Na podzimní volby do Poslanecké sněmovny v České republice se připravuje i sociální síť Facebook. S kandidujícími stranami pořádá školení, uživatelům zase dovolí přizpůsobit politické reklamy tak, aby se jim zobrazovaly méně. Stejně tak si mohou zkontrolovat, kdo a kolik utratil za politickou reklamu. Čeští zástupci Facebooku uvedli, že zatím nezaznamenali koordinovaný útok ze zahraničí, který by měl ovlivnit nadcházející sněmovní volby.
Facebook se v minulosti podle mnohých analytiků i novinářů stal nástrojem zahraničních mocností, které se pokoušely ovlivnit volby v jiných zemích – podezření se nevyhnulo ani Rusko během loňských prezidentských voleb v USA. Stejně tak se sociální síť dlouhodobě snaží bojovat s dezinformačními kampaněmi na své platformě. V posledních několika letech tak zavedla několik nových funkcí a opatření.
S určitou opatrností vyhlíží i podzimní volby do Poslanecké sněmovny. V souvislosti s tím proto bude více monitorovat jak uživatelské profily politických kandidátů, tak facebookové stránky i skupiny, a to ve smyslu bezpečnosti.
„Díky oficiálním kandidátním listinám ministerstva vnitra víme, kdo jsou kandidáti, a zvyšujeme jejich ochranu před hacknutím nebo napodobováním,“ uvedl za sociální síť manažer Štěpán Soukeník, který se stará o politické záležitosti ve střední a východní Evropě.
S kandidujícími stranami je česká sekce Facebooku v kontaktu a uspořádala pro ně několik školení, rovněž zaměřených na internetovou bezpečnost.
„Neříkáme jim, jak vést kampaň, školení jsou zaměřená na zabezpečení účtu a platformy,“ pokračoval Soukeník s tím, že politici byli vyzváni, aby si nastavili dvoufázové ověření k přihlášení na Facebook – mnozí z nich tuto funkci totiž ještě nemají aktivovanou. Dodal, že v případě politiků se mimo jiné zaměří také na obtěžování v komentářích a dezinformace.
Lidé mohou politické reklamy zkontrolovat i skrýt
Změny se dočkaly také politické reklamy cílené na české uživatele. Každý, kdo chce spustit politickou kampaň na Facebooku, se musí prokázat českou občankou či jiným dokladem totožnosti. Dále musí prokázat, že žije v ČR. To by mělo do určité míry zamezit pokusům o ovlivňování voleb ze zahraničí, alespoň co se týče placené inzerce na sociálních sítích. Všichni uživatelé se mohou na detaily reklam podívat ve veřejné knihovně.
Jednotlivé kampaně se v ní archivují po dobu sedmi let a není problém v nich třeba dohledat, kolik peněz šlo na konkrétní reklamy a kdo za ně konkrétně zaplatil. Pro analytiky je pak k dispozici upravená API s ještě podrobnějšími informacemi. V případě, že uživatelům bude vadit reklama konkrétní strany (nebo na konkrétní témata), dostanou možnost ji přizpůsobit tak, aby se ukazovala méně často.
V den sněmovních voleb, tedy 8. a 9. října 2021, pak bude Facebook motivovat uživatele, aby šli k urnám, jako tomu bylo v předchozích letech. Mělo by jít o výzvu v podobě odkliknutelné notifikace na hlavní stránce s příspěvky. „Chceme podporovat férovou demokratickou soutěž. Lidé se mohou proklikat na stránky ministerstva vnitra, kde najdou další informace,“ vysvětlil koncept Soukeník.
Do českých voleb se zatím nikdo nevměšoval
Během on-line debaty zástupci Facebooku také uvedli, že neustále zlepšují svou umělou inteligenci sloužící k vyhledávání a označování podezřelých příspěvků. Stejně tak lépe automaticky odhalují a mažou falešné účty – globálně se Facebooku podařilo ve druhém čtvrtletí letošního roku odstranit přes 1,7 miliardy falešných účtů.
Ve srovnání s loňským rokem jde za stejné období o dvojnásobný počet odstraněných pochybných profilů. „Asi 99,7 % falešných účtů detekujeme předtím, než jsou uživateli nahlášeny. A to i krátce poté, co byly založeny,“ dodal Soukeník.
Analytické týmy amerického technologického giganta se i v českém prostředí zaměřují na podezřelé aktivity, které se snaží automaticky i ručně identifikovat a kontrolovat. Nejde přitom jen o samotný obsah, ale také o typ a chování samotných účtů.
„Zavázali jsme se, že budeme pracovat na odhalování těchto organizovaných aktivit. Naše týmy a systémy se lepší – těm, kteří chtějí nekale ovlivňovat veřejnou debatu, jsme to udělali těžší. Nutíme je měnit taktiky, které jsou časově náročnější a dražší,“ vysvětlil Soukeník opatření ze strany Facebooku. Dodal, že zatím nebyly objeveny aktivity, které by se snažily ovlivnit české sněmovní volby. „Jsme ale ve střehu,“ ujistil přítomné novináře.
Nenávistný obsah kontrolují lidé, ne počítač
Eva Ivančićová, manažerka pro veřejnou sféru ve střední Evropě, uvedla, že se na hodnocení obsahu globálně podílí přes 35 tisíc lidí. Z toho 15 tisíc moderátorů obsahu kontroluje příspěvky ve více než 50 různých jazycích, češtinu nevyjímaje. Neřekla ale, kolik těchto českých fact-checkerů pro společnost pracuje, a jen zmínila, že se na ověřování pravdivosti obsahu podílí agentura AFP a server Demagog.cz.
Algoritmus dokáže poznat a automaticky mazat nahotu či teroristický obsah, pokud je shodný s dříve publikovanými a nahlášenými příspěvky. Obdobně funguje i Instagram či chystaný filtr od Applu. Co se ovšem týče nenávistného obsahu, závadnost vyhodnotí lidský pracovník, nikoliv počítač.
„Zde hodně záleží na kontextu. Nikdy neodstraňujeme obsah na základě toho, kolikrát byl nahlášen,“ doplnila Ivančićová. Uznala, že se chyby občas stávají, uživatelé se proto mohou vždy odvolat, načež dojde k opětovnému přezkoumání příspěvku či komentáře.
Manažerka Facebooku pro strategická partnerství Sophie Eyearsová upozornila na to, že lidé, kteří kontrolují pravdivost příspěvků, nemohou nic mazat. Falešné zprávy se pouze označí a posunou se níže na zdi příspěvků – v praxi tak budou méně viditelné. Pokud na ně uživatelé stejně narazí, dostane se jim varování, že se dívají na nepravdivý nebo pochybný obsah. Eyearsová podotkla, že fact-checkingu nicméně nepodléhají tvrzení politiků nebo politické reklamy.
„Nadále se ale musí řídit pravidly komunity,“ řekla novinářům. Na dotaz CNN Prima NEWS potvrdila, že kontrolorům nemusí uniknout ani uzavřené facebookové skupiny, které se v poslední době staly baštou dezinformátorů.
„Plánujeme rozšířit sekci pro ověřování pravdivosti zpráv. V některých zemích máme jen pár lidí, mnohdy jen jednoho či dva,“ zmínila Eyearsová. Facebook ve své zpravodajské sekci každý měsíc zveřejňuje, jak se platformě daří bojovat s falešnými profily a příspěvky.