Ultralehký stroj s názvem Patak Roadster sází na originální vzhled a praktickou použitelnost. V elektrickém provedení ujede až 250 kilometrů, může mít ale i spalovací motor od Yamahy. Novinka vyniká variabilitou a možnostmi individualizace, především ji však lze řídit od sedmnácti. Cena však není z nejnižších.
Slovenský start-up Patak motors z Vrbového objevil vcelku zajímavou mezeru na trhu, když představil ničemu nepodobné vozítko na pomezí sportovního auta a hračky pro děti a mladistvé. Právě adolescenti, kteří už se nemohou dočkat řízení auta, mohou usednout do stylově vypadajícího roadsteru či kupé od Pataku.
Patak lze mít se střechou i bez. Zdroj: se svolením Patak Motors
V nápaditém stylu
Patak dostal do vínku povedený design evokující sportovní auta ze třicátých let. Konkrétně lze vysledovat inspiraci legendárním Aerem „Cililink“ nebo naopak závodními vozy Bugatti a Lancia. Vůdčí osobností při konstrukci auta byl Slovák Andrej Hulala, kterému pomáhali Norbert Klement a Michal Vršek. „Naším cílem bylo uvést na trh vozidlo, které kombinuje moderní jízdní vlastnosti a unikátní retro design z 30. let,“ popsal hlavní konstruktér.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Na vlastní kůži. Když vybijete elektromobil, není to, jako když dojde benzin
V základní variantě má dvoumístné minivozítko čtyřdobý jednoválec Yamaha o výkonu 15 kW původem ze čtyřkolky, který přes variátor pohání zadní kola. Ekologičtější (a také o poznání dražší) verzi představuje stejně výkonný stejnosměrný elektromotor s možností volby baterií o kapacitě 10 nebo 20 Ah. Patak se méně kapacitní baterkou ujede na jedno nabití 100 kilometrů, silnější až 250 kilometrů. Nabíjet lze jak z klasické 230 V zásuvky, tak přes nabíjecí stanici. Baterie budou plně nabité za čtyři až devět hodin podle verze.
Za vnější stylovostí nezaostává ani minimalistický, ale hodnotný vnitřek. Zdroj: se svolením Patak Motors
Za vnější stylovostí nezaostává ani minimalistický, ale hodnotný vnitřek. Zdroj: se svolením Patak Motors
S „malým“ řidičákem
Patak Roadster uveze kromě dvou osob i 200 litrů nákladu a lze jej mít se střechou i bez střechy. O základní bezpečnost se starají kotoučové brzdy na všech kolech osazené ABS, tříbodové pásy a bezpečnostní oblouky za sedadly chránící posádku při převrácení.
„Homologaci na prototypy už máme, sériová výroba by se ale měla spustit na počátku příštího roku, kdy se zajistí také finální homologace,“ upozorňuje Adriana Patak ze slovenské firmy. Výkon 15 kW a hmotnost do 400 kilogramů umožňuje Pataku dosáhnout až 130 km/h, což už musí být dosti adrenalinový zážitek. Díky nízké hmotnosti a výkonu si jej mohou dopřát lidé s řidičským průkazem kategorie B1, který je u nás možné vlastnit od sedmnácti let (nikoliv od šestnácti, jak uvádějí některá média). Čistě teoreticky spadá Patak Roadster pod kategorii těžkých čtyřkolek L7e, každopádně je s ním díky miniaturním rozměrům lze i na místech pro motorky.
Zužující se záď jednoznačně odkazuje na závoďáky z doby před sto lety. Zdroj: se svolením Patak Motors
Zužující se záď jednoznačně odkazuje na závoďáky z doby před sto lety. Zdroj: se svolením Patak Motors
Těžko říct, na které zákazníky výrobce především cílí. Pro dospělé řidiče totiž není výkon stroje právě z největších, byť zážitek z jízdy může být nečekaně silný. A tak budou hlavní cílovou skupinou nejspíš studující na pomezí dětství a dospělosti. Patak by je mohl zaujmout výrazně sofistikovanějším i stylovějším ztvárněním než známé modely pro školáky od francouzských značek Aixam a Ligier. Patak se základním benzinovým motorem totiž stojí méně, v přepočtu zhruba 400 tisíc Kč. Za elektřinu je ale nutné si připlatit – 543 tisíc, respektive 602 tisíc korun, což už rozhodně málo není. Prvních 300 vozídel slibuje firma označit plaketou s pořadovým číslem.
Při nedávném natáčení na Slovensku se s Patakem Roadster krátce seznámili i protagonisté známé motoristické show The Grand Tour v čele s Jeremy Clarksonem. Svezení si podle slov výrobce se svými kumpány velice užil.