Venkovní teploty nezadržitelně klesají a servisy se plní řidiči, kteří nechávají své vozy přezout na zimní pneumatiky. Málokterý z nich ale ví, že od začátku letošního října není zimní pneumatika jako zimní pneumatika. V Česku vám sice kvůli novému nařízení nic nehrozí, ale pozor byste si měli dát při jízdě do zahraničí. Při přezouvání nezapomínejte ani na předepsanou hloubku dezénu.
Tento rok přichází jedna velká změna, na kterou si musí řidiči dávat zvlášť velký pozor - zejména pokud se chystají do zahraničí. Od října totiž nejsou pneumatiky označené zkratkou M+S považovány v celé Evropské unii za zimní. Aby tedy v současné době byla zimní pneumatika považována za zimní, musí mít ze strany takzvaný alpský symbol, který se vyznačuje třemi vrcholky hor a sněhovou vločkou. V oficiálních dokumentech naleznete označení 3PMSF, neboli Three Peak Mountain Snow Flake.
K TÉMATU: Pokuta za slušnost? Řidiči kroutí hlavou nad trestem za děkování „varováky“. Diví se i ministr
Rozdíl je v testování. Zatímco pneumatiky se zkratkou M+S (bláto a sníh) nemusí podstupovat žádné speciální testy, ty s alpským symbolem jsou vždy prověřovány v náročných zimních podmínkách. To znamená, že by měly mít zpravidla výrazně lepší vlastnosti na ledu či sněhu než ty označované jako M+S.
Každá země EU si však stanovuje jednotlivé dopravní předpisy samostatně. Takže to hned neznamená, že vám v Česku nebo třeba na Slovensku dají pokutu za chybějící alpský symbol na pneumatice. Výjimkou ze sousedních zemí je prozatím jen Německo, kde pokuta opravdu hrozí. A rozhodně ne nízká. Pokud vás policie chytne a vy podle nového nařízení nebudete mít zimní pneumatiku s alpským symbolem, počítejte s pokutou v přepočtu od jednoho až do 2,5 tisíce korun.
Od 1. listopadu, ale pouze pokud napadne sníh
Pokud se nechystáte do Německa, pak se pro vás vlastně nic nemění. Jak již bylo zmíněno, tuzemské zákony vyžadují zimní pneumatiky od 1. listopadu, pokud lze na vozovce předpokládat sníh, led nebo námrazu. Pokud se tedy pohybujete v oblasti, kde je v listopadu průměrná teplota 15 stupňů a po sněhu není ani památky, postihu se vyhnete.
Pozor si však dejte na ranní cesty, kdy se na vozovce mohou objevovat první námrazy. Povinné zimní obutí v období od začátku listopadu do konce března nařizuje dopravní značka „Zimní výbava“, která je umístěna pouze na vybraných komunikacích. Pokuty za nedodržení tohoto zákona činí až 2000 korun na místě a až 2500 korun ve správním řízení.
Pokud se chystáte do hor, měli byste znát také vyhlášku z roku 2019, která stanovuje povinnost nasazení sněhových řetězů – minimálně na dvě hnací kola. Na symbol bílé pneumatiky na modrém podkladu můžete narazit na vybraných silnicích, přičemž tuto značku tvoří výhradně přenosná dopravní značka, která se umisťuje nárazově podle situace. Nikdy tedy nevíte, kdy a kde na ni narazíte, ale její opomenutí vás může rovněž stát až 2000 korun na místě a 2500 ve správním řízení.
Jak by měla zimní pneumatika vypadat?
Před přezutím je pak vždy potřeba zkontrolovat hloubku dezénu, která musí dle zákona činit minimálně čtyři milimetry. Nové zimní pneumatiky přitom běžně mívají kolem 7 až 8 milimetrů. Kvalitnější obutí s průměrným nájezdem vydrží klidně i čtyři zimy, ale pamatujte, že i pneumatiky mají svůj „datum spotřeby“. Hranice životnosti bývá stanovena na 10 let od výroby – poté už přirozeně ztrácí své původní fyzikální vlastnosti a mohou se na silnici chovat jinak, než bylo zamýšleno.
Mějte také na paměti, že v obchodech můžete najít „neježděné“ a tedy fakticky nové pneumatiky, které byly vyrobeny i několik let zpátky. Jejich stáří si lze jednoduše ověřit pomocí (typicky dvanáctimístného) kódu DOT, který najdete z boku. Poslední čtyři znaky označují datum výroby – první dvě čísla určují týden a druhé dvě rok. Například kombinace čísel 3023 znamená, že pneumatika byla vyrobena ve 30. týdnu roku 2023.
Výrobci zároveň zaznamenávají rostoucí zájem o celoroční pneumatiky, které jsou dle zákona povoleny v případě, že disponují označením 3PMSF – stejně jako standardní zimní pneumatiky. Stále je však nutné mít na paměti, že jde o kompromis mezi letním a zimním obutím, takže jízdní vlastnosti na sněhu a ledu nebudou stejné. Jde spíše o nezbytné minimum v případě, že za rok nenajezdíte tolik kilometrů a pohybujete se převážně ve větším městě.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Podívejte se na tipy pro zimní ježdění