reklama

Sportovní hyundaie dál drtí konkurenci. Vyzkoušeli jsme je na závodním okruhu

Hyundai to se sportovními auty myslí opravdu vážně, svou rodinu N rozšířil o další ambiciózní členy. Zatímco model i30 N ve verzi hatchback i fastback prodělal pouze facelift, malý hatchback i20 N a kompaktní SUV Kona N jsou úplnými novinkami. My jsme tuhle svatou trojici měli možnost vyzkoušet na závodním okruhu Slovakia Ring.

reklama

Asi málokdo by v minulosti tušil, že právě Hyundai bude jednou usilovat o to stát se lídrem mezi výrobci sportovních aut. Všechno to přitom začalo dost nenápadně. Vedení společnosti nám totiž prozradilo, že za startem toho projektu stála krabice plná triček s logem N. Toť vše, až později se automobilkou rozkřiklo, o co vlastně půjde.

Hyundai měl navíc obrovské štěstí, když na svou stranu přetáhl někdejšího šéfa sportovní divize M u značky BMW, Alberta Biermanna. Ten během chvíle dostal zcela neznámý brand (N) na samotný vrchol, a to díky jednomu jedinému modelu –⁠ i30 N. Vůz se stal uznávanou veličinou mezi odborníky a fandy do rychlých aut a přitáhl ke značce spousty zákazníků, kteří by k ní jinak ani nečichli. Dokonce i bývalé ortodoxní fandy BMW.

V době, kdy většina automobilek vývoj a výrobu sportovních vozů se spalovacími motory končí nebo utlumuje, rozšířil Hyundai rodinu vozů N o další dva členy –⁠ malý hothatch i20 N a kompaktní SUV Kona N. A navrch zmodernizoval „otce zakladatele“, tedy model i30 N. Všechny tři vozy jsme jako jedna z prvních českých redakcí dostali možnost vyzkoušet na závodním okruhu Slovakia Ring poblíž Dunajské Stredy. A zjistili spoustu zajímavých skutečností.

800 kilometrů na okruhu bez jediné závady

Hyundai pojal akci opravdu velkoryse a sebevědomě. Většina ostatních automobilek na podobných akcích dovolí většinou s podobnými vozy pár ostrých koleček prokládaných dlouhými pauzami a střídáním skupin. Dva vláčky ostrých hyundaiů na Slovakia Ringu se od rána až do podvečera nezastavily –⁠ s výjimkou tankování a výměny zničených gum.

Spočítali jsme, že najezdily přibližně 800 kilometrů. Bylo neuvěřitelné, jak odolné byly brzdy proti vadnutí, ale i celý zbytek vozu v extrémním zatížení. Každý z nás absolvoval přibližně třicet ostrých okruhů a minimálně za sebe mohu prohlásit, že jsem si po nich připadal unavenější než testované automobily a průjezdy jednotlivými zatáčkami jen tak z hlavy nevymažu. Instruktoři nás hnali do čím dál rychlejších časů a čím dál odvážnějších a preciznějších průjezdů zatáček.

A teď už pojďme na samotné čerstvé dojmy z modernizovaného Hyundaie i30 N, nové i20 N a nového SUV Kona N.

Hyundai i30 N

Začněme průkopníkem divize N, tedy modelem i30 N. Ten se i po modernizaci prodává ve dvou karosářských provedeních –⁠ hatchback a fastback. Pod kapotou pracuje dvoulitrový čtyřválec dopovaný turbodmychadlem s výkonem buď 250, nebo 280 koní ve verzi Performance. Hnací sílu výhradně na přední nápravu pak zajišťuje šestistupňová manuální převodovka a nově i osmistupňový automat. Ze sportovních atributů stojí dále za zmínku 19" kovaná kola z lehké slitiny, e-LSD (elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností), brzdové kotouče s průměrem 345/315 milimetrů, aktivní ventil výfukové soustavy nebo třeba výztuha v zavazadlovém prostoru.

Už předchozí Hyundai i30 N měl u nás v redakci velký úspěch, avšak omlazená verze nás nadchla ještě o něco více. Inženýrům se totiž povedlo posunout zvuk vycházející skrze koncovky výfukového systému zase o kus dále. Jakmile teď řidič pustí v ostrém režimu N Mode plyn, začnou se ozývat agresivní výstřely. Skoro jako bychom byli na střelnici. Neuvěřitelné! Naopak při plné akceleraci se kabinou rozvine mohutný zvuk nazlobeného čtyřválce. Jak se říká, zvuk dělá sportovní auto sportovním autem.

