Tradiční japonská značka Nissan přestala na českém trhu na nějakou dobu úplně existovat, dnes je ale zpět v plné formě. Kromě kompaktního crossoveru Qashqai tvoří nosnou kostru nabídky také o kategorii vyšší model X-Trail, auto, které si nezadá s nejlepšími konkurenty. Unikátní je tím, že jde prakticky o pojízdnou elektrárnu.
Nissan patřil vedle Toyoty, Hondy či Mazdy vždy mezi přední japonské výrobce. Po roce 1989 se výborně etabloval na českém trhu, kde si úspěšní podnikatelé oblíbili modely Almera, Primera nebo Patrol. Další neméně úspěšnou kapitolou bylo uvedení prvních generací SUV Qashqai a právě X-Trail. Časem ale jako by firma v Evropě ztratila dech – snad i díky přílišné koncentraci na elektrickou trakci. Od loňska už ale zase všechno běží, jak má, takže jsme do testu mohli přivítat elektrifikovaný model X-Trail v plné parádě a s pohonem všech kol.
K TÉMATU: Omlazený Nissan Qashqai je v Česku a jezdí ještě lépe
Tradiční logo pamatuje ještě nápis Datsun... Zdroj: Robin Běhal
Designový vesmír
Základním stavebním kamenem X-Trailu je alianční platforma CMF-C, ale Nissan ji využil jinak než sesterský Renault. Japonský vůz není jen jedním z koncernových derivátů, ale autem s vlastním charakterem a zcela odlišnou technologií pohonu. Mimo jiné také dost jinak vypadá.
X-Trail sice neaspiruje na módní ikonu, ale působí moderně a nadčasově, i když trochu zaměnitelně. Na rozdíl od menšího Qashqaie si také zachovává jistý drsnější SUV charakter. Typickou V-Motion masku doplňují dělená přední světla, přičemž denní a směrová světla jsou umístěna na hraně kapoty a další funkce zajišťují níže umístěné diody, které jsou ve verzi Tekna vybaveny matrixovou technologií – jejich světelný výkon je mimochodem výborný. Podvozkové „brnění“ a vyšší světlá výška opět jasně odkazují na svět SUV.
Testovaný model Tekna jezdil na 19palcových kolech s diamantovým řezem. Výfuk decentně skrývá pod zadním nárazníkem, což umocňuje jeho nádech elektromobilu.
Interiér patří svých ztvárněním, kvalitou a funkčností mezi nejlepší ve třídě. Zdroj: Robin Běhal
Interiér na jedničku
Interiér X-Trailu prošel výrazným vylepšením, což je patrné už na kvalitě použitých materiálů. Verze Tekna kombinuje umělou kůži s šedým textilem a dokonce i palubní deska je elegantně obšitá. Povrchy, s nimiž přicházíte do kontaktu, jsou měkké a příjemné na dotek.
Palubní deska je dokonale „uklizená“, ale není nudná a působí kvalitním dojmem. Sedadla jsou mimořádně pohodlná a díky širokým možnostem nastavení – a to společně s volantem – lze snadno najít ideální pozici. Navíc X-Trail poskytuje skvělý výhled, což je dnes v segmentu SUV spíše výjimečné.
Ačkoli se X-Trail přiklání k digitalizaci, zůstává správně konzervativní. Stále zde najdete dostatek fyzických ovladačů – multifunkční volant s příjemným úchopem, a dokonce i panel klimatizace s otočnými kolečky. Ovladač hlasitosti u audio systému je rovněž otočný, což by si konkurence mohla vzít za příklad. Úplně mě naopak nepřesvědčil posuvný joystick „převodovky“.
Moderní prvky zastupuje digitální kokpit o velikosti 12,3 palce s klasickým zobrazením, 10,8palcový head-up displej a infotainment s úhlopříčkou 12,3 palce. Je ale příjemné, že Nissan neintegruje všechna nastavení do centrální obrazovky. Ta je primárně určená pro navigaci, audio a konektivitu, přičemž nabízí bezdrátové propojení s Apple CarPlay a Android Auto. Řešit nemusíte kabely k telefonům – k dispozici je klasický USB port i vstup USB-C.
Tlačítek není nikdy dost... Zdroj: Robin Běhal
Vzadu je prostoru opravdu dostatek a sedadla jsou navržena velmi komfortně. Opěradla, dělená v poměru 40:20:40, lze nastavit do dvou různých úhlů, přičemž prostřední část může sloužit jako loketní opěrka. V zavazadlovém prostoru sice testovaná hybridní verze X-Trail e-Power vozí baterii, takže jeho kapacita není rekordní – nabízí 575 litrů – ale Nissan zajistil maximální variabilitu pro efektivní využití prostoru.
