První dopravní letadlo poháněné nízkoemisním palivem vyrobeným čistě z tuku v úterý přeletělo Atlantik. Jedná se o další krok ve snaze o dosažení uhlíkově neutrální letecké dopravy. Ze strany ochránců životního prostředí i leteckých společností se však ohledně novinky ozývají kritické hlasy.
Letadlo Boeing 787 společnosti Virgin Atlantic při svém letu z Londýna do New Yorku nespotřebovalo žádné fosilní palivo, místo toho spoléhalo na pohonnou hmotu vyrobenou z loje a dalších odpadních tuků. Informuje o tom web Yahoo!Finance. „Svět vždy předpokládá, že něco je nemožné, dokud to nedokážete,“ řekl zakladatel společnosti Richard Branson, který se letu zúčastnil společně s dalšími zástupci firmy a vlády.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Zřícené letadlo přímo u nákupního centra. Svědek popsal podivný manévr před tragédií v Texasu
Britské ministerstvo dopravy označilo testovací let, na nějž přispělo milionem liber, za velký krok směrem k budování letecké dopravy, jež bude šetrnější k životnímu prostředí. Úřad si stanovil za svůj cíl do roku 2030 převést 10 procent leteckého provozu na udržitelná paliva.
Ministerstvo energetiky Spojených států označuje používání udržitelných paliv, která snižují emise zhruba o 70 procent, za dosud nejlepší krátkodobý cíl ve snaze dosáhnout uhlíkově neutrálního letectví.
Nadšené výroky o významu udržitelného paliva jsou však podle Cait Hewittové z britské Letecké federace pro životní prostředí značně zavádějící, píše The Guardian. „Představa, že se tímto letem přiblížíme k létání bez pocitu viny, je směšná,“ řekla. Podle ní představuje velký problém výroba paliva z odpadních tuků, kterou nelze udržitelně rozšířit. Ve Spojených státech se tato produkce od roku 2016 zvýšila ročně ze 7,6 milionu na 60 milionů litrů v roce 2022. Přesto se nejedná ani o tisícinu paliva, které je v Americe leteckými společnostmi spotřebováno. „Udržitelnost alternativních paliv je třeba posoudit, nikoli předpokládat,“ dodala Hewittová.
Kriticky se vyjádřil i Tim Clark, prezident společnosti Emirates, který dlouhodobě zpochybňoval možnosti výroby ekologického paliva v dostatečném měřítku. Varuje, že investice do náhrady klasických paliv pro současné proudové motory mohou ohrozit vývoj nové generace úspornějších letadel a dalších technologií.
Přestože se jedná o první přelet Atlantiku dopravním letadlem za použití udržitelného paliva, nejde o úplně první letadlo, které tohoto úspěchu dosáhlo. Tím bylo soukromé letadlo společnosti Gulfstream Aerospace, kterému se to podařilo již letos 19. listopadu.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Válečná schizofrenie? Ukrajinci dodávají Rusům díly pro letadla a vrtulníky, tvrdí novináři