Rusové na Krymu testují nový nákladní elektromobil. Tělo má staré skoro šedesát let

UAZ-452 alias „Buchanka“ se vyrábí nepřetržitě od roku 1965 a právě do karoserie tohoto terénního nestora sovětských i postsovětských silnic se konstruktéři z Ruskem okupovaného Krymu rozhodli vpravit elektromotor. Půjde už o třetí pokus v dějinách známou dodávku elektrifikovat a hlavně prodávat.

Výzkumné a výrobní sdružení Elkafa sídlící na Krymu vyvíjí projekt přeměny klasického terénního vozidla UAZ-452 „Buchanka“ na čistě elektrický vůz. Uvedla agentura TASS s odkazem na Michaila Demuriu, předsedu sdružení Rustranselectro. Na jaře a v létě roku 2023 podle něj firma sestaví funkční prototyp elektromobilu a otestuje ho na krymských silnicích.

Elektrický padesátník

Podle Demurii byla podepsána dohoda s automobilovým závodem UAZ, který pomáhá s konstrukčními pracemi. Společnost Elkafa nedávno získala grant od Fondu rozvoje inovací – federálního fondu, který pomáhá financovat vývoj baterie v této sadě komponent. „Myslím, že na jaře začneme s testováním a vylepšováním. V polovině nebo na konci léta již bude auto hotové,“ řekl Demuria.

Předpokládá se, že „elektro-Buchanka“ bude testována v podmínkách horského a stepního terénu Krymu, aby byl dobře vyhodnocen provoz v letních i zimních provozních podmínkách. Poté má následovat homologace pro malosériovou výrobu a prodej novinek na ruském automobilovém trhu.

Maloobchodní cena vozu bude asi dva miliony rublů (zhruba 650 000 Kč) s přihlédnutím k dotaci Ministerstva průmyslu a obchodu Ruské federace na nákup elektromobilu. „V současné době se pracuje na certifikaci sady komponentů pro přestavbu vozu na elektromobil, aby se v budoucnu tyto stavebnice neprodávaly domácím kutilům, i když i to je možné, ale dodávaly do našich ruských automobilek, kde mohou takové zařízení instalovat do hotových, sériově vyráběných ruských vozů,“ dodal recept na jednoduchou výrobu elektromobilů Demuria.

Osvědčený základ

A proč vůbec „Buchanka“? „Jde o oblíbené a v Rusku velmi rozšířené univerzální auto, které je velmi platné nejen v regionech s obtížnými terénními podmínkami,“ řekl agentuře TASS Demuria. Jak dodává RIA Novosti, standardní převodovka a rozdělovací převodovka zůstane v experimentálním modelu, po demontáži původní redukce převodovky z důvodu instalace vinutí elektromotoru se plánuje instalace vlastní redukce, která bude připojena ke kardanu nebo hřídeli nápravy.

Vůz bude rovněž vybaven elektromotorem pro posilovač řízení nebo posilovačem brzd. Nově vyvinutý elektromotor s měničem generuje výkon 104 koní a točivý moment byl 320 Nm. Hmotnost se zvýší o 40 kilogramů, což je ale kompenzováno chybějící (plnou) nádrží a palivem, která běžně pojme 54 litrů.

Místo spalovacího motoru bude umístěn elektromotor, pod podlahu bude namontována trakční baterie o délce 1,7 m s kapacitou 39 kWh. Na jedno plné nabití by měla ruská novinka ujet 300 km. Důležitou zprávou je, že za příplatek bude k mání palivový generátor pro dobíjení baterií. Ekologie především.

Třetí pokus o elektrifikaci

Výrobce předpokládá se, že elektrifikovaný veterán by mohl zaujmout firemní klienty, kteří tradičně provozují konvenční benzínový UAZ-452. Z potenciálních zákazníků například energetický koncern Rosněft. Je třeba připomenout, že pokusy o první přestavbu UAZů na elektrickou trakci se objevily už v sovětských dobách. V roce 1977 vznikl prototyp elektrické dodávky UAZ-451MI a koncem 70. a začátkem 80. let byla sestavena várka asi 100 exemplářů elektrických dodávek UAZ-3801. V obou případech měly vozy těžké olověné akumulátory a pohon zadních kol. Hlavním produktem společnosti Elkaf je v současnosti řada lehkých elektrických vozidel Eltavr.

Tagy: