Skoro 14 tisíc nehod se stalo kvůli nepozornosti při řízení - hlavně při používání mobilu. 70 lidí zemřelo. Podle odborníků lze volání či psaní SMS zpráv při řízení srovnat s pitím alkoholu - konkrétně, jako kdybyste vypili 3 piva.
Mezinárodní automobilová federace považuje telefonování za volantem a psaní textovek za jednu z příčin, která vede ke zvýšené nehodovosti a úmrtím na našich silnicích. Velmi nebezpečné to je i podle samotných řidičů, kterých se ptal reportér Zpráv FTV Prima Karel Rychlý. Postihy nejsou příliš vysoké a obávané (2 body, pokuta maximálně 2 500 korun). Chystají se ale legislativní změny, které přísnější postihy plánují. Jestli budou stejné, jako u jízdy pod vlivem alkoholu nebo drog, se ale uvidí. Pro srovnání - za jízdu pod vlivem alkoholu hrozí dočasný zákaz řízení motorových vozidel (půl roku až jeden rok), 7 bodů, správní řízení, pokuta až 20 000 korun, i problémy s vyplacením pojistky v případě nehody. Jedná se o jeden z nejzávažnějších přestupků. My jsme proto zjišťovali, jak se na problém mobilů za volantem dívají pojišťovny...
DOPORUČUJEME:>>> Srovnání povinného ručení Pojištění se slevou až 75 % <<<>>> Srovnání havarijního pojištění Ušetřit můžete až 2 000 Kč. <<<
Různý přístup pojišťoven
Jízda pod vlivem alkoholu nebo drog, ale i nehoda, za kterou stojí špatné pneumatiky. To jsou důvody, kvůli kterým pojišťovny svým řidičům sáhnou na peníze a vymáhají po nich škody. Ale jakmile jde o nehodu, kterou způsobilo používání mobilního telefonu, přístup pojišťoven se různí. "Pro naší pojišťovnu není telefonování postižným důvodem ke krácení pojistného plnění a z povinného ručení je tedy uhrazena skutečně vzniklá škoda," řekla například Ivana Buriánková, mluvčí České pojišťovny. Podobně se vyjádřil i mluvčí Allianz Václav Bálek. ČSOB Pojišťovna pak zase určitou netoleranci připouští, nicméně hodně opatrně. "Pokud telefonoval a je mu to prokázáno a mělo to významný vliv na vznik nehody, pojišťovna může určitým způsobem zkrátit pojistné plnění," uvedl mluvčí Petr Milata.
Zatím se plnění nekrátilo...
V České podnikatelské pojišťovně považují telefonování za jízdy z mobilu drženého řidičem u ucha za vážný přestupek. "Pokud bude v tomto smyslu příčina dopravní nehody prokázána policií, pojišťovna může pojistné plnění snížit a uplatnit postih vůči viníkovi dopravní nehody," uvedla mluvčí pojišťovny Renata Čapková. Nicméně dodala, že zatím ještě žádný takový případ neregistrují. Možná proto, že se o takové nehodě pojišťovny ani nemusí dozvědět. "Většina takzvaných plechových nehod je dnes bez asistence policie. Pojišťovny dostávají pouze Záznam o nehodě zpracovaný samotnými účastníky. Tam by se o tomto přestupku muselo výslovně psát, což není pravidlem," vysvětlila k tomu ještě mluvčí pojišťovny UNIQA Eva Svobodová. Záleží tedy na konkrétní pojišťovně a konkrétní nehodě, jak k ní likvidátoři přistoupí...
Jindy jsou pojišťovny přísnější
V jiných situacích jsou ale pojišťovny zajedno. Pokud se při případné nehodě zjistí, že byly například sjeté pneumatiky, omezený výhled řidiče či porouchaný světlomet, krátí často pojišťovny viníkům pojistné plnění. Většinou tak o deset až dvacet procent, řádově to dělá i desítky tisíc korun. Také jízda nejen pod vlivem alkoholu či drog, ale i pod vlivem léku, který je označen zákazem řídit, může pro řidiče skončit procesem vymáhání částky za způsobenou škodu. Tolerantní pojišťovny často nejsou ani v případě řízení v nevhodné obuvi (žabky, pantofle,...) nebo při nehodě, která se stala v zimě na sněhu či náledí, ovšem řidiči, který jel autem s letními pneumatikami.
Kampaň místo postihů?
I přesto, že jízda s mobilem je přirovnávána k jízdě v opilosti, podle Roberta Vacka z Autoklubu ČR nejsou přísnější postihy, které plánují zákonodárci, ideálním řešením. "Myslíme si, že vhodnější, než pořádat hon na řidiče a drasticky zvyšovat pokuty, je působit mediálními kampaněmi a upozorňováním, včetně toho, jaké jsou důsledky telefonování za volantem, psaní textovek a podobně," říká Vacek. Každopádně telefonování za jízdy je přestupek a hlavně velmi nebezpečné jednání. Odložení telefonu alespoň po dobu řízení by podle odborníků měla být samozřejmost, stejně jako to, že většina řidičů vědomě před jízdou nepije alkohol. Problém mobilů za volantem se řeší po celém světě. V USA bojují i docela drastickou kampaní, na jejíž ukázku se můžete podívat v následující reportáži:
CHCETE VĚDĚT VÍC? Tady najdete VŠE důležité o AUTOPOJIŠTĚNÍ
– vše o pojistkách na auto
– hraný on-line seriál (vážně i s nadsázkou)
– tipy a rady na cestu...
Prima Rádce je také na Facebooku. Najdete nás zde.