Chladné měsíce roku přináší motoristům nejeden problém. Mezi nejčastější určitě patří zamrzající skla, především ta čelní. Ti, kdo si jej nechtějí poškrábat škrabkou nebo kreditní kartou a nemají elektrické vyhřívání, využívají pro rozpuštění ledu různé metody. Ty nejšetrnější bývají nejlevnější.
Motoristé začali v uplynulých ránech opět nacházet svá vozidla pokrytá bílou vrstvou námrazy. Mnohým to nepochybně zkomplikovalo ranní odjezd do práce a za jinými povinnostmi, protože se museli zabývat čištěním skel, případně čekat, až vyhřívání námrazu rozpustí. Nepotrvá dlouho a budeme muset z aut nejen shrnovat sníh, ale také škrabkami čistit nánosy ledu. Takovou povinnost máme ostatně i ze zákona.
Odmrazujte s citem
Když si odmyslíme to nejlepší a nejpohodlnější, s čím se dá se zmrzlými skly bojovat – a sice elektrickým vyhříváním, které však velká část nových aut stále nemá, případně nekonečné ohřívání větrákem topení – stále ještě existuje řada způsobů, jak vyjasnit výhled ven.
Pokud je na čelním skle jen mírná námraza, úplně postačí, když čelní sklo postříkáte zimní směsí, kterou jste předtím nalili do nádržky ostřikovače. Zimní směs dokáže během několika vteřin rozmrazit led a stěrače nakonec zbytky námrazy ze skla zcela odstraní. Není to řešení univerzální, protože pokud byste tento proces opakovali každé ráno, zvyšovali byste riziko poškození gumiček stěračů, zvláště pokud vám slouží již více než rok.
Voda jako dobrý sluha, ale zlý pán
Kdo se chce vyhnout riziku poškrábání skla škrabkami a podobně ostrými předměty, které jsou dalším konvenčním, i když spíš nouzovým způsobem čistění skel, musí postupovat jemněji. To znamená jediné – použití kapalin.
Existuje léty osvědčený recept, který je šetrný k autu, a můžete ho bez obav doporučit i svým známým. Led na povrchu materiálu vytváří napnutý útvar, pod nímž se nachází velmi tenká vrstvička vody, která není zmrzlá. Je to způsobené tlakem ledu na cizí povrch, v daném místě tedy voda nemůže úplně zamrznout. Zásadní je poznatek, že je třeba narušit molekulární strukturu ledu, aby popraskal a bylo možné led ze skla pohodlně odloupnout.
K tomu postačí kapalina o mírně vyšší teplotě, než má samotný led, ideálně teplá voda. Pozor, teplá voda, ne horká, a už vůbec ne vařící! Horká a vařící voda se po nalití na zamrzlé sklo z velké části odpaří (bez efektu na led!) a pokud je vrstva ledu slabá, dostane se prasklinami pukajícího ledu horká voda na samotné sklo, které může prasknout.
Jak moc teplá voda? Není nutné si brát teploměr, stačí pravidlo namočeného zápěstí, tedy teplota příjemná na dotek. Takto naplněnou lahev přinesete k autu a začnete vodu rozlévat po celé šířce skla. Led začne okamžitě praskat a pomocí ploché strany škrabky jednoduše kusy ledu z povrchu skla oloupete.
Vyšší dívčí
Existují ale i sofistikovanější cesty, jak se zbavit ledu. Ta první spočívá v tom, že do lahve s teplou vodou přidáte kuchyňskou sůl. Ta funguje jako chemický katalyzátor molekulárního rozpadu ledu. Do 1,5 l vody stačí jedna polévková lžíce soli a potom je třeba lahev pořádně protřepat.
Vylepšení se solí není potřeba, když je jen pár stupňů pod nulou. Pokud ale mrzne až praští, je dobré sůl přidat. Druhé vylepšení spočívá v přimíchání nemrznoucí směsi do ostřikovačů (namísto soli) do lahve s teplou vodou.
Směs obsahuje ethanol, tedy alkohol, který chemicky narušuje led podobně agresivně jako sůl. Pokud máte starší auto, které nemá antikorozní ochranu a nátěry proti solím, tak použijte právě tuto příměs. Poměr namíchání teplé vody a směsi do ostřikovačů je zhruba 5:1 ve prospěch teplé vody anebo i větší poměr ve prospěch nemrznoucí směsi, můžete experimentovat, nic nezkazíte. Obecně ale platí, že sůl je účinnější než nemrznoucí směs.
Ať už zvolíte jakýkoliv postup, okenní skla automobilu před každým vyjetím řádně očistěte. Můžete tak zachránit život sobě i jiným.