Německé automobilky se snaží zbavit skladových zásob. Pomáhá jim i snížená DPH nebo dotace na elektromobily. Trh kvůli tomu ale může již brzy čelit hned několika problémům.
Koronavirová krize spolu s růstem nákladů způsobila na českém trhu v letošním roce až třicetiprocentní plošný nárůst cen nových aut. Pokud toužíte po voze za výhodnou cenu, nezbývá než se probrat nabídkou skladových aut nebo aut s motory, které už nejsou schopny překonat emisní laťku jménem Euro 6d. Kvůli nejnovější euronormě končí i celé modelové řady. Právě takových kousků se importéři i domácí výrobci potřebují co nejrychleji zbavit, aby mohli naskladnit ekologičtější, ale citelně dražší nové modely elektromobilů, hybridů i klasicky poháněných vozů.
U sousedů levněji, zaplatí to ale všichni
Podle německého magazínu Focus předpovídalo už v dubnu tamní Centrum automobilového výzkumu (CAR), že tamní automobilový trh čeká vlna rekordních slev. Jeho odhad, že ceny některých modelů mohou následkem koronakrize dosáhnout až 50 %, se zdál trochu odvážný, ale současná situace ukazuje, že od pravdy nebyl daleko. Podle průzkumu institutu CAR klesly ceny třiceti nejprodávanějších aut v Německu meziročně o 22,5 %. Jednoznačně nejvyšší slevy, a to až do výše 50 %, se týkají čistých elektromobilů a plug-in hybridů.
Podle CAR se na tom podílí více faktorů. Prvním jsou rekordní slevy výrobců, kteří se podobně jako na našem trhu potřebují zbavit skladových zásob nahromaděných aut, neboť poptávka klesla, pak je tu ovšem snížená DPH, kterou se německá vláda snaží oživit prodej nových aut, a na předním místě extrémně vysoké dotace na elektrifikované modely. Podle analýzy klesla například pro koncového zákazníka cena elektrické Škody Citigo iV z 24 990 na 13 089 eur (přibližně 342 000 korun). Více než 45% slevu dostanete na elektrický Smart nebo Renault Zoe. A na elektrický e-Golf, který stále figuruje v nabídce prodejců, zaplatíte dokonce o rekordních 53 % méně.
Souhrn slev, dotací a úlev zlevnil na německém trhu elektrickou Škodu Citigo iV z 24 990 na 13 089 eur. Zdroj: Škoda Auto
Deformace trhu
Slevy však zasáhly i klasická benzinová a naftová auta. Ne tak výrazně, ale průměrných 6941 eur (cca 181 000 korun) dolů jistě potěší. CAR dokonce předpokládá, že trend zlevňování bude pokračovat, protože skutečné ekonomické důsledky pandemie se na účtech obyvatel odrazí až v následujících měsících. Zároveň však varuje, že tento trend může mít i negativní důsledky, zejména co se týče masivní podpory prodeje elektrických aut. Protože z bonusů do výše až 9000 eur platí celých 6000 eur daňoví poplatníci. Majitelé elektromobilů navíc využívají zdarma silniční infrastrukturu a neplatí daň za elektrickou energii.
CAR varuje, že z tohoto důvodu může Německo zakrátko čelit dvěma problémům – rostoucí závislosti trhu na dotacích a problémům s financováním infrastruktury. Tuto díru v rozpočtu chce vláda v příštích letech záplatovat novou ekologickou daní z motorových vozidel produkujících CO2, která tím budou prakticky odsouzena k zániku. Daň logicky znevýhodní zejména zákazníky s nižšími příjmy. Ti, co si mohou dovolit elektromobil, mají většinou lepší výdělky. Podtrženo sečteno, dotace na elektromobily deformují trh. CAR proto radí, že pokud má dnes někdo peníze na nové auto, měl by si ho koupit ještě letos.