Hyundai uvedl na český trh prvního zástupce své nové značky Ioniq vyhrazené elektromobilům – model 5. Už po statické premiéře je jasné, že tenhle automobil bude vším, jen ne dalším fádním elektromobilem v řadě, a má šanci oslovit i dosavadní pochybovače.
Hyundai sice Ioniq 5 označuje jako CUV, tedy jako křížence mezi hatchbackem a SUV, ale zvenčí vypadá na první pohled jako kompaktní hatchback velikosti VW Golf. O to větší překvapení nastává při pohledu do technických údajů.
Kompaktní rozměry a čistý design maskují velký vnitřní prostor. Zdroj: Hyundai Motor Europe
Větší, než vypadá
Hyundai Ioniq 5 má téměř nachlup stejné rozměry jako trochu nemotorně působící Škoda Enyaq iV. Korejská novinka měří na délku 4 635 mm – jen o centimetr méně než elektrická škodovka. Je o pouhý centimetr a půl nižší, a dokonce o centimetr širší. Jde tedy o automobil střední třídy, která se označuje buď jako manažerská, nebo pro velké rodiny. Porovnání nejlevnějších verzí Hyundaie Ioniq 5 a Škody Enyaq iV naleznete pod tímto odkazem.
Ještě větší šok ale nastává při vstupu na palubu novinky. Jednak díky neuvěřitelně velkorysému prostoru, zejména vzadu na kolena, který se dá subjektivně porovnávat třeba se Škodou Superb. Za druhé díky designové čistotě srovnatelné se skutečnými legendami funkcionalismu.
Skvělý první dojem způsobuje i nevídaná variabilita nejvyšší verze Style Premium, která umožňuje elektricky posouvat přední i zadní sedadla a ručně i středovou konzoli. Přední sedadla navíc mají možnost sklápění do polohy podobné jako sedadla v business class v letadle, obsahují navíc i podpěru na chodidla.
Nové auto velmi specificky voní díky spoustě recyklovatelných materiálů, které se dosud běžně v autech nepoužívaly. Na své si ale zároveň přijdou i milovníci luxusu, protože kabina Ioniqu 5 nabízí nebývalý pocit luxusu srovnatelný s prémiovými německými vozy.
Tohle by člověk ještě před pár lety od Hyundaie nečekal. Zdroj: Hyundai Motor Europe
Zadokolka nebo čtyřkolka
Dvě baterie, tři výkony, pohon zadních i všech kol. Hyundai Ioniq 5 se na českém trhu bude prodávat ve dvou kapacitách baterie – 58 kW a 72,6 kW. Ta menší se pojí výhradně s motorem o maximálním výkonu 125 kW a pohonem zadních kol. Větší baterii lze mít buď s pohonem zadních kol a motorem o výkonu 160 kW, nebo s pohonem všech kol a motorem o výkonu až 225 kW.
Spotřeba elektrické energie podle reálného cyklu WLTP se pohybuje podle verze od 16,7 po 19 kWh na 100 km. To znamená dojezd na jedno nabití 384 kilometrů u základní verze a až 481 kilometrů pro variantu s větší baterií, motorem 160 kW a pohonem zadních kol. Hyundai Ioniq 5 je na nejvýkonnějších nabíječkách schopen dobít se z 10 na 90 procent kapacity baterií během pouhých 18 minut. Nebo, chcete-li, za pět minut dobíjení dokáže získat elektřinu až na sto kilometrů jízdy.
Hyundai i10 N Line: Navoněná turbolentilka! Budete řadit i řádit
Svět malých aut je poslední roky opomíjen, ale celkem neprávem. Copak není Toyota Yaris evropským autem roku? Copak se města stále více nezahlcují automobily? Prckové sice nejsou trendy, ale jejich účelnost je vysoká a automobilky je produkují ve velkém. Hyundai teď ukázal novou generaci i10 i s jeho kořeněnou verzí N Line.
Cena se pohybuje od 1 099 990 korun u varianty ECO Smart až po 1 549 990 korun za špičkové provedení Power Style Premium. U té se dá připlácet už pouze za barvu karoserie nebo panoramatické střešní okno, které lze mít na přání vybavené solárními články průběžně dobíjejícími auto a zvyšujícími jeho dojezd až o 1 500 kilometrů za rok.
Už standardní výbava Smart zahrnuje například devatenáctipalcová litá kola společně se zimní sadou pneumatik zdarma, téměř kompletní bezpečnostní výbavu včetně hlídání mrtvého úhlu a prostoru za autem při couvání, dva dvanáctipalcové displeje – jeden za volantem nahrazující přístroje a druhý pro multimediální systém – s integrovanou navigací a zobrazením parkovací kamery, inteligentní klíč a startování tlačítkem nebo vyhřívání předních sedadel a volantu.
Vyšší stupeň Style přidává mimo jiné možnost dobíjení externích zařízení, tedy funkci jakési pojízdné powerbanky třeba pro elektrokola, ale i jiné elektromobily. Přední sedadla jsou elektricky ovladatelná stejně jako páté dveře, zadní sedadla vyhřívaná, středová konzole posuvná. Uvnitř auta se dají bezdrátově nabíjet mobily. Součástí výbavy je i tepelné čerpadlo pro efektivní vychlazování a vytápění interiéru bez snížení dojezdu a systém předehřevu baterií.
Nejvyšší stupeň Style Premium přidává za spíše symbolický příplatek 80 tisíc korun třeba 20palcová kola, kožené čalounění, head-up displej, prémiová „business class“ přední sedadla s ventilací a zadní s možností posouvání, dálkově ovládaný parkovací asistent, prémiový audiosystém nebo automaticky výsuvné kliky dveří.
Kompletní ceník nového Hyundaie Ioniq 5 si můžete prohlédnout ZDE.