale vždy stejný, prodat a zmizet. Jak těmto podvodníkům nenaletět?
1. Neslibujte nic po telefonu
Chtějte všechno písemně a podepisujte jen to, čemu 100procentně rozumíte.
2. Nikdy nevěřte žádnému podomnímu obchodníkovi
Takto k vám dobrá nabídka nepřijde. Ať už říká cokoliv nebo se tváří jakkoliv, pamatujte si, že u dveří se takové smlouvy neuzavírají, neměli byste se takto k ničemu zavazovat. Jak upozorňují odborníci, jedná se zpravidla o podvod.
Jakmile vám, rádoby slušný prodejce energií zavolá nebo zazvoní u dveří, raději hned komunikaci ukončete. Zavřete dveře, položte telefon. Bez výčitek.
3. Ceny porovnávejte aktivně
Budete-li mít o nějaký produkt či službu zájem, můžete se kdykoliv zvolené firmě ozvat sami z vlastního rozhodnutí. Ceníky dodavetelé energií zveřejňují na webu, pro srovnání nabídek na trhu lze využít i nezávislé online porovnávače. Aktuální ceny na trhu energií můžete porovnat například i přímo na webu Energetického regulačního úřadu.
4. Odstoupit můžete do 14 dnů
Pokud jste už nevýhodnou smlouvu podepsali, můžete od ní do 14 dnů odstoupit. Po zmiňované novele energetického zákona to bude ještě jednodušší. 14tidenní lhůta začne běžet až potom, co dostaneme písemnou smlouvu v papírové podobě.
5. Nechte si poradit
Pokud si nebudete jisti, co s danou situací dělat, obraťte se co nejdříve například na některou z poraden pro spotřebitele, které nabízejí bezplatné konzultace.
(red)