Rumová Kofola? Nešťastná volba pro děti i abstinenty, míní experti o kontroverzní příchuti

Do Vánoc zbývá zhruba měsíc a půl a společnost Kofola již uvedla sváteční limitované edice svých oblíbených nápojů. Letos vsadila na vanilkové rohlíčky a rum. Jenže druhá jmenovaná příchuť dělá vrásky jak některým konzumentům, tak odborníkům. Ačkoliv se jedná o nealkoholický nápoj pouze s „vůní rumu“, například u dětí může evokovat, že bez alkoholu nic není dost dobré. A vhodný nemusí být nápoj ani pro některé dospělé, například abstinenty.

Již více než 15 let představuje společnost Kofola vánoční limitované edice nápojů, u nichž se nechává inspirovat tradičními vánočními vůněmi. V minulosti si zákazníci mohli vychutnat příchutě jako skořice nebo linecké cukroví, letos padla volba na vanilkové rohlíčky a rum.

ČTĚTE TAKÉ: Šok pro policisty z České Třebové: 69letý žák autoškoly nadýchal 1,3 promile alkoholu

„Vánoce jsou ještě daleko, ale my už nemůžeme vydržet. Letošní vánoční limitkou je Kofola s rumovou příchutí,“ informovala společnost na svém Instagramu před čtrnácti dny. Reakce lidí se však různí. „To vážně? Fakt učíte děti a mládež mimo zákonnou hranici konzumace alkoholu, jak chutná rum s kolou (kofolou) a přijde vám to v pořádku?“ ptal se pod příspěvkem jeden z uživatelů.

Opilý mladík si natočil vlastní dopravní nehodu. Neměl řidičák a auto si jen půjčil:

Vzkazy společnosti píší lidé například i na sociální síti X, dříve Twitter. „To jste se v Kofole zbláznili? V zemi alkoholiků to ještě podpořit příchutí tak, abychom učili malé děti rovnou na chuť rumu?“ ptal se jiný uživatel. Odpověď přišla záhy. „V Kofole každoročně přicházíme s atraktivními a originálními příchutěmi, které spotřebitelům navodí atmosféru a čas Vánoc. Letos padla volba na jedny z nejtypičtějších a nejoblíbenějších vánočních vůní – Kofolu Vanilkový rohlíček a Kofolu s vůní rumu, který je součástí třeba i vánočních perníčků,“ uvedla společnost.

„Souhlasíme, že dětem alkohol do ruky nepatří, a věříme, že každý rodič se sám rozhodne, nakolik si zrovna tuto limitku vychutná i s dětmi nebo zůstane věrný Kofole Original,“ dodala firma s tím, že její produkty na děti necílí.

Najde se však i celá řada těch, kteří se na novou limitovanou edici nápojů těší. „Podle reakcí lepších lidí se dají očekávat rekordní prodeje. Já jí teda po letech zkusím,“ napsal jeden z uživatelů.

Nešťastný krok, shodují se experti

Z reakcí na sociálních sítích je patrné, že se názor lidí na novou limitovanou příchuť Kofoly liší. Naopak experti se v mnohém shodují. „Není to úplně nejvhodnější, stejně tak bych ale celou věc nepřeceňoval. Přeci jen, máme rumové pralinky, některé zákusky taktéž mají rumovou příchuť. Z hlediska dětí to však není úplně šťastné – ale ani z hlediska některých dospělých: například těch, kteří mají problémy s alkoholem, odvykají si nebo abstinují po léčbě,“ sdělil pro CNN Prima NEWS psycholog Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví (NÚDZ).

Obecně mají produkty s „alkoholovou příchutí“ na děti minimálně psychologický vliv. „Hodně se diskutuje o nealkoholických šampaňských pro děti. To jsou věci, které děti nabádají k tomu, aby si řekly: ‚Hele, tady je svět dospělých, kde se pije alkohol.‘ I dětské šampaňské jim předává informaci, že je to normální: dospělí pijí a když je nějaká oslava, tak i děti mají své bublinky, i když nealkoholické. To jsou věci, kvůli nimž si děti fixují, že k dospělosti patří alkohol,“ doplnil Csémy.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Po každém natáčecím dni jsem ve vaně vypil láhev vodky, popisoval Matthew Perry

Novou příchuť považuje za nevhodnou i Petr Popov, primář Kliniky adiktologie Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a odborník na léčbu závislosti. „Je to nešťastný nápad. Primárně nealkoholický nápoj, jak si ho většina lidí dosud představovala, a přidávat do něj příchuť alkoholu... nevysílá to dobrý vzkaz. Je to něco, kdy říkáme, že aby bylo něco dobré, tak u toho musí být alkohol,“ uvedl pro CNN Prima NEWS.

Netroufá si tvrdit, zda by u dětí kvůli zkušenosti s nealkoholickými nápoji – avšak s „alkoholickou“ příchutí – mohly vzniknout predispozice k tomu, aby v dospělosti častěji sahaly po tvrdém alkoholu. „Na to by se musel provést výzkum. Jsou děti, kterým alkohol nechutná, ať už samotný nebo v něčem. Anebo jsou děti, a to vím od lidí, které jsem léčil, které se v raném období setkaly s alkoholem a jejich zkušenost měla příjemnou podobu. Pro ně to bylo významné,“ dodal.

„Limonády“ s alkoholem

Na problematiku kolem dětí a konzumace „nealkoholických pivních nápojů“, upozorňuje již delší dobu kampaň Nechmel děti, za níž stojí Petr Freimann. „Spousta rodičů dává dětem pít alkoholické nápoje, potažmo pivní nápoje. Birelly a pivní mixy se tváří jako limonády, v reálu tomu však není. Čepovaný birell pomelo-grep obsahuje méně než 0,5 procenta alkoholu, což je pro dětský organismus problematické. Tato alkoholová část se však rumové Kofoly netýká,“ sdělil pro CNN Prima NEWS.

U nové příchutě vidí jiný problém. „Jde o senzorickou část, návyk, ať už na chmelovou nebo zde rumovou chuť,“ zdůraznil. Samotný nápad, přijít na trh s limitovanou příchutí rumu, Freimannovi přijde nešťastný. „Do určité míry je zde nebezpečí. Principiálně, Kofola ani nealko piva nejsou nápoje pro děti a odpovědnost je na rodičích,“ pokračoval.

V rámci kampaně však v Nechmel děti zjistili, že si řada rodičů neuvědomuje, že i Birelly obsahují určité procento alkoholu. „Kdyby zde byla etická rovina výrobců, bylo by to skvělé,“ uvedl s odkazem například na to, že by firmy mohly u svých výrobků uvádět, od kolika let jsou vhodné ke konzumaci. „A položme si otázku: je nutné dětem tyto nápoje vůbec dávat, když můžeme vymyslet něco jiného? Místo toho, abychom řešili, zda mohou rumovou Kofolu, jim dát šťávu, vodu nebo čaj,“ dodal.

Tagy: