Mladoboleslavská vlajková loď se před nedávnem dočkala už čtvrté generace. Ta se na rozdíl od sourozeneckého Volkswagenu Passat nenabízí pouze v rodinné karoserii kombi, ale také v té manažerské liftback. Kvůli pozvolna se svažující zádi sice zákazníci přijdou o nějaké ty litry a centimetry v rámci prostornosti, ale na druhou stranu budou zase těžit z lepší aerodynamiky i nižší ceny.
V okolí přenádherného Grandhotelu Pupp v Karlových Varech jsme poprvé otestovali novou Škodu Superb v karosářském provedení liftback. Design je samozřejmě věc názoru, ovšem za mě si troufnu říci, že kombík je o něco atraktivnější. Na druhou stranu je to dost možná i záměr, protože liftback má přeci jen cílit zejména na manažery velkých firem, kteří nechtějí být všem na očích.
K TÉMATU: Nová Škoda Superb Combi 2.0 TDI je autem, které si Češi nemohou nezamilovat
Karoserii dominují opravdu jednoduché elegantní křivky s výraznou přední maskou chladiče a high-tech světlomety. Ty jsou vždy ledkové a pokud si připlatíte za vrcholnou výbavu Laurin & Klement, mohou být doplněny o lepší matrixová světla, která dokáží zároveň vykrývat protijedoucí vozidla. Ledky dále najdeme také vzadu, kde mohou být pro změnu osazeny animovanými ukazateli směru.
Karoserie liftback se může pochlubit koeficientem odporu vzduchu, který patří mezi nejlepší ve své třídě. Díky tomu je manažerský Superb v interiéru tišší při dálničních rychlostech než verze kombi a pochopitelně má i o něco nižší spotřebu paliva. V závislosti na motorizaci může jít o 0,1 až 0,2 litru na sto kilometrů. Díky skvělé aerodynamice a úsporným naftovým motorům by měl být Superb schopný ujet až 1 200 kilometrů na jednu 66litrovou nádrž.
V základu nic nechybí
Oproti předchůdci karosářská varianta liftback narostla do délky o 43 milimetrů na 4 912 milimetrů a do výšky o dvanáct milimetrů na 1 481 milimetrů. Díky tomu je o jedenáct milimetrů více místa pro hlavu vpředu a o šest milimetrů více pro cestující vzadu. Objem zavazadlového prostoru se zvýšil o dvacet litrů na 645 litrů.
Karoserie liftback se oproti sedanu liší zejména kompletně vyklápěcími pátými dveřmi včetně zadního okna. Zdroj: Škoda Auto
To však nemění nic na tom, že liftback je stále o něco méně prostornou alternativou ke kombi. Rozdíl je zejména v místě pro hlavu na zadních sedadlech. U kombíku jsem totiž naměřil od sedáku po strop 96 centimetrů, zatímco u liftbacku pouze 90 centimetrů. A menší je také kufr, který jak už jsem zmiňoval, má u manažerské karoserie objem 645 litrů, kdežto u té rodinnější 690 litrů.
Obě karoserie jsou prozatím dostupné ve dvou výbavách s tím, že časem dorazí ještě ostře laděná verze Sportline. Základnější Selection nabízí například už i sedmnáctipalcová litá kola, černé látkové čalounění, třízónovou automatickou klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla, multifunkční kožený volant, avizované LED světlomety, parkovací senzory včetně kamery, osm airbagů, displej multimédií o velikosti deseti palců, obdobně rozměrný virtuální kokpit před řidičem nebo doslova armádu bezpečnostních a asistenčních systémů.
Luxusně elegantní Laurin & Klement přidává ještě o palec větší kola, chromované doplňky exteriéru, kožený interiér, ambientní osvětlení, asistovanou jízdu, head-up displej, zmíněné Matrix-LED přední světlomety, 13palcovou obrazovku multimédií, audiosystém CANTON se čtrnácti reproduktory či bezklíčové zamykání a startování. Zatímco ale výbava Selection startuje na částce 935 000 Kč, Laurin & Klement na 1 135 000 Kč. O kolik dražší je potom kombík? To zjistíte zde.
