Rekordní rok v budování dálnic. V Česku se začne stavět sto nových kilometrů

Letos by měla být zahájena výstavba rovné stovky kilometrů nových dálnic. Díky historicky prvnímu PPP projektu se začne budovat například zbytek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Po letech čekání by také mohlo dojít k dokončení celé dálnice D1 u Přerova. Kromě toho bude letos také nově otevřeno rekordních 46 kilometrů dálnic.

Jaké dálniční úseky by se tedy měly začít letos budovat? Stavět se začnou například úseky na dálnici D6 do Karlových Varů, dále D55 mezi Starým Městem a Moravským Pískem, na dálnici D49 mezi Hulínem a Fryštákem a na D3 mezi Třebonínem a osadou Kaplice-nádraží.

Jedním ze zásadních projektů je pak stavba 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, kterou chce stát postavit za soukromé peníze formou PPP projektu (tedy prostřednictvím partnerství veřejného a soukromého prostoru). V současnosti je rozestavěno kolem 154 kilometrů dálnic.

Svítá dálnicím na lepší časy? Soukromníci by mohli budovat kromě D4 i cestu na Moravu

Stát hledá varianty, jakým způsobem by šlo urychlit a zefektivnit dostavbu české dálniční sítě. Jednou z nich by mohlo být zapojení soukromých subjektů, které by dálnici postavily a po určitou dobu spravovaly. První z takzvaných PPP projektů se rýsuje na dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem. Pokud se tato cesta ukáže jako úspěšná, mohla by se podobným způsobem řešit i D35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí.

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) za rekordní výstavbou stojí především navýšený rozpočet pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

„32 kilometrů D4, nové dálniční úseky na D3, D6, D7 nebo D55. To vše začneme letos stavět. Máme připravené projekty i dostatek financí, abychom dálniční výstavbu mohli pořádně rozjet. Vysoké tempo výstavby nových dálničních úseků je možné jen díky tomu, že jsme se rozhodli výrazně posílit rozpočet Ředitelství silnic a dálnic a celého resortu dopravy. Cestování po naší zemi bude tak rychlejší a komfortnější, než kdykoliv předtím,“ napsal ministr na Facebook.

🛣 32 kilometrů D4, nové dálniční úseky na D3, D6, D7 nebo D55. To vše začneme letos stavět. Máme připravené projekty i...

Posted by Karel Havlíček on Thursday, April 1, 2021

Po desítkách let čekání by také mělo dojít k dokončení páteřní dálnice D1, kde zbývá dostavět posledních 10 kilometrů u Přerova. Dojde tak k zásadní změně dopravních návyků, kdy se přestane mezi Brnem a Ostravou jezdit přes Olomouc.

„Mým úkolem bylo dotáhnout stavby do konce, včetně D1, zajistit rekordní zdroje a připravit tak v roce 2020 vše pro zahájení 100 km nových dálnic v roce 2021. Úkol zněl jasně, jedeme nadoraz, ale vše směřuje k tomu, že covidu navzdory to zvládneme,“ uvedl Havlíček pro CNN Prima NEWS.

Nejvíce staveb se zahájilo v roce 2018 ještě za ministra Dana Ťoka, a to 52,5 km dálnic. Vloni Havlíček zahájil pouhých 14,6 kilometrů. Vyplývá to z grafu, který zaslal redakci.

Tagy: