Chybějící vodorovné značení na silnicích v podobě čar je v noci pro řidiče velmi nepříjemné. Orientaci za zhoršených světelných podmínek by zásadním způsobem mohl zlepšit nápad vyzkoušený v praxi na australských silnicích: čáry vytvořené fosforeskující barvou.
Některé země se snaží snižovat riziko těžkých dopravních nehod omezováním maximální povolené rychlosti, jiné zase pracují na předpisech přikazujících výrobcům aut implementovat do svých modelů pokročilé bezpečnostní prvky. Austrálie na to jde po svém. Tamní firma představila revoluci ve značení jízdních pruhů.
Svítící pruhy bez elektřiny
Dobře viditelné čáry na silnici využívají jednoduchou vlastnost speciálního nátěru, kterým je fluorescence. Jedná se, jak známo, o fyzikální jev, kdy molekulární systém dané látky dokáže absorbovat a později i emitovat světlo. Čáry na své „dobití“ přitom nepotřebují žádný elektrický zdroj. Stačí jim denní světlo a sluneční záření podobně jako ručičkám u budíku. Následně ve tmě dokáží svítit a vyznačovat jak správný směr jízdy, tak i okraj vozovky, což je vůbec nejdůležitější.
Na sociální síti YouTube se tomuto bezpečnostnímu prvku věnuje účet s názvem Gripzz Eight, podle kterého je za ideálních podmínek možné částečné osvětlení vozovky až po dobu 10 hodin. Při zhoršených světelných a atmosférických podmínkách v průběhu dne dochází poklesu času svícení, přesto se jedná o výrazný krok vpřed. Takové čáry by si podle zástupců firmy našly uplatnění především na neosvětlených úsecích silnic a také na krajnicích. Právě neosvětlené nebo nedostatečně označené krajnice jsou totiž jedním z důvodů častých dopravních nehod v nočních hodinách.
O vynález je zájem
Samotná firma Tramac Linemarking uvedla, že nasazení bylo původně plánováno pouze na kilometrovém testovacím úseku místních komunikací. Krátce po aplikování nátěru na cestu však došlo ke zvýšenému zájmu o tuto technologii ze strany hned několika samospráv.
Podobný krok už před časem zkoušeli například i v Nizozemsku. Zde však místo světélkujícího nátěru použili k osvětlení čar na cestě LED diody. Tím pádem je potřeba zajistit nějakým způsobem přívod elektrické energie a celá instalace se může prodražit. Výhodou řešení z Austrálie je, že nátěr lze aplikovat již na stávající čáry, a tím pádem nemusí být prováděny další dodatečné zásahy.
Společnost Tramac Linemarking již získala několik objednávek, které se týkají 70 úseků silnic v celkové sumě převyšující čtyři miliony dolarů. Obdobné řešení by si jistě našlo fanoušky i na našich cestách. A to zejména na úsecích, které nemají zpevněnou krajnici v důsledku čehož tam, především v noci, dochází k častým dopravním nehodám. V Česku se podle ministerstva dopravy o podobné bezpečnostním opatření zatím neuvažuje.