Většina dětských knih je sexistická, rasistická a měla by zmizet z knihoven. To tvrdí nová studie, která radí nahradit stávající tituly pro děti „více inkluzivní“ četbou. Australští akademici kritizují především populární Disneyovky, které jsou podle nich zastaralé a propagují koloniální ideologie.
Za studií stojí akademici z Univerzity Edith Cowanové v Západní Austrálii. Problém vidí především v klasických disneyovkách, které považují za „zastaralé, sexistické a rasistické“. „Ty příběhy neúprosně definují Spojené státy jako střední třídu heterosexuálních bělochů a často slouží k šíření sexistických, rasistických a koloniálních ideologií,“ tvrdí spoluautorka výzkumu Helen Adamová.
Školy v Kanadě pálily nevhodné knihy. Asterix a Tintin škodí domorodcům, tvrdí aktivisté
Pálení „nevhodných“ knih není zdaleka minulostí. Dokazují to snahy několika kanadských škol, které se tímto způsobem rozhodly zničit publikace údajně stereotypně vykreslující původní obyvatelstvo. Na hranici skončily například populární komiksy o Asterixovi a Obelixovi nebo Tintinova dobrodružství. Navíc vyšlo najevo, že iniciátorka celého projektu nemá navzdory svým tvrzením žádné domorodé předky. Autory literárních děl ničení publikací zaskočilo.
Podle ní navíc dívky a chlapci v disneyovkách reprezentují klasické stereotypy o pohlaví. „Je dokázané, že sexismus a genderový stereotyp mají na vývoj dětí negativní dopad. Genderové předsudky dodávají chlapcům pocit nároku, snižují sebeúctu u dívek a učí děti, že dívky jsou oproti chlapcům méněcenné,“ pokračuje Adamová, které vadí i nedostatečné zastoupení etnických a sexuálních menšin.
Například Disneyho princezny, mezi které patří i oblíbené Sněhurka s Popelkou, prý evokují „poselství, že jsou ženy bezmocné a potřebují muže, který je zachrání“.
Na paškál si akademička vzala i dětskou knížku Harry the Dirty Dog z roku 1956. I v ní se prý objevují odkazy na genderové stereotypy a mužské postavy převyšují ty ženské v poměru tři ku jedné. „Rodina je tam vykreslena tak, že otec je obchodník, zatímco matka je hospodyně,“ nelíbí se Adamové.
Studie se týkala knih, které jsou k dispozici v australských a amerických školkách. Výsledky ukazují, že 90 procent těchto titulů podporuje „tradiční, binární a stereotypní pohled na pohlaví a genderové role“, což autoři považují za znepokojivé. Adamová ale na druhou stranu kvituje, že se v zařízeních pro děti začíná objevovat i „inkluzivní literatura“.