TEST: Elektrický Volkswagen ID.7 chce být Passatem dneška, daří se mu to ale jen částečně

Koncern Volkswagen se před pár lety rozhodl vsadit vše na elektromobilitu. Z tradičních modelů zbývá prakticky jen malé Polo, výraznou elektrifikační kúru podstupuje Golf a z někdejší vlajkové lodi Passatu zbylo kombíkové torzo. Na jeho místo nastoupila elektrická limuzína ID.7. Dokáže ho u zákazníků nahradit?

Bezmála pět let už ve Wolfsburgu bobtná plně elektrická řada ID. Kompaktní hatchback velikosti Golfu jménem ID.3 záhy doplnilo rodinné SUV ID.4 a derivát se splývavou střechou s označením ID.5. A teď se mi do rukou konečně dostal také současný wolfsburský vrchol, aerodynamická limuzína ID.7. Zvenku to není zrovna kus, který by bral za srdce - stejně jako jeho sourozenci. Odulá pětidvéřová karosérie je všechno jiné než zajímavá nebo nadčasová a oko estéta marně hledá jakýkoliv zapamatovatelný prvek. Prostě typický elektromobilní rukopis á la Volkswagen.

K TÉMATU: Nový Volkswagen Tiguan i Passat jsou výhodnější než dříve. Na výbavě nešetřily

Minimalismus uvnitř užovky

Vůz s délkou bezmála pět metrů je zajímavý svou neobvykle malou šířkou 1862 mm. Je tedy pouze o šest centimetrů širší než hatchback ID.3 – zjevně jde o snahu optimalizovat aerodynamiku, která je celkově výtečná. Na prostorových poměrech uvnitř to znát není. Díky dlouhému rozvoru novinka bez problému převeze čtyři dospělé cestující a 523 litrů bagáže k tomu. Hodně místa je i ve druhé řadě sedadel.

Celkově je kabina pojata značně minimalisticky, což není vždy ku prospěchu věci. Typicky mě trápily dotykové plošky na volantu a dotykové ovládání stahování zadních oken, které často nereaguje. Palubní desce dominuje obrovský displej o úhlopříčce 15 palců - tak velké monitory jsme neměli ani na střední škole! Dá rozum, že přes displej se ovládají prakticky všechny funkce. Volkswagen vyslyšel nářky zákazníků nad chybami multimediálního systému starších vozů řady ID a jeho nová verze je přehlednější, svižnější a už nezamrzá.

Dotyková tlačítka pro regulaci teploty a hlasitosti jsou konečně podsvícená. Přímo před řidičem trůní malý virtuální kokpit a head-up displej s rozšířenou realitou. Díky tomu má šofér neustále všechny důležité informace přímo před očima a nemusí je lovit na velké obrazovce.

Překvapivě záživné svezení

Starší modely ID sice jezdí příjemně pohodlně, že by ale jízdní vlastnosti nabídly nějakou tu jiskru navíc, moc nehrozí. Vlajkový elektrický liftback ale přece jen dospěl na poněkud vyšší úroveň. V komfortním režimu dokáže Volkswagen ID.7 žehlit nerovnosti podobně jako Mercedes-Benz třídy S a do kabiny nepropouští žádné tupé rázy od kol. Výtečné je odhlučnění, což oceníte při vysokých rychlostech, ve kterých velký VW kupodivu zas až tak moc „nežere“.

Při konstantních 130 km/h se spotřeba proudu ustálila na  22 až 23 kWh/100 kilometrů, což je velmi slušné. Průměrná spotřeba za celý týden dokonce spadla lehce pod 17 kWh/100 km a při jisté snaze se mi klidnou, ale ne pomalou jízdou podařilo docílit hodnoty 13,7 kWh/100 km.

Nečekaně příjemné pocity dokáže ID.7 nabídnout na klikatých okreskách. Už dlouho jsem nezažil elektrické auto, které by bylo při ostrém tempu tak čitelné a zábavné. Kombinace dlouhé karosérie, výkonného elektromotoru a pohonu zadních kol znamená, že vůz je v přímce i ve vysokých rychlostech příkladně stabilní, v zatáčce ale rád „hodí zadkem“. Stačí jen přidat víc plynu na výjezd z oblouku a zadní část se mění v kyvadlo. Vše se děje ladně a kontrolovaně. Když to s nohou na plynu přece jen přeženete, stabilizační systém ubere výkon a auto se srovná.

Jediný nabízený elektromotor má výkon 285 koní a masívní točivý moment 545 Nm. Při hmotnosti 2,2 tuny je ho třeba. ID.7 zvládne stovku za 6,5 sekundy a může pokračovat do maximální omezené rychlosti 180 km/h. Vysokonapěťový akumulátor disponuje využitelnou kapacitou 77 kWh, která teoreticky Volkswagenu nabízí dostatek energie na 618 kilometrů. To už docela jde, co říkáte?

Když ID.7 veškeré zásoby vyčerpá, umí je u nabíjecí stanice získat zpět výkonem 175 kW, což není špatné, ale třeba Kia EV9 to umí o hodně rychleji. Na 80 procent kapacity tedy baterii u rychlonabíječky nakrmíte zhruba za 25 minut. V brzké době má testovanou základní variantu s jedním motorem doplnit verze s dojezdem prodlouženým na 700 km a sportovně střižené GTX s pohonem všech kol.

Volkswagen ID.7 je z jízdního hlediska zkrátka vydařené elektrické auto. Má dost výkonu, přesné řízení a perfektně fungující adaptivní podvozek, díky kterému je komfortní a zároveň stabilní. Rozčiluje pouze nesmyslně dlouhý chod brzdového pedálu, který navíc postrádá cit.

Závěr

Největší osobní Volkswagen je potřeba pochválit za velmi dobré jízdní vlastnosti a celkové sladění pohonného ústrojí. Vnější design za moc řečí nestojí a minimalistický interiér bez fyzických tlačítek zase není nic moc pro konzervativce. Člověk si ale zvykne rychleji než u menších modelů ID. Za první čtyři měsíce se u nás prodalo 52 těchto aut, což není moc, ale pořád je to nejvíc ze všech modelů VW ID. Ukazuje se, že když už si někdo rozhodne pro elektromobil, je to člověk, který na něj má prostředky a nakupuje v duchu filozofie „když už, tak už“. Volkswagen ID.7 je přímým konkurentem letité Tesly Model S, která stojí o 1,2 milionu víc. Jejich srovnání naleznete zde a podrobné technické parametry a kompletní ceník pod tímto odkazem.

Tagy: