Bezdůvodné protáčení kol automobilů či jezdění motorkářů po zadním bude v Rakousku tvrdě postihováno. Předpis, který je součástí novely tamního silničního zákona, bude platit nejen v běžném provozu, ale i pro uzavřená parkoviště a jiná zdánlivě bezpečná místa.
Drifteři, tuneři, kaskadéři a další milovníci nebezpečných radovánek za volantem budou mít v Rakousku utrum. Novela silničního zákona zakazuje jakékoli driftování, bezdůvodné protáčení kol, průjezdy zatáčkami s kvílícími pneumatikami či jízdu na motocyklu po zadním nebo, nedej bože, po předním kole.
Na oblíbené wheelie si budou muset motorkáři nechat zajít chuť i na parkovištích. Zdroj: Getty Images
Na oblíbené wheelie si budou muset motorkáři nechat zajít chuť i na parkovištích. Zdroj: Getty Images
Jasné pojmenování problému
„Nepřiměřené používání motorového vozidla, u kterého po celou dobu nedochází ke kontaktu mezi povrchem vozovky a všemi koly, je zakázáno.“ Tak zní litera zákona. Podobné „hry“ se navíc už nesmí odehrávat ani na uzavřených cestách či parkovištích.
Pokuty jsou navíc opravdu „mastné“. Jejich konkrétní výše závisí na tom, jak chování „silničního piráta“ ohodnotí policie. Hříšnici se v každém případě mohou těšit přinejmenším na ztrátu 300 eur, tedy zhruba 7 500 korun. Pokud však bude mít policie podezření, že skutek by se mohl opakovat, nebo být nebezpečný pro okolí, horní sazba je až 10 000 eur, což je v přepočtu čtvrt milionu korun.
A nejen to, policie může zlobivým drifterům zadržet auto nebo motocykl na 72 hodin. Pokud tedy pojedete tuto letní sezónu přes Rakousko do Chorvatska nebo do Itálie, myslete na to, že přetáčení kol, ke kterému může dojít i neúmyslně, může tamní policie posoudit jako přestupek. V českém právním prostředí se zatím podle vyjádření ministerstva dopravy žádný podobně konkrétní předpis nechystá, nebezpečná jízda ohrožující ostatní účastníky silničního provozu však samozřejmě zapovězená je.