Exkluzivní rozhovor Martiny Jandové s Olgou Lounovou. Promluvila o náročné rallye v Keni
Zpěvačka Olga Lounová v exkluzivním rozhovoru pro Showtime s Martinou Jandovou prozradila, že si během náročné rallye v Keni sáhla na úplné dno. Se spolujezdkyní Lilií Khousnoutdinovou toho během několikadenního závodu, který jely za charitativním účelem, zažily víc než dost. Dokonce se dostaly i do nebezpečí, když se jim rozbil motor a ony zastavily uprostřed masajské vesnice. „Za vteřinu kolem nás bylo 300 Masajů, bylo to děsivé,“ vyprávěla Lounová, která do Keni cestovala i s teprve roční dcerkou.
V prosinci se zpěvačka a rallyeová závodnice Olga Lounová společně s Lilií Khousnoutdinovou, která jí dělala navigátorku, účastnily závodu East African Safari Classic. Ten jedou starší auta, takzvaná klasická. „Byla to nejtěžší rallye, kterou jsem zažila. Proto se o ní říká, že je nejtěžší klasik rallye světa. Byla těžší než Dakar, který jsem jela o rok dříve. Zapotily jsme se. Bylo to obrovské dobrodružství. Měla jsem s sebou rodiče. To bylo na tom nejhezčí. Když máte zážitky s kým sdílet, o to jsou krásnější,“ prozradila Lounová v exkluzivním rozhovoru pro Showtime s Martinou Jandovou.
ČTĚTE TAKÉ: Porod byl úžasný, rozplývají se Vojtkovi. Kontrakce mi byly příjemné, svěřila se herečka
Závod v Keni jely za charitativním účelem
Lounová společně s manželkou Karla Janečka byly jedinou dámskou posádkou. Že na rallye vyrazily společně, vzešlo ze srandy. „Kromě toho, že je moje kamarádka, tak se zároveň snaží pomáhat celému světu, za což si jí strašně vážím. Kdysi na Dakaru Lili jen tak ze srandy řekla, že by si Dakar zkusila. Vojta Štajf nám nabídl Keňu a zrovna jsme potkaly Leilu Abbasovou, která vysvětlovala, jak v Keni chybí porodní centra. Tak jsme si řekly, co kdybychom jely charitativní rallye. Myslím, že jsme jely první porodní rallye na světě. Měly jsme citáty na autě, ale zároveň jsme i vybíraly penízky na porodní centrum,“ vysvětlila hudebnice známá například pro písničky Jsem optimista nebo Patříme k sobě.
Lilia Khousnoutdinova a Olga Lounová odjely náročné rallye v Keni. Zdroj: Profimedia.cz/ČTK
Olga Lounová a Lilia Khousnoutdinova si z Keni přivezly mnoho zážitků. Zdroj: Profimedia.cz/ČTK
Dámy se v jeden moment dostaly do nebezpečí. Zdroj: Profimedia.cz/ČTK
Lilia Khousnoutdinova a Olga Lounová Zdroj: Profimedia.cz/ČTK
Zpěvačka Olga Lounová je zároveň také rallyeová závodnice. Zdroj: Profimedia.cz/ČTK
Lounová si v Keni sáhla na dno. Zdroj: Profimedia.cz/ČTK
Olga Lounová s dcerkou Arianne, kterou si s sebou vzala do Keni. Zdroj: Herminapress
Náročný povrch, při dešti byla během vteřiny povodeň
Závod trval celkem osm dní. Ohromný úspěch pro ně bylo, že viděly cíl. „Všechny jsme překvapily, že jsme vůbec dojely první den. Přišlo za námi mnoho lidí, co si mysleli, že po první fázi, co několik aut odpadlo, nedojedeme. Snažily jsme se, daly jsme ze sebe, co jsme mohly. Dojetí do cíle je výkon,“ řekla s tím, že se jim dostalo hodně poklon.
Zemřela legenda Dakaru: Kamioňák De Rooy předjížděl i osobáky, Lopraisovi nadělil 14 hodin
Ve věku osmdesáti let zemřel bývalý nizozemský automobilový závodník a podnikatel Jan de Rooy, který v roce 1987 nezapomenutelným způsobem ovládl kategorii kamionů na Rallye Dakar. Smutnou zprávu oznámila jeho rodina.