Na okruhu jsme testovali obě karosářské provedení a musíme uvést, že hatchback je o chlup lepší. V zatáčkách se díky menším převisům tak nekroutí a je celkově stabilnější. Na druhou stranu fastbacku častěji ujíždí zadek, takže je zase zábavnější. Přetáčivost lze hravě kontrolovat rychlou souhrou plynového a brzdového pedálu. Důležité je samozřejmě i točit volantem. U obou modelů se pak často dostavuje nedotáčivost přední nápravy, která je ale hodně závislá na volbě pneumatik. Importér obul některé vozy na slicky a v tu chvíli se ochota i30 N zatáčet výrazně zlepšila.

Obě verze pak spojuje neuvěřitelná okruhová závislost. Do jednotlivých zatáček se derou s naprostou lehkostí a hlavně chutí. Na výjezdu má motor dostatek výkonu, aby i30 N bleskově vymrštil kupředu Stádo 280 koní (v případě námi zkoušených aut) na dlouhých rovinkách vyhnalo ručičku tachometru až ke 210 km/h. Před ostrou zákrutou naopak potěší neuvěřitelně ostré brzdy, které během dne vůbec nevadly. Také řízení vnáší řidiči pocit, že sedí v ryzím okruhovém speciálu. Na nejostřejší jízdní režim N Mode, ztuhne tak, že vás po chvíli bolí ruce. Ale ten kontakt s vozovkou a pocit radosti, jaký řidiči dává, je prostě úžasný.

Skvělá je také nová osmistupňová dvouspojková automatická převodovka, která může být alternativou k šestistupňovému manuálnímu řazení. Šlo o jednu s nejlepších „dvouspojek“, kterou jsme kdy řídili. Kam se hrabe DSG od koncernu Volkswagen. Necukala, řadila logicky a plynule, při změně rychlostního stupně v závodním režimu měl řidič pocit, že ho někdo zezadu strká, aby ještě zrychlil. Její řazení se hodně přizpůsobuje zvolenému jízdnímu módu.

„Kouzelné tlačítko“ na volantu s označením NGS (N Grin Shift) se nejvíce projeví, pokud řidič i30 N jede v ekomódu, a najednou potřebuje třeba rychle předjet. Po stisknutí tlačítka se automaticky vše nastaví do nejostřejšího závodního režimu a na palubních přístrojích začne odpočítávání dvaceti vteřin, po kterých je funkce aktivní. Je to velmi působivé. Samozřejmě, kdo jede v nejostřejším režimu defaultně, ten žádnou změnu nepocítí. Škoda, že tohle „nitro“ tlačítko na volantu není větší a výraznější.

Velkou atrakcí je rovněž launch control, tedy rychlý odpich z místa z řidičem nastavených otáček. Otravná je ale nesmírná složitost jeho aktivace.

Hyundai i20 N

Hyundai i20 N nezapře inspiraci úspěšným závodním rally speciálem, s nímž sdílí i nizoučkou hmotnost necelých 1 200 kilogramů. Pohon pak zajišťuje přeplňovaná „jednašestka“ o výkonu 204 koní, který je vždy spjata s manuální šestistupňovou převodovkou. Mezi sportovní výbavu nasteroidovaného prcka patří 18" unikátní kola z lehké slitiny, mechanicky řízený diferenciál s omezenou svorností, brzdové kotouče s průměrem 320 milimetrů, systém launch control, sportovní exteriér včetně zadního spojleru či sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou.

Hyundai i20 N nebyl určený na ježdění na „velkém“ Slovakia Ringu, ale pořadatelé pro něj vytýčili kužely krátký technický okruh na odstavné ploše, kde prokazoval svou mrštnost. Nakonec jsme ale jako jediná redakce exkluzivně dostali možnost postavit Hyundai i20 N i na velký Slovakia Ring k přímému porovnání s i30 N a Konou N. A i20 N překvapila. V technických pasážích byla díky nízké hmotnosti a ideálnímu gripu suverénně nejrychlejší. Na rovinkách samozřejmě na výkonnější větší auta ztrácela, přesto z toho byl velmi napínavý souboj.

Vyzdvihnout zaslouží také krátké, přesné, až technicisní řazení. Řidič má navíc na volantu tlačítko s funkcí vyrovnávání otáček při přeřazování jednotlivých stupňů, které dělá tento proces ještě hladší a plynulejší.

