Emisní normě Euro 7 se nedalo předejít, vláda proti ní ale vydala jasně odmítavé stanovisko, řekl v pořadu K věci na CNN Prima NEWS ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Česká republika se podle něj proti jejímu zavedení ozývá velmi hlasitě. Cílem je udržet pracovní pozice a nedopustit zhoršení životního prostředí, což by prý měl pochopit i europoslanec Marcel Kolaja (Piráti), který podporuje zákaz prodeje aut se spalovacími motory.
Zavedení emisní normy Euro 7 by Českou republiku připravilo o tisíce pracovních míst. Varoval před tím například člen představenstva Škody Auto pro prodej a marketing Martin Jahn. Podle něj by včetně dodavatelů mohlo jít až o 10 tisíc propuštěných lidí.
Podle Kupky se ale normě nedalo předejít. „Evropská komise svůj návrh představila teprve v listopadu loňského roku, tedy na konci našeho předsednictví,“ řekl Kupka s tím, že vláda obratem reagovala a ještě před Vánoci vydala jasně odmítavé stanovisko a zároveň formulovala nejvýznamnější výhrady. Podle něj jde například o to, že by výrobci vozidel neměli dostatek času, aby se s tím mohli nějakým způsobem vypořádat.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Jahn o dopadech emisní normy Euro 7: Škoda Auto bude muset propustit tisíce lidí a zavřít halu
Norma Euro 7 by podle Kupky výrazně ohrozila nejen český, ale také evropský automobilový průmysl. „Ve výsledku by znamenala i horší dopady na životní prostředí,“ řekl Kupka s tím, že i z toho důvodu proběhla jednání s evropskými ministry dopravy. „Jednání iniciovala Česká republika a výsledkem je jasné ne současné podobě normy,“ řekl ministr.
Evropský parlament teď bude návrh na zavedení Eura 7 projednávat. „Jsme na začátku, Česká republika se ozývá v nejranější možné fázi a ozývá se velmi hlasitě. Máme na své straně další spojence, aby se podařilo účinnost normy odložit o čtyři roky,“ vysvětlil Kupka s tím, že je také potřeba změnit některé technické parametry.
Česká republika zároveň odmítá podpořit zákaz prodeje nových osobních aut se spalovacími motory, pokud nebude možné v autech využívat syntetická paliva. Europoslanec a místopředseda Pirátů Marcel Kolaja by ale zákaz podpořil. „V Evropské unii zemře předčasně kvůli emisím z automobilů ročně 300 tisíc lidí,“ upozornil již dříve Kolaja.
„Pevně doufám, že i všichni čeští europoslanci budou v tomto směru zastávat naši národní pozici, že žádní Piráti a jiní se nepřikloní na opačnou stranu,“ sdělil Kupka s tím, že doufá, že i Kolaja argumenty nejenom vyslyší, ale bude je prezentovat dál. „Jde nám o to, abychom udrželi automobilový průmysl a pracovní příležitosti a abychom ve výsledku nedopustili zhoršení podmínek pro životní prostředí,“ dodal ministr.