Rodiny šetří a hledají slevy
Stále více Čechů hledá slevové akce a letáky už prohlížejí často i ti, které to v lednu ani nenapadlo. Ekonomové však upozorňují, že v období vysoké inflace jsou masivní slevy velmi podezřelé.
Nově podle letáků nakupuje třeba Matyáš Palkovič s rodinou. „Začali jsme šetřit, že kupujeme věci spíš v akci. Chodí nám letáky, koukneme se a vyrazíme,“ popsal.
Podobně se ulehčit rodinnému rozpočtu snaží i Helena Foltová. „Sledujeme akce, kde je co levnější. Maso nebo zelenina, kterou máme rádi, kterou si nevypěstujeme,“ sdělila.
Kromě toho si lidé ledacos odpustí, aby vůbec s penězi vyšli. „Už jsem přestal chodit na točený pivo. Kupuju si lahváče domů,“ řekl Palkovič. „Šetříme na svačinách, děti rády chodí na koupaliště, výlety, takže si nosíme svačiny z domova a balenou vodu vůbec nekupujeme,“ řekla Foltová. Omezit se musí i děti. „Nekupujeme dobroty, pamlsky, co mají děti rády. Pečeme buchty doma,“ dodala.
„V České republice se ve slevách prodává víc než 50 % potravin,“ upozornil agrární analytik Petr Havel. Takové množství zboží ve slevách je podle ekonomů evropský fenomén. Obchodníci jsou si české záliby v akčních cenách patřičně vědomi, a ne všechny slevy znamenají, že je zboží skutečně levnější.
„Když chce řetězec mít třeba slevu 40 %, tak musí hlavní regálovou cenu strašlivě nasadit, pak ji stáhne o 40 %. Ale ono je to stejně dražší, než kdyby to bylo třeba v Německu. Sleva 40 až 60 % je absolutní nonsens,“ uvedla prezidentka potravinářské komory ČR Dana Večeřová.
„Lidé by měli vědět, že je takřka nemožné v době takto vysoké inflace dosáhnout nějaké masivnější slevy. A že jakákoliv sleva v této době je prostě podezřelá,“ sdělil ekonom Lukáš Kovanda.
Připravuje se novela zákona o ochraně spotřebitele, která by měla zamezit falešným slevám na internetu i v kamenných obchodech. Prodejci tak budou muset uvádět o kolik zlevňují, a to oproti ceně, za níž se výrobek prodával během posledních 30 dnů před slevou.