Většina významných akciových trhů v Asii během úterního obchodování zaznamenala růst zájmu investorů. Od svého dna se zřejmě definitivně odrazila také cena ropy Brent, která roste už týden v řadě.
Do nálady asijských finančních trhů se promítl optimismus, který vyvolává postupné uvolňování protiepidemických opatření v Číně a dalších zemích regionu. S výjimkou burzy v Tokiu rostly všechny tamní významné trhy. Šanghajský hlavní burzovní index během úterka zpevnil o více než procento, podobně jako hongkongský index Hang Seng. Tokijský Nikkei naopak bezmála tři procenta ztratil.
Benzín i nafta na čtyřletých minimech. Někde natankujete pod třiadvacet korun
Motoristé se mohou poslední týdny těšit z nepřetržitého zlevňování pohonných hmot. Ceny na stojanech čerpacích stanic jsou totiž na úrovních z počátku roku 2016. V některých regionech České republiky je možné litr benzínu natankovat dokonce za méně než třiadvacet korun.
Na vlně cenového růstu se veze také severomořská ropa Brent, která zdražuje už týden v řadě. Zatímco ještě minulé pondělí bylo možné barel této suroviny pořídit přibližně za dvacet dolarů, nyní atakuje třicetidolarovou hranici. Podle analytiků se tak projevuje očekávání, že poptávka po černém zlatu v dohledné době poroste s tím, jak bude hospodářství v jednotlivých zemích po karonavirové krizi ožívat. Nad dvacet dolarů se dostala také americká ropa WTI (West Texas Intermediate), jejíž futures na květnové dodávky se nedávno obchodovaly se zápornými cenami.
Pohonné hmoty jsou nejdostupnější od války
Pro svět je vývoj na finančních i komoditních trzích dobrou zprávou, protože jde o známku naděje na relativně brzké hospodářské zotavení. Na druhou stranu bychom se ale měli připravit na obrat trendu cen pohonných hmot, které jsou nyní v Česku nejdostupnější od konce druhé světové války. V nominálním vyjádření se průměrná cena Naturalu 95 i nafty na tuzemských čerpacích stanicích dostala pod 26 korun.
Pokud zohledníme aktuální výši průměrné mzdy, zjistíme, že si za ni dnes můžeme koupit pětkrát více paliva než počátkem 50. let a dokonce šestkrát více než v roce 1990. „Za celé (poválečné) období nebylo v českých zemích možné za částku odpovídající průměrné hrubé měsíční mzdě pořídit tolik litrů benzínu či nafty jako právě v současnosti. Důvodem je zejména obecná ekonomická prosperita celé druhé poloviny končícího desetiletí, ale nejnověji také mimořádný vývoj na světovém trhu s ropou,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Lukáš Kovanda, hlavní ekonom společnosti Czech Fund.