Motor nám sice v prvních momentech připadal na okruhu mdlý, zvlášť při porovnání s nasvaleným dvoulitrem v modelech i30 N a Kona N. Nakonec se ale ukázalo, že poskytuje pro auto s pohonem přední nápravy optimální výkon a točivý moment. Na rozdíl od svých silnějších sourozenců neměl tendence k protáčení kol přední nápravy.

Potěší skvělé řízení vozu, které dramaticky mění svůj charakter podle svého jízdního módu, přizpůsobuje se tak potřebám řidiče. Může být tuze sportovní, jako by bylo bez posilovače, ale i měkké a poddajné na pohodové parkování ve městě. Podvozek sice na rozdíl od i30 N a Kony N nemůže disponovat tlumiči s nastavitelnou tuhostí, ale jeho univerzalita umožňuje jak řádění na okruhu tak každodenní používání.

Hyundai Kona N

Největším překvapením testovacích jízd na Slovakia Ringu byl Hyundai Kona N. Jeho technika je prakticky totožná s i30 Performance. Využívá stejný motor 2.0 T-GDI 208 kW a jeho podvozek působí stejně sportovně. Disponuje i stejnou technikou včetně adaptivních tlumičů nebo elektronicky řízeného diferenciálu se sníženou svorností.

Má i podobné vychytávky typu „nitro“ tlačítka NGS nebo launch control, ale na rozdíl od i30 je tlačítko NGS viditelnější.

Na okruhu se Hyundai Kona N dal jízdními vlastnostmi srovnat s i30 Performance, a dokonce s ním jezdil ve stejných „vláčcích, aniž by jeho řidiči tento vláček příliš zdržovali. Zrychlení bylo subjektivně úplně stejné jako u i30 Performance, ani v zatáčkách se kompaktní SUV nenaklánělo a příliš neztrácelo.

Zásadní rozdíl mezi Konou N a i30 N Performance je ve výšce posezu za volantem. I Kona N je prostě SUV a dává to najevo. Také brzdy nám připadaly o něco méně účinné než u naprosto nevadnoucí i30 Performance. Poměrně výrazně se liší i zvuk výfukové soustavy, Kona N neumí tak pěkně prskat do výfuku.

Tagy:

Hlavní zprávy

Vojáci NATO by mohli být kvůli ruské hrozbě i na Slovensku, přiznal šéf diplomacie
Slovensko

Vojáci NATO by mohli být kvůli ruské hrozbě i na Slovensku, přiznal šéf diplomacie

Spojenci v Severoatlantické alianci (NATO) zvažují podle slovenského ministra zahraničí Ivana Korčoka nasazení jednotek i na Slovensku. Korčok to ve čtvrtek řekl novinářům v souvislosti s napětím mezi Ukrajinou a Ruskem. Server Sky News napsal, že zmíněné úvahy se týkají možnosti vytvoření bojových jednotek s tisícovkou příslušníků, které by kromě Slovenska působily také v Bulharsku, Maďarsku a Rumunsku.

Válek: K vakcíně „pro odmítače“ se lidé mohou hlásit od února. Omikron vyvrcholí příští týden
Vláda

Válek: K vakcíně „pro odmítače“ se lidé mohou hlásit od února. Omikron vyvrcholí příští týden

K vakcíně „pro odmítače“ od firmy Novavax se lidé mohou hlásit od 1. února, oznámil ve čtvrtek na tiskové konferenci ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09). Novavax vznikl starší metodou a mohl by tak přesvědčit i ty, kteří se obávají novějších mRNA vakcín. Vrchol omikronové vlny by pak měl podle Válka přijít příští týden, kdy bude přibývat až 80 tisíc nakažených denně.

Třaskavé jednání Sněmovny: SPD jej čtyři hodiny blokovalo. Hanba vám, zuřil Bartošek

Hnutí SPD ve čtvrtek dopoledne čtyři hodiny blokovalo jednání Poslanecké sněmovny. Ta měla znovu jednat o korespondenční volbě, která by umožnila Čechům žijícím v zahraničí jednodušeji volit. K bodu se ale poslanci nedostali. Nejprve dvě hodiny řečnil předseda hnutí Tomio Okamura, který navrhoval změny v programu schůze. Pak se za řečnickým pultem střídali i jeho kolegové, což rozčílilo koaliční poslance.

