Brusel se pod tlakem energetické krize a inflace údajně chystá ustoupit od zavedení emisní normy Euro 7, která by prakticky znemožňovala další rentabilní výrobu aut se spalovacími motory. Automobilkám se tak možná podaří dosáhnout významného dílčího úspěchu v boji s evropskou zelenou politikou. Pozitivní efekt by mohli pocítit i koncoví zákazníci, kteří by například nepřišli o malá a levná auta na benzin.
Nejpozději za dva týdny se ukáže, jakým směrem se bude dále ubírat evropská ekologická politika zaměřená na provoz vozidel se spalovacími motory. Podle respektovaného magazínu Politico.eu se totiž schyluje k poměrně revolučnímu kroku v podobě moratoria na zavedení emisní normy Euro 7. Evropská komise na ní pracuje už čtyři roky, ale její konkrétní obsah je stále obestřen tajemstvím, což je velmi nepříjemné pro automobilky, resp. jejich vývojová oddělení.
Různé nepotvrzené dohady hovoří například o tom, že by auta musela plnit stanovené emisní limity bez ohledu na to, zda je zima, teplo, zda auto táhne přívěs, či bez ohledu na nadmořskou výšku a podobně. Jisté je, že s případným zavedením Eura 7 se rozšíří působnost pravidel pro znečišťující látky tak, aby zahrnovaly jemné částice spolu s částicemi z pneumatik a brzd a znečišťujícími látkami, jako je oxid uhelnatý a oxidy dusíku.
Bude také zřejmě řešit výdrž baterie. V praxi by to znamenalo faktický konec spalovacích motorů, protože jejich výroba by byla extrémně technologicky náročná, z čehož by vyplynuly extrémní ceny pro zákazníka. Není divu, že se většina automobilek dosud nepřipravených na totální elektromobilitu Euru 7 intenzivně brání.
V případě nezavedení normy Euro 7 by v platnosti zůstala už tak přísná současná norma Euro 6d. Zdroj: AP
Úspěch automobilek i zákazníků?
Nezavedení Eura 7 by podle Politico.eu bylo obrovskou výhrou pro automobilový průmysl, který by v nadcházejícím desetiletí nemusel vynakládat obrovské investice na další snižování emisí v příští generaci automobilů se spalovacím motorem – technologie, která má být do roku 2035 v Evropě u nových aut zcela vymýcena.
„Ve světle současných geopolitických a ekonomických okolností došlo k revizi návrhu legislativy zavádějící normu Euro 7,“ uvedla ve svém vyjádření Evropská Komise s odkazem na zvýšené náklady na energii a suroviny v tomto odvětví.
Komise musí podle listu reagovat na bezprecedentní tlak na dodavatelský řetězec automobilového průmyslu, který vyvolává problémy s cenovou dostupností aut pro spotřebitele v celkovém kontextu vysoké inflace. Proto se exekutiva EU rozhodla, že se bude snažit „minimalizovat“ náklady spojené s vývojem čistších spalovacích motorů. Samozřejmě, pro automobilový průmysl bude liberálnější návrh velkou výhodou, i když dalšímu snižování emisí CO2 a NOx se v budoucnu stejně nevyhne.
Automobilky pro, aktivisté proti
„Autoprůmysl nepotřebuje Euro 7, protože to bude znamenat akorát čerpání zdrojů, které bychom měli utrácet za elektrifikaci,“ řekl generální ředitel koncernu Stellantis Carlos Tavares na nedávném autosalonu v Paříži a dodal: „Proč plýtvat omezenými zdroji na tak krátké období? Průmysl to nepotřebuje a je to kontraproduktivní.“ Připomeňme, že se zavedením normy Euro 7 se počítalo v roce 2027 nebo 2028 a s ukončením výroby spalovacích motorů v roce 2035.
Ne všichni ale nový směr uvažování vítají. „Automobilová lobby se ostře postavila proti Euro 7 a Komise nyní ustoupila jejím požadavkům. Zisky výrobců automobilů jsou upřednostňovány před zdravím milionů Evropanů,“ postěžovala si Anna Krajinska z ekologické nevládní organizace Transport & Environment.
S novou generací Škody Fabia se spalovacím motorem se už nepočítá, odložení nebo zrušení normy Euro 7 by to ale mohlo změnit. Podobně jsou na tom i jiné malé modely, jejichž cena poslední dobou rapidně roste. Zdroj: Bart Běhal
Stejná organizace obviňuje EU z populismu a neschopnosti zavést tvrdší opatření proti spalovacím motorům. Zmírnění emisních požadavků na nová auta prý bude mít za následek rapidní nárůst prodejů čínských elektromobilů na unijních trzích. „Evropští výrobci automobilů přibrzďují rozvoj elektromobility v době, kdy čínské a americké automobilky rychle přichází s novými modely. Pokud si chce Evropa zachovat konkurenceschopnost svého automobilového průmyslu, musí okamžitě zavést vlastní silnou průmyslovou politiku. Klima a pracovní pozice v EU jsou totiž velmi ohroženy,“ píše Transport & Environment.
Soudným dnem bude 9. listopad, kdy má Evropská komise rozkrýt své další plány.