Elektrický dojezd přes 100 kilometrů
Potencionální zákazníky jistě potěší široká paleta motorizací, která se skládá z naftových, benzinových, ale také jednoho plug-in hybridního pohonu. Základem je zážehová patnáctistovka s mild-hybridní technologií o celkovém výkonu 110 kW. Nad ní stojí benzinový dvoulitr s pohonem všech kol a výkonem 195 kW.
Čtvrtá generace liftbacku Superb je mimo jiné dostupná také s mild-hybridní technologií i plug-in hybridním pohonem. Zdroj: Škoda Auto
Pokud jste však příznivci starých dobrých nafťáků, můžete volit mezi slabším a silnějším dvoulitrem. Ten slabší poskytuje 110 kW a spoléhá výhradně na přední pohon, zatímco ten silnější poskytuje až 142 kW a spoléhá na pohon všech kol. Všechny výše uvedené motory se pojí výhradně se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.
Stejně jako kombík, bude i liftback dostupný v plug-in hybridní variantě se systémovým výkonem 150 kW a šestistupňovou automatickou převodovkou DSG. Díky nové baterii o kapacitě 25,7 kWh, což je mimochodem přibližně dvakrát více než předchůdce, ujede nový plug-in hybridní Superb čistě na elektřinu přes sto kilometrů, namísto čtyřiceti. Z 10 na 80 procent se zvládne dobít za pouhých 25 minut, a to přes rychlonabíjení s výkonem až 50 kW.
Jedno z nejlepších dálničních aut
Na první dojmy z plug-in hybridního liftbacku si však budeme muset počkat až do klasického redakčního testu. V Karlových Varech jsem totiž testoval výhradně benzinové a naftové motorizace. Tou jako vůbec nejuniverzálnější z nich se mi jevila zážehová patnáctistovka, která je velice kultivovaná a co se dynamiky týče, nijak zvláště nezaostává za vrcholným dvoulitrem. Ten mi totiž přišel zbytečně moc přidušený, hlavně při akceleraci z vyšších rychlostí. Také je o něco žravější a hůře spolupracuje s automatickou převodovkou DSG. Více je cítit to tradiční škubnutí při rozjezdu. Je však ještě o trochu kultivovanější a disponuje pohonem všech kol.
Kdo cestuje delší trasy, bezpochyby bude přikloněn k dieselovým dvoulitrům. Já bych určitě neváhal a šel bych do slabšího provedení se 110 kW. Na rozdíl od toho se 142 kW má výrazně nižší spotřebu, plynulejší odezvu na plyn a maličko kultivovanější chod. Silnější naftový motor je pak zejména pro ty, co vyžadují pohon všech čtyř kol a nějakou tu sílu navíc. Každopádně ať si vybere jakoukoliv motorizaci, určitě neuděláte chybu.
Nová Škoda Superb liftback je ve vrcholné výbavě nebo za příplatek 30 tisíc korun k mání s adaptivními tlumiči. Zdroj: Škoda Auto
Drobnou chybu naopak uděláte, pokud se rozhodnete připlatit si za 19palcová kola. Čím větší kola totiž na Škodu Superb liftback dáte, tím méně komfortní bude. Ideální jsou 17palcová, potažmo ještě 18palcová. Na nich totiž podvozek zbytečně nemlátí a neodskakuje. Co se týče adaptivních tlumičů DCC+, tak tam jsem zaznamenal rozdíl především při ostřejší jízdě, kdy při zvolení jízdního režimu Sport, podvozek ztuhne, čímž se auto na okreskách stane stabilnějším a ovladatelnějším. To stejné platí také pro jízdu na dálnici, kde mimochodem nový Superb liftback patří mezi nejlépe jezdící vozy na trhu.