Thomas Schafer, šéf Škoda auto. Zdroj: Volkswagen
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Nová Škoda Fabia (2021). Zdroj: Škoda Auto
Sotva se oficiálně objevila nová a v dnešní době pohříchu zcela neelektrická nová generace Škody Fabia, už se na boleslavském nebi zjevují první mračna, která nevěstí nic dobrého pro její středně vzdálenou budoucnost. Své obavy přiznal šéf české automobilky Thomas Schäfer nebývale otevřeně britskému magazínu Auto Express.
Když Thomas Schäfer před rokem zaujal místo bývalého předsedy představenstva Škody Bernharda Maiera, šuškalo se, že Maier opustil křeslo šéfa pro neshody s vedením koncernu, zejména Herbertem Diessem. Schäfer, který přišel do Mladé Boleslavi z pozice šéfa jihoafrické divize Volkswagenu, měl být k lowcostovým plánům Diesse vstřícnější.
Pod jeho vedením skutečně dochází k různým méně nápadným spořícím krokům, jako je zmenšení počtu výbav nebo nedávno úplné pohřbení kombi verze modelu Fabia. Teď však Schäfer překvapil, když se pro britský Auto Express otevřeně vyjádřil k plánům EU na zpřísnění emisních limitů. Je nasnadě, že zrovna tohle vyjádření jednoho ze svých generálů si ve Wolfsburgu za rámeček nedají.
Zatímco Herbert Diess je nejen horlivým zastáncem elektromobility, ale dokonce zastáncem zpřísnění emisních norem, mladoboleslavský místodržící vidí situaci trochu jinak.
Fabia ano, ale bez kombíku a za čím dál víc peněz. Zdroj: Škoda Auto
Nesmyslná dvoukolejnost?
Schäfer podle Auto Expressu doslova varuje před snahami EU na zavedení nové emisní normy
Euro 7. Ta by měla začít platit od roku 2025, a přestože ještě není rozhodnuto, který ze scénářů Evropská komise přijme, Schäfer tvrdí, že bude i tak znamenat konec aut s cenou do 20 000 eur (zhruba 500 tisíc korun). „Pokud přijde Euro 7 tak, jak se o něm mluví, bude to znamenat, že Fabia zdraží nejméně o 6 000 eur (asi 150 tisíc korun),“ řekl mimo jiné Schäfer pro britský magazín.
A vzápětí dodal, že na malá auta bude dopad proporcionálně mnohem vyšší než na větší modely. „Je to šílené,“ poznamenal. Navíc Schäfer tvrdí, že přijetí emisní normy Euro 7 zpomalí nástup elektromobilů. Argumentuje tím, že automobilky budou muset rozdělit svůj rozpočet mezi vývoj modelů se spalovacími motory, splňujícími téměř nereálné emisní limity, aby mohly pokračovat v prodeji klasických aut, a zároveň financovat elektrifikaci.
„Všichni kráčíme mílovými kroky směrem k elektrifikaci. Takže zavést na konci desetiletí Euro 7 je směšné, protože na to, abychom normu splnili, musíme vynaložit mnoho peněz, které bychom jinak mohli investovat do elektrifikace,“ dodal.
Je také vcelku logicky přesvědčen, že zavedení Eura 7 bude mít negativní dopad na tisíce spotřebitelů, kteří ještě nejsou dostatečně solventní na koupi elektromobilu. Schäfer proto doporučuje Evropské komisi, aby lépe naslouchala výrobcům aut.
Na co potřebujeme Euro 7?
Ve světle skutečnosti, že mnohé země už tak či onak plánují zákaz prodeje aut se spalovacími motory a automobilky v souladu s tím ohlašují konec jejich výroby zhruba mezi lety 2025–30, se zdá být norma Euro 7 zcela zbytečná a zejména drahá. Zaplatí to samozřejmě hlavně zákazníci.
Do úplného přechodu k elektromobilům by podle Schäfera mohla klidně zůstat v platnosti současná norma Euro 6 Final, která je na hranici možností spalovacích motorů přinejmenším z hlediska rentability. Novou normu odborníci považují za nesplnitelnou a přirovnávají ji k rozsudku smrti nad auty tankujícími benzin nebo naftu.