Ideální verze elektrifikace
Pokud jde o pohon, Nissan X-Trail můžete mít v základní verzi s mild-hybridem 1.5 VC-T a pohonem předních kol nebo jako my s netradičním hybridem a se čtyřkolkou. Hybridní technologie E-Power má blízko systému e:HEV od Hondy. Spalovací motor tedy neslouží přímo k pohonu kol, ale jako generátor elektrické energie; podobně jako u některých dieselových lokomotiv.
Nissan tedy v zásadě nabízí auto, které je stejně plynulé a podobně živé jako dnešní elektromobily, jen se zákazník nemusí obtěžovat s dobíjením. Pro určitou skupinu zájemců to bude ideální řešení elektrifikace.
Hybridní X-Trail je k přírodě i nervům řidiče velice šetrný. Zdroj: Robin Běhal
Motor s objemem 1,5 litru a výkonem 116 kW využívá jedinečnou technologii variabilního kompresního poměru, který se pohybuje mezi 8,1 a 14:1. O tuto změnu se stará speciální aktuátor v klikovém mechanismu, čímž dosahuje až 42procentní tepelné účinnosti. Při nízkém zatížení využívá vyšší kompresní poměr pro efektivitu, zatímco při vyšším zatížení jej sníží. Tento rozdíl je patrný i na změně zvuku motoru při nízkých a vysokých otáčkách. Výkon hybridní soustavy je však vyšší než samotného spalovacího motoru, neboť trakční elektromotor dosahuje až 150 kW a 330 Nm – což už slibuje výrazně lepší dynamiku.
Oproti zmiňované Hondě má X-Trail k elektromobilu ještě blíže, jelikož Nissan zcela odstranil jakékoli mechanické propojení spalovacího motoru s koly. Honda tento přenos používá alespoň při středních a vyšších rychlostech. Tato technologie dodává X-Trailu kultivovaný jízdní styl s plynulými a hladkými rozjezdy, velmi podobnými čistě elektrickým vozům, i když nedosahuje jejich dravého zrychlení.
K dispozici jsou jízdní režimy Standard, Eco a Sport, které lze přepínat příslušným tlačítkem. Motor je dobře odhlučněný, takže v některých jízdních režimech ani nepoznáte, zda pracuje; jeho činnost vám prozradí až grafika energetických toků na přístrojové desce. Motor je slyšitelný pouze při prudkém zrychlení a jeho tříválcový charakter byste zřejmě neuhádli. Intenzitu rekuperace lze zvýšit pomocí režimu B nebo aktivací funkce E-Pedal, díky níž téměř není potřeba používat klasické brzdy. V režimu Eco X-Trail plachtí a rekuperaci spouští až při sešlápnutí brzdového pedálu.
Část kapacity kufru okupuje trakční baterie umístěná pod podlahou. Zdroj: Robin Běhal
Slušné svezení, ale ne vždy úsporné
X-Trail šetří palivo díky rekuperaci při brzdění a optimalizovanému využití motoru, který většinou pracuje v oblasti nejvyšší účinnosti. Nicméně při každé konverzi energie dochází ke ztrátám, což ovlivňuje celkovou spotřebu. Během týdenního jezdění, které zahrnovalo jízdu ve městě, na dálnici i na okresních cestách, jsem dosáhl průměrné spotřeby 7,8 litru na 100 km. Na dálnici to bylo kolem 8,5 litru, zatímco v některých městských úsecích se spotřeba dostala i pod pět litrů. Docela dost zde záleží na jízdním stylu a těžší noha na plynu je u Nissanu na spotřebě znát víc než jinde.
Jízdní komfort podporuje lehké řízení a příjemně naladěný podvozek, který dokáže dobře absorbovat nerovnosti i na 19palcových kolech. Dobrá izolace minimalizuje šum obtékajícího větru, podvozek by ale mohl být odhlučněn ještě lépe, tím spíše, že samotný motor je téměř neslyšitelný.
V zatáčkách X-Trail rozhodně není sportovním autem a při prudkých změnách směru se projevují nedotáčivé tendence, které umí včas zarazit připojivší se pohon zadních kol e-4orce. Ten přidává druhý elektromotor na zadní nápravu a činí jízdu celkově stabilnější a jistější, zejména když to klouže.
Nissan X-Trail e-Power 4WD Zdroj: Robin Běhal
Závěr
Jestliže bylo v uplynulé dekádě Nissan možné vnímat jako značku na sestupu, nové generace modelů Qashqai i X-Trail ji opět nastavily na vzestupný trend. Z designu si na zadek asi každý nesedne, podstatné ale je, že auto velmi dobře funguje a má mimořádně příjemný interiér. Spotřeba verze s pohonem všech kol je poplatná velikosti a váze auta a jeví se být o něco horší než u konkurenční Hondy s podobným systémem pohonu. Nissan X-Trail je každopádně zajímavý i finančně. V základu tento mohutný vůz velikosti Škody Kodiaq koupíte za 834 990 korun, maximálně vybavenou testovanou verzi za 1 189 990 korun.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Za vysoké ceny potravin může i Výborný, míní Prouza. Ministr se ohradil