„Závod je omezený na 65 posádek, víc jich jet nesmí. Opravdu jsme byly jediná ženská posádka. Našim cílem bylo dojet co nejdále. Ze začátku jsme měly ambice, pak jsme ale zjistily, jak hodně těžký to je,“ upozornila Lounová. „Povrchy se mění, když zaprší, za vteřinu je povodeň, zmizí cesta, pak tam je brutální hluboké bahno. Je tam písek, který klouže, a můžete v něm zapadnout, tvrdý štěrk, pak kamenité cesty, jílové bláto, které klouže více než led. Projíždíte rozbouřené řeky, míjíte stáda zvířat a zároveň tam jezdí auta, kamiony, motorky. Rallye je totiž jenom částečně uzavřená, takže potkat náklaďák na cestě, kde se nemáte jak vyhnout, je docela zážitek,“ nastínila závodnice, proč je závod v Keni tak moc náročný.
Dostaly se do nebezpečí
Podle Lounové je Keňa nádhernou zemí. Zprvu měli všichni strach tam jet. Po úspěšně odjeté rallye by tam ale zpěvačka klidně vyrazila na dovolenou. „Jsou tam strašně hodní lidé,“ podotkla.
V jednom úseku se ale přihodilo, že po závodnicích tamější obyvatelé házeli kameny. „Stalo se, že v jeden moment, kde to jelo 110 kilometrů v hodině, začaly do skupiny chodit zprávy, že po nich házejí kameny. Nevěděly jsme, co to je. Nakonec se zjistilo, že to byly děti. Rozbily asi deset aut,“ vzpomínala. Pořadatel jim proto poradil, aby neodstartovaly. Lounová s Khousnoutdinovou přesto odstartovaly. Kvůli dětem, jež házely kameny, se ale musely vrátit dřív, za což dostaly menší penalizaci. Naštěstí etapu dojet nemusely „Byl to moment, kdy jsme měly velký strach, hlavně Lili, protože přeci jenom zažívá tyhle věci poprvé. Zažila opravdové kamenování. Opravdu ji to vyděsilo. Udělaly jsme dobře, že jsme tam nejely. Další den jsme normálně pokračovaly,“ řekla.
Česká dominance na Dakaru: Macík vyhrál kamiony, Loprais byl druhý. Oslnil i Prokop
Martin Macík ovládl kategorii kamionů na Rallye Dakar a postaral se o první český triumf od roku 2001, kdy vyhrál naposledy Karel Loprais. Druhé místo na 46. ročníku legendární soutěže obsadil synovec šestinásobného vítěze Aleš Loprais. Oba čeští jezdci si vytvořili osobní maxima, Macík byl nejlépe druhý loni a Loprais třetí v roce 2007. V kategorii automobilů vylepšil české maximum jezdec Martin Prokop, který skončil pátý.
Nejhorší vyděšení však přišlo, když se dámám rozbil motor a ony musely zastavit poblíž masajské vesnice. „Za vteřinu kolem nás bylo 300 Masajů, bylo to trochu děsivé. Uprostřed pustiny tam byli mladí kluci, kteří jsou polonazí s kopími nebo noži u pasu, pak se už začaly stahovat i ženy s dětmi. Já rozdávám bonbony a jsem družná, Lili napsala pořadateli a ten nám poslal vrtulník. Bylo to dobře, protože, když jsme šly do vrtulníku, pilot odmítl vypnout vrtuli. Dokud tam bude dav, nechá to nastartovaný. I jako místní Keňan věděl, že to bylo bezpečnostní riziko. Auto jsme pak opravily a odjely,“ zavzpomínala na snad nejděsivější zážitek z Keni.
Ve dne závodila, v noci kojila
Celý závod byl hodně těžký, ale zároveň nádherný. „Jezdíte v úchvatné přírodě, viděly jsme žirafy,“ připomněla.
Lounová si však během osmidenní štace téměř vůbec neodpočinula, protože jakmile skončila se závoděním, čekala ji péče o roční dcerku. „Přes den jsem jezdila, v noci kojila. Měla jsem s sebou totiž svoji roční holčičku. Takže jsem měla dvě rallye najednou. Sáhla jsem si na dno,“ přiznala.
Velkou podporou jí ale byli její blízcí. „Čekal mě tam vždy partner, rodiče, sestra, bylo to krásné. V cíli byla celá rodina a ségra tajně doufá, že jednou rallye Keňa pojede. Bylo to nejvíc,“ řekla.
„Člověka to tak posílí. Celý den jsme byly v totálním horku. Nechci se povyšovat, ale v tu chvíli člověk zjistí, že má hranice ještě úplně jinde,“ doplnila Lounová.
Celý rozhovor si můžete poslechnout ve videu nahoře.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Martin Macík exkluzivně promluvil o vítězství na Dakaru. Popsal nejnáročnější okamžiky