Benzinky Robin Oil změnily majitele
Nákup čerpacích stanic RobinOil je špatným krokem. Shodují se na tom ekonomové, podle kterých by se stát měl spíše pump zbavovat. Česká republika totiž přes státní podnik Čepro už vlastní řetězec EuroOil. Přesto v době vysokých cen benzinu a nafty nepřišel žádný tlak na jejich snížení. Důvodem byly marže rafinérií, se kterými vlastnictví čerpacích stanic stejně nic nezmůže. Podle ekonomů se jedná o důvod, proč by stát neměl podnikat a raději měl peníze přesunout do vzdělání.
Státní společnost Čepro koupila síť čerpacích stanic RobinOil. Ministerstvo financí i kupující podnik to zdůvodňují bezpečnostními důvody. V případě výpadku pohonných hmot je totiž může využívat záchranný integrovaný systém nebo armáda.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Moderátor Carlson oznámil rozhovor s Putinem. Nemiluji ho, dělám svou práci, odráží kritiku
Podle ekonomů ale argumenty pro nákup čerpacích stanic pokulhávají. Zda budou v České republice pohonné hmoty, totiž nerozhodují čerpací stanice, ale rafinerie. Kromě toho je na území obrovské množství čerpacích stanic, které vytvářejí pro české motoristy dobré tržní prostředí. To mimochodem potvrdily i kontroly z ministerstva financí. Ty totiž začaly pumpy kontrolovat v době vysokých cen během začátku ruské agrese na Ukrajině. Prověřování přineslo jediný závěr – čerpadláři nemají nijak významně navýšené marže. Naopak marže rafinérií vykazovaly značné nárůsty.
Ekonom Dominik Stroukal tvrdí, že by stát neměl nakupovat podobné podniky a snažit se z nich těžit příjmy do státního rozpočtu. „Jsou určité výjimky jako u společnosti ČEZ a například provozování jaderných elektráren. Nerozumím tomu, proč by stát měl nakupovat desítky čerpacích stanic. Za účelem čeho? Aby zajistily dodávky paliv? To ale bude záležet na trhu. S tím vlastnictví čerpacích stanic nic neudělá,“ řekl pro CNN Prima NEWS člen Národní ekonomické rady vlády.
Podle Stroukala by stát neměl pumpy nakupovat, spíše naopak. Už před akvizicí RobinOilu vlastnila Česká republika více než dvě stovky čerpacích stanic EuroOil. Během vysokých cen paliv například Hospodářská komora upozorňovala, aby stát snížil cenu pohonných hmot na těchto pumpách. Čepro ale nijak nezasáhlo. „Nepřišli s nějakou slevou nebo snížením ceny. Nejsem si tedy jistý samotným záměrem a ze strany vlády to ani není dobře odkomunikované,“ řekl dále Stroukal s tím, že se jedná o špatný krok. „Stát by peníze měl spíše přesunout do vzdělání nebo zdravotnictví,“ dodal.
Řetězec RobinOil byl trojkou na trhu. Jedničkou je polský PKN Orlen a za ním jsou stanice MOL s maďarským vlastníkem. Obě společnosti navíc mají i rafinerie.
Bez rafinérií jsou čerpací stanice k ničemu, tvrdí ekonom
Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda tvrdí, že by stát měl spíše čerpací stanice prodávat a zaměřit se na budování nových jaderných bloků. „Provozování čerpacích stanic může kompletně přenechat soukromému sektoru, který to zvládne hospodárněji, protože bude motivován vlastním ziskem v dohledné době. Stát takto motivován nebude. Pořízení čerpacích stanic by mohlo mít aspoň částečně smysl, pokud by stát vlastnil i rafinerie. Ale ty české patří Polákům,“ řekl Kovanda.
ČTĚTE TAKÉ: Na čerpacích stanicích mohou řidiči vidět zdražení. O kolik stoupla cena nafty a benzinu?
Pokud by stát vlastnil rafinerie, mohl by případně tlačit na nižší ceny. „Pro cenotvorbu pohonných hmot je totiž sice důležitá cenotvorba čerpadlářů, ale ještě více cenotvorba rafinérií. Údajná cena 4,5 miliardy za čerpací stanice RobinOil je tudíž pro stát nevýhodná, protože mu nepřinese odpovídající hodnotu a vliv,“ dodal Kovanda a připomněl, o jaké ceně se hovoří při pořízení 75 čerpacích stanic z řetězce RobinOil.