reklama

S raketou na Mars: Muskův Starship je splněný sen. Gigantická loď pojme až 240 lidí

Budoucnost vesmírného turismu? Kosmická loď Starship (prototyp SN8)
Zdroj: Profimedia.cz

Vesmírné plavidlo Starship z dílny společnosti SpaceX má v roce 2024 přistát na Marsu a posléze na rudou planetu dopravovat lidi ze Země. Po prosincovém testu sice prototyp stroje explodoval, Elona Muska ale pokus potěšil a v příštích dnech chystá další. Proč? Protože plavidlo Starship je především zhmotnění jednoho velkého snu...

reklama

„Chtěl bych zemřít na Marsu,“ prohlásil Musk před novináři. Psal se rok 2013, Teslou tehdy jezdilo jen pár tisíc lidí a SpaceX i přes prvotní úspěchy měla daleko od světové proslulosti.

Uplynulo více než sedm let a ze soukromé vesmírné společnosti se stal technologický tahoun, který v kosmických plánech přebíjí i vládní agentury. Už i samotná NASA (americký národní úřad pro letectví a vesmír) se postupně svěřuje do služeb SpaceX, protože pochopila, že je to pro ni mnohem bezpečnější a hlavně levnější řešení.

Jelikož Musk už dobyl orbitu, přesměroval teď veškeré své úsilí k cestě na Mars. K projektu, o kterém se mezi astronauty špitá už dlouhá desetiletí, a přece se k němu ještě nikdo neodvážil. Dopravit lidskou posádku na Mars je totiž v první řadě velmi riskantní podnik.

I proto se Starship – stroj, který má lidi na Mars transportovat – vymyká všem dosavadním představám o kosmických lodích. Je obrovský, obnovitelný, vysokokapacitní a bude sloužit i jako čerpací stanice, informovala BBC.

Musk se nechal slyšet, že uvnitř lodi Starship bude celkem 40 kabinek, což umožní dopravu k Marsu zhruba stovce lidí. Maximální kapacita počítá ale i s 240 pasažéry.

Dvakrát větší než Falcon 9

Jak už bývá při cestování do vesmíru zvykem, „marťanský“ stroj má dvě části – raketu Super Heavy, pomocí které překoná hranici atmosféry, a poté samotné plavidlo Starship, jenž bude pokračovat na orbitu a posléze k Marsu. Celý vesmírný aparát měří 120 metrů, je tedy zhruba dvakrát vyšší než Falcon 9.

Po odpojení dvou modulů raketa Super Heavy klesne zpátky k Zemi, kde ji inženýři ze SpaceX budou moci po revizi znovu použít. Starship bude v tu dobu v ideálním případě pokračovat k orbitě, kde se na chvíli zdrží.

V další fázi Musk počítá s tím, že po orbitě bude v tu dobu kroužit jiný modul (ať už další Starship nebo jiné plavidlo), pomocí kterého si loď doplní palivo.

Pak přijde poslední a nejtěžší fáze. Starship se vydá na zhruba devět měsíců dlouhou cestu k Marsu. V roce 2024 poprvé bez posádky a během dalších měsíců už s lidmi na palubě. Musk chce totiž co nejdříve začít s kolonizací planety, která by mohla sloužit jako alternativa pro život na Zemi.

Budoucnost vesmírného turismu. Kosmická loď Starship (prototyp SN8)
Budoucnost vesmírného turismu. Kosmická loď Starship (prototyp SN8)
Zdroj: Profimedia.cz

K tomu je ale ještě hodně daleko. Při posledním prosincovém testu se prototyp lodi Starship roztrhl při explozi, když nezvládl čas zabrzdit. Musk ale v příštích dnech či týdnech (v závislosi na testu motorů) chystá další pokus, při kterém má loď dosáhnout výšky 12,5 kilometrů nad Zemí a poté bezpečně přistát.

K tématu

reklama
reklama

Další hlavní zprávy

Rozhovor

Pandemický zákon je potlačení demokracie, tvrdí exministryně spravedlnosti Kovářová

Pandemický zákon je potlačení demokracie, tvrdí exministryně spravedlnosti Kovářová

Sněmovna předává své pravomoci vládě a vzdává se kontroly, hodnotí pandemický zákon bývalá ministryně spravedlnosti a současná prezidentka Unie rodinných advokátů Daniela Kovářová. Varuje také, že norma obsahuje řadu problematických ustanovení, například likvidační sankce. Jsou lidé, kteří poruší vládní nařízení, trestáni protiústavně? Může být jednou očkování povinné pro všechny občany? Také o tom promluvila v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.

Praha

Lidé v opatřeních tápou. Co dělat, když žijete v Praze a nemáte tam trvalé bydliště

Lidé v opatřeních tápou. Co dělat, když žijete v Praze a nemáte tam trvalé bydliště

Obyvatelé Prahy, kteří v hlavním městě nemají trvalé bydliště, si musí již několik dní lámat hlavu nad tím, jakým způsobem by případné policejní hlídce prokázali, že v něm skutečně žijí. Často proto improvizují a po Praze s sebou vozí různá čestná prohlášení. Ministerstvo vnitra však radí, aby se lidé prokazovali pomocí smluv či vyúčtování. Problém se týká přibližně 240 tisíc osob, které žijí v Praze bez trvalého bydliště.

Hygienička Svrčinová se omluvila Romům. Příspěvek neměl znevážit menšinu, napsala
Vondra: Schvalování vakcín v EU strašně trvá. Ve válce s virem musíme jít do rizika
reklama
reklama
Zvířata v ZOO Plasy mrzla, některá uhynula. Odstřihli ji od plynu, majitelé nezaplatili

Plzeňský kraj

Domácí zpravodajství

Studenti do boje proti covidu. Vláda schválila pracovní povinnost zdravotnických škol
Letadlo rozprašuje koronavirus nad Brnem, sdílel poslanec Volný dezinformaci
Lék na covid ivermektin je bezpečný. S ním přežilo dvakrát více pacientů, tvrdí primář
Další články
reklama
reklama