reklama

V Německu se auta prodávají s rekordními slevami. Dotace jsou ale slepou uličkou

Německé automobilky se snaží zbavit skladových zásob. Pomáhá jim i snížená DPH nebo dotace na elektromobily. Trh kvůli tomu ale může již brzy čelit hned několika problémům.

reklama

Koronavirová krize spolu s růstem nákladů způsobila na českém trhu v letošním roce až třicetiprocentní plošný nárůst cen nových aut. Pokud toužíte po voze za výhodnou cenu, nezbývá než se probrat nabídkou skladových aut nebo aut s motory, které už nejsou schopny překonat emisní laťku jménem Euro 6d. Kvůli nejnovější euronormě končí i celé modelové řady. Právě takových kousků se importéři i domácí výrobci potřebují co nejrychleji zbavit, aby mohli naskladnit ekologičtější, ale citelně dražší nové modely elektromobilů, hybridů i klasicky poháněných vozů.

U sousedů levněji, zaplatí to ale všichni

Podle německého magazínu Focus předpovídalo už v dubnu tamní Centrum automobilového výzkumu (CAR), že tamní automobilový trh čeká vlna rekordních slev. Jeho odhad, že ceny některých modelů mohou následkem koronakrize dosáhnout až 50 %, se zdál trochu odvážný, ale současná situace ukazuje, že od pravdy nebyl daleko. Podle průzkumu institutu CAR klesly ceny třiceti nejprodávanějších aut v Německu meziročně o 22,5 %. Jednoznačně nejvyšší slevy, a to až do výše 50 %, se týkají čistých elektromobilů a plug-in hybridů.

Podle CAR se na tom podílí více faktorů. Prvním jsou rekordní slevy výrobců, kteří se podobně jako na našem trhu potřebují zbavit skladových zásob nahromaděných aut, neboť poptávka klesla, pak je tu ovšem snížená DPH, kterou se německá vláda snaží oživit prodej nových aut, a na předním místě extrémně vysoké dotace na elektrifikované modely. Podle analýzy klesla například pro koncového zákazníka cena elektrické Škody Citigo iV z 24 990 na 13 089 eur (přibližně 342 000 korun). Více než 45% slevu dostanete na elektrický Smart nebo Renault Zoe. A na elektrický e-Golf, který stále figuruje v nabídce prodejců, zaplatíte dokonce o rekordních 53 % méně.

Deformace trhu

Slevy však zasáhly i klasická benzinová a naftová auta. Ne tak výrazně, ale průměrných 6941 eur (cca 181 000 korun) dolů jistě potěší. CAR dokonce předpokládá, že trend zlevňování bude pokračovat, protože skutečné ekonomické důsledky pandemie se na účtech obyvatel odrazí až v následujících měsících. Zároveň však varuje, že tento trend může mít i negativní důsledky, zejména co se týče masivní podpory prodeje elektrických aut. Protože z bonusů do výše až 9000 eur platí celých 6000 eur daňoví poplatníci. Majitelé elektromobilů navíc využívají zdarma silniční infrastrukturu a neplatí daň za elektrickou energii.

CAR varuje, že z tohoto důvodu může Německo zakrátko čelit dvěma problémům – rostoucí závislosti trhu na dotacích a problémům s financováním infrastruktury. Tuto díru v rozpočtu chce vláda v příštích letech záplatovat novou ekologickou daní z motorových vozidel produkujících CO2, která tím budou prakticky odsouzena k zániku. Daň logicky znevýhodní zejména zákazníky s nižšími příjmy. Ti, co si mohou dovolit elektromobil, mají většinou lepší výdělky. Podtrženo sečteno, dotace na elektromobily deformují trh. CAR proto radí, že pokud má dnes někdo peníze na nové auto, měl by si ho koupit ještě letos.

Tagy:

Hlavní zprávy

Očkovat proti covidu a chřipce současně? Univerzální vakcína se testuje, říká Prymula
Koronavirus

Očkovat proti covidu a chřipce současně? Univerzální vakcína se testuje, říká Prymula

Chřipka letos připravuje nebývale silný úder. Tvrdí to někteří odborníci a stejně jako u covidu nabádají k očkování. Klidně obě vakcíny najednou. Jenže nechat si současně aplikovat vakcínu proti covidu a chřipce může podle některých praktiků pro organismus znamenat pořádnou zátěž a pacientům tak doporučují alespoň dvoutýdenní odstup. Bývalý ministr zdravotnictví Roman Prymula (za ANO) ve vysílání CNN Prima NEWS sdělil, že se nyní testuje univerzální vakcína.

Energie bude jenom zdražovat. Každý týden budeme překvapeni něčím jiným, říká novinář
360°

Energie bude jenom zdražovat. Každý týden budeme překvapeni něčím jiným, říká novinář

Ceny energií se drží na rekordních částkách. Podle novináře týdeníku Hrot Pavla Párala však Češi nemají čekat zlevňování, ba naopak. „Na strach z toho, že Čechy zdražování zasáhne, je pozdě. Bát se měli před třemi lety, kdy se řešily emisní limity a uhlíková neutralita. Tehdy byly překročeny hranice. Nyní jede samospád a každý týden budeme překvapeni něčím jiným,“ podotkl v pořadu 360°.

Politická debata s Hamáčkem, Vondráčkem, Ondráčkem i Okamurou. Jak chtějí řešit migraci?

CNN Prima NEWS ve středu od 20:15 odvysílá další ze série předvolebních debat Speciál 360°: Hlas lidu. Před publikem se v sále střetne čtveřice zástupců politických subjektů kandidujících ve sněmovních volbách. Ve dvouhodinové debatě budou tentokrát diskutovány zejména otázky bezpečnosti a migrace. Do předvolebního pořadu byli pozváni politici z řad ANO, SPD, KSČM a ČSSD.

reklama

Domácí zpravodajství

Babiš, Fiala i Rakušan. Političtí lídři se utkají ve velké superdebatě Česko hledá premiéra

Necelé dva týdny před sněmovními volbami se na CNN Prima NEWS uskuteční velká superdebata s lídry nejsilnějších český stran či koalic. Nebudou tak chybět premiér Andrej Babiš (ANO), Petr Fiala (koalice Spolu) nebo Vít Rakušan (koalice Piráti a Starostové). Sledujte v neděli 26. září od 20:00 první díl speciálního vysílání s názvem Česko hledá premiéra.

Horká fáze předvolebního vysílání: CNN Prima NEWS uvádí nové pořady i superdebaty s diváky

CNN Prima NEWS startuje horkou fázi předvolebního vysílání a uvádí celou řadu nových pořadů a formátů, jejichž společným tématem jsou blížící se volby do Poslanecké sněmovny. Od 30. srpna nabízí každý všední den speciální volební blok, dále mimořádná vydání pořadu 360° s diváky ve studiu, dvě superdebaty s lídry stran a v neposlední řadě moderní volební studio v den voleb samotných.

reklama