Konec spalovacích motorů musí jít v ruku v ruce s rychlým rozvojem dobíjecí infrastruktury pro elektromobily. Sdružení automobilového průmyslu (SAP) varuje před negativními následky pro domácí průmysl v případě, že nebudou vytvořeny podmínky pro širokou dostupnost elektromobilů a jejich bezproblémový provoz.
„Český automobilový průmysl se na přechod na čistou mobilitu intenzivně připravuje. Dokazuje to nakonec skutečnost, že již dnes se zhruba 10 % osobních vozidel vyrábí v bateriovém či plug-in hybridním provedení. Aby však přechod na čistou mobilitu neznamenal pro ČR ztrátu HDP či pracovních míst, potřebujeme společně s vládou pracovat na řadě strategických témat implementace tohoto přechodu.“ říká prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.
Konec spalovacích motorů v roce 2035 nestačí. Greenpeace chtějí zákaz mnohem dřív
Evropská unie učinila minulý týden další významný krok k faktickému ukončení výroby aut se spalovacím motorem do roku 2035. Zatímco některé automobilky i koncoví zákazníci protestují, zeleným aktivistům připadá tento horizont příliš vzdálený a chtějí tradiční pohony zakázat už dříve.
Bez „B“ nemůže být „A“
Evropský automobilový průmysl jasně deklaroval, že je připravený přispět k naplnění společných cílů Pařížské klimatické dohody být v roce 2050 uhlíkově neutrálním kontinentem. Do rozvoje čisté mobility investují domácí výrobci vozidel i dodavatelé stovky miliard eur. Přechod na čistou mobilitu ale silně závisí na řadě faktorů, které nejsou jen v rukou autoprůmyslu. Svůj díl úsilí si proto budou muset odpracovat i zástupci státu, distributoři energií či developeři.
„Aby zásadní změna mobility fungovala, tzn. pro občany vytvořila akceptovatelnou a dostupnou variantu nízkoemisní dopravy, potřebujeme zásadně zrychlit výstavbu dobíjecí a plnicí infrastruktury – nejen ultrarychlého dobíjení na hlavních evropských silnicích (v rámci nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva, tzv. AFIR), ale i pomalého dobíjení, např. v garážích (v rámci směrnice o energetické náročnosti budov, tzv. EPBD), na sídlištích měst a obcí,“ upozorňuje Martin Jahn.
Pokud vezmeme v úvahu predikce vývoje registrací nízkoemisních vozidel a porovnáme je s realitou a plány rozvoje dobíjecí a plnicí infrastruktury dle výše uvedených návrhů, je zřejmé, že dosavadní rozvoj infrastruktury je nedostatečný, a pokud se tempo výrazně nezrychlí, bude právě infrastruktura zásadní překážkou pro to, aby nízkoemisní mobilita byla občany i firmami pozitivně akceptována. „Apelujeme na to, aby se k celému procesu přechodu na bezemisní vozidla přistupovalo jako k jednomu celku, protože jedno bez druhého nebude funkční,“ píše se v tiskové zprávě Auto SAP.
Šéf Škody Schäfer: Emisní norma Euro 7 zdraží Fabii nejméně o 150 tisíc korun
Sotva se oficiálně objevila nová a v dnešní době pohříchu zcela neelektrická nová generace Škody Fabia, už se na boleslavském nebi zjevují první mračna, která nevěstí nic dobrého pro její středně vzdálenou budoucnost. Své obavy přiznal šéf české automobilky Thomas Schäfer nebývale otevřeně britskému magazínu Auto Express.
Strašák jménem Euro 7
Vzdor posledním zprávám o možném úplném opuštění emisní normy Euro 7 coby nadbytečného mezikroku stále existuje reálná možnost, že v platnost zavedena bude. Evropská komise má finální podobu těchto norem zveřejnit v první polovině listopadu. Pokud by tato norma prošla v podobě některých již zveřejněných návrhů, znamenalo by to přitom ohrožení výroby celé řady zejména levnějších modelů vozidel se spalovacími motory ještě před rokem 2035.
Tím by podle Auto SAP došlo k výraznému omezení nabídky pro zákazníky a možností produkce na straně výrobců. Výsledkem by bylo zpomalení obnovy evropského vozového parku s důsledkem zvyšování jeho stáří a zhoršení životního prostředí i bezpečnosti na silnicích.