Děti s mobily v ruce a vady řeči mají souvislost, varují experti. Problémů je třikrát více

Dítě s tabletem

Děti a tablety

Drtivá většina ročních dětí má zkušenost s mobilem. Je dobře, když s ním malé dítě umí brzy zacházet? A jaké škody mohou mobily a tablety na dětech napáchat? Zeptali jsme se odborníků.

Nedávný průzkum ukazuje, že 90 procent jednoletých dětí už si alespoň jednou hrálo s mobilním telefonem. Jak se pak digitální technologie mohou na nejmenších podepsat? Například vadou řeči, varují odborníci. Právě tento problém se u dětí za posledních deset let ztrojnásobil.

Oslovené ženy redakcí CNN Prima NEWS se nedokázaly shodnout na tom, zda malým dětem telefony zakázat, nebo ne. „Je důležité, o jak staré dítě se jedná a na co mobil potřebuje. Nejde plošně říci, zda je povolit, nebo zakázat,“ míní jedna z nich. Další však byla toho názoru, že by bylo ideální technologie zakázat. Podle ní děti při sledování tabletu nebo telefonu vůbec nevnímají své okolí.

„Určitě nezakazujeme, dcera má mobil už od páté třídy, teď půjde na střední a moc ho nepoužívá,“ podotkla poslední oslovená žena. Ideální věk, kdy začít více pracovat s mobilními technologiemi, přichází podle odborníků až s nástupem do školy.

„Pokud by dítě, řekněme desetileté, nezvládlo práci se zařízeními, je úplně vyloučené,“ podotkl psycholog Karel Humhal. Jaký je tedy ten správný recept? „Rozhodně nezakazovat. Spíš vést k tomu, aby děti s technikou uměly pracovat tak, aby je zcela nepohltila,“ myslí si psycholog. Ideální je například předem stanovit čas, který budou děti s technologiemi denně trávit.

„Základní chybou je, když je vztah k mobilním nástrojům, jako je tablet nebo mobilní telefon, nechán zcela bez kontroly,“ podotýká dětský psycholog Petr Beroušek. Následně totiž vzniká závislost. Z mobilních technologií nemusíme mít strach. Je ale potřeba je umět chytře využívat jako vhodné pomocníky.

Tagy: