Konec spalovacích motorů musí jít v ruku v ruce s rychlým rozvojem dobíjecí infrastruktury pro elektromobily. Sdružení automobilového průmyslu (SAP) varuje před negativními následky pro domácí průmysl v případě, že nebudou vytvořeny podmínky pro širokou dostupnost elektromobilů a jejich bezproblémový provoz.
„Český automobilový průmysl se na přechod na čistou mobilitu intenzivně připravuje. Dokazuje to nakonec skutečnost, že již dnes se zhruba 10 % osobních vozidel vyrábí v bateriovém či plug-in hybridním provedení. Aby však přechod na čistou mobilitu neznamenal pro ČR ztrátu HDP či pracovních míst, potřebujeme společně s vládou pracovat na řadě strategických témat implementace tohoto přechodu.“ říká prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.
Bez „B“ nemůže být „A“
Evropský automobilový průmysl jasně deklaroval, že je připravený přispět k naplnění společných cílů Pařížské klimatické dohody být v roce 2050 uhlíkově neutrálním kontinentem. Do rozvoje čisté mobility investují domácí výrobci vozidel i dodavatelé stovky miliard eur. Přechod na čistou mobilitu ale silně závisí na řadě faktorů, které nejsou jen v rukou autoprůmyslu. Svůj díl úsilí si proto budou muset odpracovat i zástupci státu, distributoři energií či developeři.
„Aby zásadní změna mobility fungovala, tzn. pro občany vytvořila akceptovatelnou a dostupnou variantu nízkoemisní dopravy, potřebujeme zásadně zrychlit výstavbu dobíjecí a plnicí infrastruktury – nejen ultrarychlého dobíjení na hlavních evropských silnicích (v rámci nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva, tzv. AFIR), ale i pomalého dobíjení, např. v garážích (v rámci směrnice o energetické náročnosti budov, tzv. EPBD), na sídlištích měst a obcí,“ upozorňuje Martin Jahn.
Pokud vezmeme v úvahu predikce vývoje registrací nízkoemisních vozidel a porovnáme je s realitou a plány rozvoje dobíjecí a plnicí infrastruktury dle výše uvedených návrhů, je zřejmé, že dosavadní rozvoj infrastruktury je nedostatečný, a pokud se tempo výrazně nezrychlí, bude právě infrastruktura zásadní překážkou pro to, aby nízkoemisní mobilita byla občany i firmami pozitivně akceptována. „Apelujeme na to, aby se k celému procesu přechodu na bezemisní vozidla přistupovalo jako k jednomu celku, protože jedno bez druhého nebude funkční,“ píše se v tiskové zprávě Auto SAP.
Strašák jménem Euro 7
Vzdor posledním zprávám o možném úplném opuštění emisní normy Euro 7 coby nadbytečného mezikroku stále existuje reálná možnost, že v platnost zavedena bude. Evropská komise má finální podobu těchto norem zveřejnit v první polovině listopadu. Pokud by tato norma prošla v podobě některých již zveřejněných návrhů, znamenalo by to přitom ohrožení výroby celé řady zejména levnějších modelů vozidel se spalovacími motory ještě před rokem 2035.
Tím by podle Auto SAP došlo k výraznému omezení nabídky pro zákazníky a možností produkce na straně výrobců. Výsledkem by bylo zpomalení obnovy evropského vozového parku s důsledkem zvyšování jeho stáří a zhoršení životního prostředí i bezpečnosti na silnicích.