Děsivé záběry exploze domu v Liberci: Bouchlo to a přišli jsme o všechno, vylíčil svědek

Čtvrteční výbuch v libereckém domě, během kterého utrpělo zranění 10 lidí a jedna žena skončila s popáleninami ve vinohradské nemocnici, nejspíše zavinila propanbutanová láhev. Podle jednoho z obyvatel domu mělo k explozi dojít v bytě jisté problémové rodiny. „Měli problémy s alkoholem a sociální správa jim dokonce měla v minulosti odebrat děti,“ řekl reportérovi CNN Prima NEWS svědek. Ranní exploze poničila byt i jemu.

Játra zničená alkoholem a delirium. Stehlíková má Zemanovi do týdne zaplatit milion

Pražský hrad oficiálně zaslal psychiatričce Džamile Stehlíkové předžalobní výzvu. Jejím předmětem jsou výroky lékařky o zdravotním stavu prezidenta Miloše Zemana. Stehlíková uvedla, že hlava státu byla na podzim hospitalizována v souvislosti s jeho konzumací alkoholu a následnými problémy s játry. Zeman a jeho okolí po ní požadují omluvu, milion korun a také jména svých zdrojů.

Sledujte speciál Co Čech, to politik! Superdebata hvězd pandemie: Co nás čeká?

Dva roky s covidem změnily svět. Kdy začneme žít normální život? Je očkování jediná cesta, nebo se covid stane normální chřipkou? Sledujte speciál pořadu Co Čech, to politik! V superdebatě o pandemii uslyšíte názory z obou stran rozděleného národa. Exkluzivní speciál můžete sledovat v neděli 30. ledna od 20:00 na CNN Prima NEWS i přímo zde v článku. A ve 22:30 bude druhá hodina mimořádně i na Primě.

Dostali miliardu, je to o snaze, odmítá Gazdík ulevit maturantům. Ti se bojí, že pohoří

Ministr školství Petr Gazdík (STAN) neplánuje úlevy u maturit kvůli covidové pandemii. Žáci posledních ročníků středních škol si přitom stěžují, že byli téměř dva roky na distanční výuce a na závěrečné zkoušky se nemohli dostatečně připravit. Učitelé podle nich dohání učivo na poslední chvíli. Gazdík jim ale vzkazuje, že udělal maximum, a poukazuje na miliardu korun, kterou jeho resort do distanční výuky „nasypal“. Podporu zatím nemají žáci například ani u studentské iniciativy Spravedlivá maturita.

Pozor na komunikaci v Číně. Změňte hesla a vyhněte se veřejné wifi, radí sportovcům experti

Odborníci z Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) a Vojenského zpravodajství vydali doporučení, která mají českým sportovcům mířícím na zimní olympiádu v Pekingu poradit, jak používat technologie, aby byla jejich komunikace v Číně bezpečnější. Členové české výpravy si mají změnit hesla na všech elektronických zařízeních, také by měli používat aplikace se speciálním šifrováním.

reklama

Domácí zpravodajství

Farský si odlet do USA špatně spočítal. Měl požádat matematika Janečka, glosoval politolog

Místopředseda hnutí STAN Jan Farský si myslel, že odlet na stáž do Spojených států mu projde. „Špatně si to spočítal. Možná se měl zeptat Karla Janečka, že by mu to propočítal lépe,“ glosoval ve vysílání CNN Prima NEWS politolog Josef Mlejnek. Ten také společně s komentátorem Českého rozhlasu Plus Petrem Hartmanem diskutoval o aktuální atmosféře mezi Piráty a STAN.

Proti jadernému odpadu se postavím se samopalem v ruce: Obec na Vysočině úložiště nechce

Štamgast z hospody U kostela slibuje, že bude vesnici bránit se samopalem v ruce. Úložiště jaderného odpadu odmítají i farář se starostou. Vítejte v Rudíkově na Vysočině, dědině stojící na mohutném žulovém bloku. A právě do téhle skály by stát rád vyhloubil podzemní sklad pro vyhořelé palivo z atomových elektráren. „Nedovolíme to,“ říkají v Rudíkově. Mají ale reálnou šanci gigantické stavbě zabránit?

Jste parodie na politika, vysmál se Topolánek Šlachtovi. Šéf Přísahy si to nenechal líbit

Expremiér Mirek Topolánek se na sociálních sítích ostře pustil do bývalého policisty Roberta Šlachty poté, co předseda Přísahy označil kandidáta na nového policejního prezidenta Martina Vondráška za kamaráda ODS a jeho případné jmenování za politizaci policie. Topolánek Šlachtovi mimo jiné sdělil, že je „parodií na politika“. Jeho poznámka nezůstala bez odezvy.

reklama