Převzetí moskevské automobilky Renault ruským státem ukazuje, že Rusům je jedno, pod jakou značkou auta z továrny vyjíždějí. Znovuobnovený Moskvič vyvolává podle průzkumu zveřejněného agenturou TASS sympatie nadpoloviční většiny ruských zákazníků.
„Každý druhý motorista má pozitivní vztah k návratu Moskviče,“ uvádí studie. Podle ní je až 65 % ruských motoristů připraveno v budoucnu uvažovat o koupi vozu této značky. Většina z nich se řídí cenovým faktorem, takže 49 % z nich je ochotno koupit auto domácí výroby, bude-li levnější než analogické vozy ze zahraničí.
Pokud bude nový, dosud ani mlhavě neexistující „Moskvič“ upravenou verzí modelu zahraničního výrobce, koupí si ho 47 % oslovených respondentů. Aby podpořil domácího výrobce, je „Moskvič“ připraven koupit každý pátý motorista (21 %), pět procent by si jej rádo koupilo, protože dříve tuto značku vlastnili. Studie se podle agentury TASS zúčastnilo 718 respondentů, dotazováni byli motoristé starší 18 let ve více než milionových městech.
Poslední původní moskviče opravdu stály za to. Dnes snad mohou být objektem touhy zvláště deviantních sběratelů. Zdroj: Se svolením společnosti AZLK
Patrioti z Moskvy
K oživení výroby Moskviče se podle studie pozitivně staví 46 % dotázaných motoristů, tedy téměř každý druhý (18 % reagovalo na novinky o voze naprosto pozitivně, dalších 28 % spíše pozitivně). Dalších 30 % hodnotilo výrobu vozu neutrálně, 24 % reagovalo negativně. Iniciativa vrátit legendární značku byla obyvateli hlavního města přijata vřeleji: v Moskvě více než 25 % respondentů plně podpořilo restart Moskviče, zatímco v regionech to bylo 17 %.
Častěji než ostatní kladně hodnotili návrat „Moskviče“ lidé starší 60 let – plných 57%. Nejnižší míru podpory iniciativy (40 %) vykazovali mladé lidé od 18 do 30 let.
Výsledek průzkumu napovídá, že Rusové se začínají houfně přizpůsobovat nově vzniklé ekonomické situaci a co se týče nahrazování dovozu aut jsou docela optimističtí. Když dojde na návrat legendární značky, fungují i nostalgické pocity. Přestože Moskvič nebyl luxusní značkou, vydobyl si v sovětských dobách pověst spolehlivého a komfortního vozu, jakkoliv automobilka skončila v nových poměrech velmi neslavně. „Není divu, že většina těch, kteří pozitivně hodnotí návrat Moskviče, jsou starší lidé,“ komentoval výsledky Andrej Milechin, prezident holdingu Romir, který studii realizoval.
Čínská budoucnost?
V první fázi produkce nových moskvičů bude zahájena výroba vozů se spalovacím motorem, později by měly nastoupit i elektromobily. Ruské ministerstvo průmyslu a obchodu letos očekává uvedení vozu pod značkou Moskvič v bývalém závodě Renault Russia.
Ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov zároveň informoval, že do projektu by mohli vstoupit čínští partneři, ale neupřesnil, o které společnosti jde. Je totiž naprosto jasné, že bez vstupu zahraničního know-how žádné nové moskviče v dohledné době nevzniknou. V pondělí 6. června byl bývalý závod francouzské firmy (a původně Moskvič/AZLK) oficiálně přejmenován na Moskvič.