Rodiny šetří a hledají slevy
Stále více Čechů hledá slevové akce a letáky už prohlížejí často i ti, které to v lednu ani nenapadlo. Ekonomové však upozorňují, že v období vysoké inflace jsou masivní slevy velmi podezřelé.
Nově podle letáků nakupuje třeba Matyáš Palkovič s rodinou. „Začali jsme šetřit, že kupujeme věci spíš v akci. Chodí nám letáky, koukneme se a vyrazíme,“ popsal.
Podobně se ulehčit rodinnému rozpočtu snaží i Helena Foltová. „Sledujeme akce, kde je co levnější. Maso nebo zelenina, kterou máme rádi, kterou si nevypěstujeme,“ sdělila.
Kromě toho si lidé ledacos odpustí, aby vůbec s penězi vyšli. „Už jsem přestal chodit na točený pivo. Kupuju si lahváče domů,“ řekl Palkovič. „Šetříme na svačinách, děti rády chodí na koupaliště, výlety, takže si nosíme svačiny z domova a balenou vodu vůbec nekupujeme,“ řekla Foltová. Omezit se musí i děti. „Nekupujeme dobroty, pamlsky, co mají děti rády. Pečeme buchty doma,“ dodala.
Ceny pečiva klesat nebudou, má jasno expert. Varuje před dalším zdražováním
Cena pšenice na světových trzích poslední dva měsíce klesá, ke snížení cen pečiva a dalších potravin to ale v blízké době spíše nepovede. Očekávat lze spíše výrazný pokles rychlosti zdražování, bude ale záležet na tom, jak se budou vyvíjet ceny energií. Do cen potravin se také může ještě promítnout zdražování například hnojiv nebo obalů. Řekl to agrární analytik Petr Havel.
„V České republice se ve slevách prodává víc než 50 % potravin,“ upozornil agrární analytik Petr Havel. Takové množství zboží ve slevách je podle ekonomů evropský fenomén. Obchodníci jsou si české záliby v akčních cenách patřičně vědomi, a ne všechny slevy znamenají, že je zboží skutečně levnější.
„Když chce řetězec mít třeba slevu 40 %, tak musí hlavní regálovou cenu strašlivě nasadit, pak ji stáhne o 40 %. Ale ono je to stejně dražší, než kdyby to bylo třeba v Německu. Sleva 40 až 60 % je absolutní nonsens,“ uvedla prezidentka potravinářské komory ČR Dana Večeřová.
„Lidé by měli vědět, že je takřka nemožné v době takto vysoké inflace dosáhnout nějaké masivnější slevy. A že jakákoliv sleva v této době je prostě podezřelá,“ sdělil ekonom Lukáš Kovanda.
Připravuje se novela zákona o ochraně spotřebitele, která by měla zamezit falešným slevám na internetu i v kamenných obchodech. Prodejci tak budou muset uvádět o kolik zlevňují, a to oproti ceně, za níž se výrobek prodával během posledních 30 dnů před slevou.