Online nakupování Zdroj: pixabay.com
E-shopy jsou jednou z bezpečných a rychlých možností nákupu. Přesto je třeba dbát několika zásad...
Koronavirus a více než měsíc karantény změnily životy nás všech. Trávíme mnohem více času doma, děti nechodí do školy a místo kamenných obchodů využíváme v hojné míře e-shopy (byť už řada prodejen otevřela v pondělí opět i fyzicky). Ačkoliv během nakupování v internetovém obchodě je riziko nákazy minimální, ohrožovat mohou podvodníci naopak naši peněženku. (Na hackerské útoky v online prostředí si ale dejte pozor i v jiných situacích – viz úvodní reportáž.) Přinášíme přehled rad a tipů, díky kterým bude váš „bezkontaktní“ nákup ještě bezpečnější.
1. Název vs. obsah webu
Název e-shopu by měl odpovídat prodávanému zboží. Podvodníci totiž často skupují staré weby. Nesoulad názvu s tím, co e-shop nabízí, by vás proto měl varovat. Pokud například web pujcovnanaradi.cz prodává obuv, mějte se na pozoru.
2. Strategie nízkých cen a platby předem
Nakupujte u dlouhodobě fungujících obchodníků. Podvodné e-shopy jsou využívány především k získání údajů o vaší kartě – proto tyto internetové obchody zpravidla dlouho nevydrží. „Strategie je jednoduchá. Nabídnout lákavé zboží typu oblíbeného mobilního telefonu za výrazně nižší cenu než férové internetové obchody a vybrat peníze předem bez možnosti kontroly. Po krátkém období následuje odpojení webové stránky,“ říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
3. Nízká cena může značit i neorginální zboží
Cena zboží musí dávat smysl. „Pokud má e-shop oproti konkurenci výrazně nižší ceny, můžete se klidně dočkat neoriginálního zboží. Dávejte také pozor na to, v jaké měně je cena uvedena. Cena udaná v korunách, ale vyčíslená do posledního haléře prozrazuje automatický převod do zahraniční měny. Když například zahraniční e-shop, který evidentně česky „moc neumí“, nabízí slevu 90 procent na poslední dva kusy zboží, je to krajně podezřelé,“ upozorňuje zase expert na bezpečnost a prevenci finančních podvodů Vincent Tomaško z MONETA Money Bank.
4. Podezřelá čeština
Pokud jsou na e-shopu podezřelé a krkolomné texty, zpozorněte. Podvodníci si se správným slovosledem a gramatikou hlavu nelámou. Varovat by Vás měl i častý výskyt nepřeloženého či strojově přeloženého textu v popisu zboží.
5. Čtěte recenze
Projděte si recenze na vybraného obchodníka. Zde lze vysledovat, jak prodejce se svými zákazníky komunikuje, jaká byla kvalita dodaného zboží nebo jak probíhalo reklamační řízení. U neověřeného prodejce neplaťte raději nikdy za zboží předem, ale vždy na dobírku.
6. Preferujte české prodejce
Pokud je to možné, nakupujte u českých či slovenských obchodníků. Stránky v češtině jsou přehlednější a zároveň jakékoli informace o tuzemských obchodnících dohledáte snáz.
7. Zkontrolujte před platbu zabezpečení webu
Před zadáním vašich údajů se ujistěte, že je web zabezpečený (v adresním řádku prohlížeče musí být před názvem webu „https“ a ikonka zámečku. „U nezabezpečených webů se může také objevit hláška „not secure“. Na nezabezpečeném webu nikdy nezadávejte údaje o své platební kartě,“ radí Vincent Tomaško.
8. Seznamte se s obchodními podmínkami
Snadno dostupné a srozumitelné obchodní podmínky jsou dobrou vizitkou každého prodejce. Není to možná moc záživné čtení, ale před zaplacením košíku je vždycky lepší si je prostudovat. Vyvarujete se tak nedorozumění souvisejících s reklamací zboží, dodacími lhůtami či poplatky za dodatečný servis. A při předplacení mediálních služeb právě v obchodních podmínkách najdete, zda se předplatné služby automaticky obnovuje, případně jak můžete odběr zrušit.
9. Sledujte seznamy rizikových e-shopů
Seznam známých rizikových e-shopů vede Česká obchodní inspekce. Existuje i seznam poctivých e-shopů, a to na webu dTestu.
10. Internetové platby zapněte jen pro realizaci nákupu
Prevence je klíčová. „S nákupem nespěchejte a věnujte pár minut kontrole věrohodnosti e-shopu. Můžete tak předejít ztrátě peněz i starostem s blokací a zařizováním nové platební karty. Internetové platby doporučujeme zapnout vždy pouze pro provedení konkrétního nákupu a potom je zase vypnout. Pokud jste už platbu provedli a máte pochybnosti, zavolejte na klientskou linku banky,“ uzavírá Vincent Tomaško.
-iks-