V Pardubicích se dokončuje impozantní stavba. Nejdelší lanový most v zemi měří stovky metrů

Ředitelství silnic a dálnic tento týden dokončuje v Pardubicích nejdelší lanový most v Česku. Měří čtvrt kilometru a je součástí toužebně očekávaného severovýchodního obchvatu, který má ulevit dopravě často ucpanému městu. V úterý stavbaři instalovali poslední z lanových svazků.

Impozantní mostní konstrukce se tyčí nedaleko lokality Cihelna a překlenuje svojí délkou zhruba 250 metrů dvě říční ramena. Zatím mostní těleso v úterý podpíraly dočasné svislé vzpěry. Poté, co se ale vodorovná konstrukce plně zavěsí na lana, kterých je nataženo celkem asi 200 kilometrů, pod mostem už žádná vzpěra nebude.

ČTĚTE DÁLE: Jsem pán Řep, hlásal zápasník Růžička a vyhrožoval ženě zbitím. Žalobce žádá vyšší trest

Jediný nosný pylon se tyčí do výše 60 metrů nad terén, z toho 12 metrů pod mostem a 48 metrů nad ním. „Těch závěsů je na tom mostě sedm dvojic a v každém tom závěsu je až 169 předpínacích lan,“ upřesnil specialista na mostní konstrukce Petr Vítek pro CNN Prima NEWS.

Po namontování posledního svazku bude následovat jejich postupné napínání na polovinu jejich plánovaného zatížení. To potrvá dva týdny za současného pečlivého sledování a měření celé konstrukce. Pak přijde to hlavní. „Kdy se budou lana napínat na 100 % návrhové síly a při té příležitosti dojde k zvednutí mostovky z dočasných podpor,“ doplnil Vítek.

Rostoucí most držely provizorní vzpěry

Stavba mostu probíhala tak, že u jednoho jeho konce stavbaři vybudovali výrobnu, ze které se most betonoval a armoval. Jak vodorovná konstrukce přibývala, stavbaři ji postupně podkládali dočasnými vzpěrami. Jakmile se nosná lana plně zatíží a konstrukce se nadzvedne, budou moci vzpěry odstranit a pod mostem prakticky nic kromě spodní části nosného pylonu zhruba uprostřed nic nebude.

Současně Ředitelství silnic a dálnic provádí terénní úpravy, dokončování náspů, nájezdů a přeložek zbývajících inženýrských sítí. „A další nezbytnou součástí jsou vlastně křižovatky zejména s ulicí Hradecká a napojení u supermarketu Lidl,“ dodal správce stavby Stanislav Král.

Příroda zatím stavbě klimatickými podmínkami nahrává a vše údajně jde podle plánu. „Harmonogram, který máme na stole, je platný, je realistický a odpovídá tomu, že někdy kolem poloviny prosince budeme pouštět plný provoz na všechny komunikace, most, všechny křižovatky, tzn. dáme k dispozici Pardubákům jejich severovýchodní obchvat, jehož stavba vyjde na 1,44 miliardy korun,“ uzavřel mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Co víme o kauze Motol? Parazitování na zakázkách, projekty za miliardy i „praní“ v Africe

Tagy:
Pardubice doprava Česko Ředitelství silnic a dálnic produkty a služby ekonomika, obchod a finance stavebnictví a nemovitosti infrastrukturní projekty