Volkswagen Multivan sedmé generace je zcela jiné auto, než jaké bývalo. Pryč je užitkový základ vozu a na kvalitě jízdního zážitku i vybavení kabiny je to znát. Vyzkoušeli jsme luxusně vybavenou sedmimístnou verzi s tradičním dvoulitrovým dieselem TDI pod kapotou.
Počínaje typem T4 platila vždy rovnice Multivan = naftový motor. V sedmé generaci se s jeho uvedením dlouho otálelo, ale loni se zákazníci svého „tédéíčka“ konečně dočkali. Dvoulitr má obligátních 150 koní a pracuje se sedmistupňovým automatem DSG. Pro početné a na komfort náročné rodiny není moc lepších voleb.
Nová klasika
Ačkoliv se už nový Multivan na českých silnicích objevuje v zaznamenáníhodných počtech, stále ještě je aktuální „sedmička“ autem, po kterém se lidé ohlédnou. Dědic slavného jména zachraňuje vymírající typ karoserie. Velká rodinná MPV byla ještě před pěti, šesti lety nejen na českém trhu velmi oblíbená. Automobily jako Renault Espace či Grand Scénic, Citroën Grand C4 Picasso, Ford Galaxy, S-MAX či Grand C-MAX nebo i Seat Alhambra a VW Sharan byly hitem nejen u početných rodin.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Doba je zlá, ale my si s tím poradíme, uklidňuje šéf Volkswagenu. Naznačil budoucnost Škody
Mutlivan není dodávkou už od pohledu, což vynikne zejména vedle končícího typu 6.1 postaveného ještě jako pouhá odvozenina Transporteru. Multivan T7 vůbec poprvé dostal třeba dvojité A-sloupky, které jsou tak typické pro kategorii vozů MPV, a dlužno podotknout, že z pohledu dobrého výhledu z místa řidiče je to skvělá věc. Krabicovitý tvar karoserie sice kvůli praktičnosti zůstal, ale příď se pořádně protáhla.
Sedmimístný interiér dlouhé verze slibuje ještě větší variabilitu a místa než standradní provedení. Zdroj: Jan Markovič
Multivan se prodává ve dvou délkách. Už v té základní vypadá jako velké auto, ovšem testovaný „jezevčík“ je na silnici doslova impozantní. Na délku měří 5,17 metru, ale vysoký je jen 1,9 metru, což znamená, že nemá problém se zajížděním do podzemních garáží. Velká kabina slibuje neuvěřitelnou variabilitu, v nabídce je hned několik uspořádání se šesti nebo sedmi křesly a praktickým posuvný stolkem. Sedadla jsou nyní lehčí, jednoduše odnímatelná, a tak může auto jednou posloužit jako autobus, jindy zase jako stěhovák. Výhodou je i fakt, že všechna sedadla jsou plnohodnotná a vybavena Isofixem, jehož oka jsou navíc volně přístupná a není se tak potřeba prodírat někam do hloubi polstrování.
I když Multivan Long svou délkou překračuje pětimetrovou hranici (standardní vůz ne, srovnání obou modelů najdete zde) a nabízí sedmimístný interiér v uspořádání 2-2-3, je dobré si uvědomit, že pokud budete chtít ve více lidech vyrazit na dovolenou, budete muset přemýšlet, jak interiér uspořádat. A jak se vlastně dovnitř vejít. Nejde totiž jen o lidi, ale i o jejich zavazadla. Kufr má v základu 1 309 litrů. Pokud tedy budete kupovat Multivan, určitě nevynechejte výklopné tažné zařízení. Stojí sice téměř 24 tisíc korun, ale pokud vám nebude stačí základní objem kufru nebo budete chtít přibalit třeba kola, bude se hodit.
Drahé auto = laciný provoz
Je vám asi jasné, že Multivan není zrovna autem za pověstnou hubičku. O to více potěší, že ani naložené sedmimístné provedení „v longu“ vás na naftě „nesežere.“ Ve čtyřech dospělých, dvou dětech, s pořádným nákladem na dovolenou v Itálii a také s boxem na tažném zařízení si totiž Volkswagen Multivan 2.0 TDI řekl jen o 7,4 litru nafty na 100 kilometrů!
Celkem 770 kilometrů dlouhá cesta nás tedy vyšla na necelé dva tisíce, což dělá 333 korun na osobu (včetně nemluvňat). Upřímně, těžko si představit levnější a pohodlnější způsob dopravy, už jen proto, že do většiny aut bychom se nevešli a nebo bychom jeli dráž. Z našich zkušeností je naftový Hyundai Staria žravější a i při menším obsazení konzumací přesahuje devět litrů na 100 kilometrů. Je ale také levnější. Srovnání obou vozů najdete ZDE.
Jako v osobáku
Případné obavy z nekultivovanosti naftové pohonné jednotky jsou u T7 naprosto liché. Jistě, po nastartování se naftový motor decentně ozve, abyste věděli, že vůbec nějaký máte. Jakmile se ale rozjedete do běžných rychlostí, nedává o sobě příliš vědět. Kabina je totiž velmi dobře odhlučněná. Motor dobře spolupracuje se sedmistupňovou automatickou převodovkou, při řazení neškube, řadí chytře a na vás vlastně je jen vybrat polohu D a v cíli zase P. Nic víc.
Multivan výrazně těží z přechodu na koncernovou platformu MQB, hlavně co se jízdních vlastností týče. Řidič už nemá pocit, jako by jel s dodávkou, která byla jen tak přestavěna na auto pro lidi. Podvozek mnohem lépe tlumí, neozývají se tupé rány. Sice jsme zažili pár poskočení, ale to až na extrémně slepované české okresce nejhorší kvality. Auto se navíc mnohem snáze skládá do zatáček. Náklony se zmenšily na možné minimum, ale komfort při tom neutrpěl.
Tady je opravdu cítit obrovský posun mílovými kroky vpřed. MQB navíc umožňuje příchod plejády elektronických asistentů. Na palubě může být třeba adaptivní tempomat, asistent pro couvání z parkovacího místa, parkovací pilot, asistent proti bočnímu větru nebo čtečka dopravních značek. Nechybí bezklíčový přístup, inteligentní LED světlomety a připlatit se dá třeba i za elektricky výklopné zadní dveře.
Pro cestovatele neexistuje moc pohodlnějších křesel než to za volantem Multivanu. Zdroj: Jan Markovič
Stará cenová písnička
Volkswagen Multivan nebyl nikdy levné auto, stačí se podívat na ceny ojetých verzí. Nový model je nepopiratelně jedním z nejlepších rodinných aut na českém trhu, takže ani on nemůže patřit k vozům, které se cenově podbízejí. Vedle patnáctistovkového základu při standardní délce dává v dlouhé verzi největší smysl s naftovým motorem, což v praxi znamená, že většina potenciálních zákazníků si jej nemůže dovolit. To je ale automobilce nakonec celkem jedno, protože těch, kteří si Multivan T7 nakonec pořídí, je pořád víc než dost, a o to přece jde. Kompletní ceník Multivanu včetně všech technických údajů najdete ZDE.