Rozhovor se šéfem dopravní policie Jiřím Zlým
Policie přichází s novou mediální kampaní, od které si slibuje snížení množství nehod na českých silnicích. Ředitel služby dopravní policie ČR Jiří Zlý v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS uvedl, že jen za poslední desetiletí v Česku kvůli nepřiměřené rychlosti zemřelo přes dva tisíce lidí. Rychlá jízda podle něj mnohdy ani nic neřeší, protože mnoho času neušetří. Zlý také přiznal, že by byl pro zpřísnění bodového systému.
Zlý v pořadu Nový den na úvod zmínil, že jen za uplynulý rok kvůli nepřiměřené rychlosti v Česku zemřelo 189 lidí. Ještě hrozivější je pak počet obětí, způsobený vysokou rychlostí, za celou uplynulou dekádu. Zemřelých je v tomto případě celkem 2 168. „Je to, jako kdyby jedna celá obec z mapy České republiky prakticky zmizela,“ přiblížil šéf dopravních policistů.
Mezi nejčastější příčiny nehod podle jeho slov patří nepřizpůsobení rychlosti schopnostem řidiče. Svoji roli tak může kromě překračování povolené rychlosti sehrát i stav vozovky. Zlý uvedl, že nehody se nevyhýbají žádné věkové kategorii. „I když samozřejmě mladí řidiči daleko častěji překračují rychlostní limity,“ dodal.
Rychleji, než je povolené, řidiči většinou jezdí kvůli tomu, že chtějí získat nějaký čas navíc. Mnohdy je to ale i kvůli agresivnímu stylu řízení či ze sportu, kdy chtějí zajet rychlejší čas, než který jim uvádí navigace.
Právě na tyto aspekty se podle Zlého nová mediální kampaň zaměřuje. Ukazuje i konkrétní příklady. „Ten dokument ukazuje, že při 150kilometrové rychlosti mezi Prahou a Brnem ušetříte 13 minut. A to ve skutečnosti není vůbec nic,“ uvedl ve vysílání CNN Prima NEWS Zlý.
Brzdné dráhy mohou činit i stovky metrů
Hovoří se také o zavedení nového a hlavně přísnějšího bodového systému pro řidiče. Sám Zlý říká, že je jeho zastáncem. „Zvýšené a přísné sankce mají i preventivní charakter,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS šéf dopravních policistů.
Na druhou stranu si však uvědomuje, že se blíží konec nynějšího volebního období a tím pádem nelze počítat s tím, že poslanci vůbec projednají, natož stihnou schválit novelu o přísnějším bodovém systému. S kolegy chce však na poslance apelovat okamžitě po vzniku nové Sněmovny po říjnových volbách.
Kromě toho v pořadu Nový den šéf dopravních policistů popsal, jaké jsou brzdné dráhy u různých rychlostí. „Při 130 kilometrech je brzdná dráha 130 metrů na suchém povrchu, ale na mokrém to je už 200 metrů,“ řekl Zlý a pokračoval dalšími příklady.
Při jízdě 160 km/hod pak brzdná dráha činí 180 metrů na suchém povrchu, ale na mokrém jde již o 291 metrů. Pokud člověk jede v obci povolenou rychlostí 50 km/hod, je brzdná dráha 28 metrů na suchém povrchu. Pokud však jede při rychlosti 70 km/hod, pak tato vzdálenost činí 46 metrů.
Kampaň cílí na rizika nepřiměřené rychlosti
Je známo, že řada řidičů rychlost překračuje v momentě, kdy na daném úseku nejsou přítomny dopravní kamery či policejní hlídka. Často se ujišťují i tím, že jim tachometr ukazuje více, než kolik doopravdy jedou, tudíž povolený rychlostní limit překročí jen relativně mírně. Zlý varuje, že mnohdy může jít o mýty a spíše jen „hospodské řeči“. „Nepopírám, že výrobci vozidel a jejich tachometry svým způsobem jistou toleranci mají. Nicméně, právě se zvyšující se rychlostí se prodlužuje jak reakční doba, tak brzdná dráha řidiče,“ dodal šéf tuzemských dopravních policistů.
Kvůli nepřiměřené rychlosti vznikla nová mediální kampaň směřovaná na české řidiče. Kromě policistů za ní stojí i BESIP a Česká asociace pojišťoven, přičemž se věnuje právě rizikům nepřiměřené rychlosti. Její součástí je i dokument, který ukazuje, k jakým nehodám může dojít při konkrétních situacích. Kromě toho v ní vystupují i sami účastníci nehod.