TEST: Lexus LM 350h VIP je ideální pro vraždu v salonním kupé. Cenou míří do vesmíru

Japonská superkancelář na kolech dává nahlédnout do světa vrcholných manažerů. Aby ji ale mohli dokonale využít, potřebují trochu důvtipu a trpělivosti. Řidič si mezitím jede jako pán. Ještě aby ne za 3,3 milionu korun…

Jestliže pro evropské zákazníky dosud představoval vrchol luxusních dodávek Volkswagen Multivan nebo Mercedes-Benz třídy V, Lexus LM je úplně jiná káva. Na více než pětimetrovém půdorysu koncentruje vše, co si jen dva cestující, kteří mají celý zadní oddíl pro sebe, mohou usmyslet.

ČTĚTE TAKÉ: Nová Toyota Land Cruiser na živo: Off-road s nezaměnitelným retrostylem a naftovým motorem

Když jsem byl před pár lety z tokijského letiště vezen podobným vozem, vůbec jsem si neuměl představit, že by se něco podobného prodávalo také v Evropě. Zatímco dnešní běžné Lexusy jsou vesměs přizpůsobeny evropskému vkusu a na jejich rostoucích prodejích je to znát, LM neboli „luxury mover“ je totálně japonský se všemi zvláštnostmi, co k tomu patří. Ber, nebo nech ležet.

Ojedinělý druh

Začíná to už ryze asijským designem, jehož opulentnost je ještě umocněna impozantními rozměry. Auto vlastně není nijak nové –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ poprvé se představilo už v roce 2015, ale teprve loni na jaře vyšlo v rámci premiéry faceliftované verze na autosalonu v Šanghaji najevo, že se Lexus LM alias Toyota Alphard chystá také do Evropy. Toyotě, respektive Lexusu, se poslední dobou výborně daří, tak proč si nedopřát, že.

Přední maskou odkazuje největší Lexus na novou identitu značky, tzv. Resolute Look. Tento přísně řezaný styl zevnějšku se poněkud bije s filozofií Omotenashi, což česky znamená něco jako duch japonské pohostinnosti. Na totálně extrovertní vzhled přídě totiž zapomenete v momentě, kdy se rozvalíte v jednom ze dvou luxusních křesel VIP verze, která je od řidičova oddílu oddělena výsuvnou přepážkou. Existuje ještě méně (ale stále více než dost) luxusní sedmimístné provedení. To ovšem žádnou přepážku nemá.

Všestranně nastavitelná, vyhřívaná a odvětrávaná sedadla testovaného VIP připomínají křesla dopravních letadel v první třídě. Ne byznys, ale první třída, přátelé. Mají například pevné boční stěny se širokými područkami a vysouvacím podnosem nebo elektricky nastavitelnou podnožku, umožňující společně s rovněž elektricky nastavitelným opěradlem uložit vaše tělo do vodorovné polohy. Pro kvalitní občerstvení je samozřejmě k dispozici velmi objemná lednička v dělící stěně.

Pokud jste měli pocit, že dosud největší sériově montovanou televizi v autě jste viděli v novém BMW i7, tak už to není pravda. Zatímco v BMW má úhlopříčku téměř 32 palců, v Lexusu si můžete užívat až 48palcovou obrazovku, téměř na celou šířku stěny oddělující kokpit. Aby měli zadní pasažéři naprosté soukromí, lze stahovací okno elektronicky zastínit technologií tekutých krystalů. Za mondénními křesly zůstává stále i dost objemný prostor pro zavazadla a pod podlahou Lexus LM vozí dokonce i dojezdovou rezervu.

Ticho a pohoda

Zadní vyklápěcí i boční posuvné dveře jsou samozřejmě elektrické. Otevírat ale i zavírat je můžete buď malými tlačítky na karoserii zvenčí, pomocí klíče nebo zevnitř auta. Tlačítka to ale chce chvíli držet, jinak se neděje nic. Boční posuvné dveře jsou obrovské, zasahují vysloveně až po samotnou horní hranu karoserie, aby se ctihodným cestujícím nastupovalo a vystupovalo co nejpohodlněji. Vedle pomocného madla je na každé straně velký poctivý deštník pro případ špatného počasí.

Speciální zmínku si zaslouží dokonalé odhlučnění. Příkladné je už jen dovírání samotných dveří, které se přicucnou na karoserii jako na hermeticky uzavřeném kokpitu stíhačky. Sklo čelního okna i všechna boční jsou zesílena a potažena speciální izolační folií. Jen ve stropě bylo použito pět různých izolačních materiálů. Další jsou v podlaze, ve dveřích nechybí ani speciální elektronika pro optimální distribuci a vyrovnávání hluku. Tak nějak se ale zapomnělo na podběhy –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ stačí najet na štěrk a z rachotu kamínků narážejících o plech se vám div nerozskočí hlava. Zbytečná kaňka.

Po stránce digitálního komfortu Lexus LM předčí i soukromý bizjet. V loketní opěrce naleznete odnímatelný chytrý telefon, přes který můžete ovládat všechny komfortní funkce auta –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ clony po bocích, ve stropě, podsvícení, nastavení sedadla nebo multimédia. Čili každý ze spolujezdců dostane k dispozici vlastní polovinu obrazovky standardního formátu, na kterou si může připojit prakticky cokoli přes HDMI.

Je pravda, že nakonfigurování všech digitálních a komfortních „fičur“ by zaměstnalo kromě řidiče ještě jednoho člena obsluhy navíc. Nedařilo se nám dlouho například oddělit připojení telefonu řidiče a zadního pasažéra nebo nastavit intenzitu vnitřního osvětlení v zadní části. Ostatně manuál k vozu má poctivých 500 stran...

Pohon by mohl být důstojnější

Zatím jsme se vůbec nedostali k pocitům řidiče, který je v Lexusu LM ve vyloženě podřízené úloze. Ani on se ale vůbec nemá špatně. Naopak. Na velitelském postu má výborný rozhled o situaci a dělící přepážka mezi ním a zadní částí vozu slouží i jeho soukromí. K dispozici má kokpit podobný osobním Lexusům, takže vše v dosahu, dostatek tlačítek a prvotřídní materiály. Jen kdyby ovládání nepřeberného množství funkcí bylo trochu intuitivnější. Takhle to chce větší než zdravé množství cviku.

Model LM je postaven na platformě Lexus GA-K, stejně jako například velká SUV značky. To znamená robustní karoserii a vysoké těžiště. Standardem je adaptivní odpružení AVS využívající speciální frekvenčně citlivé ventily v tlumičích. Pro evropský trh je zatím určena pouze hybridní varianta 350h s pohonem všech kol.

Benzinovou část pohonu obstarává osvědčený 2,5litrový zážehový čtyřválec s výkonem 140 kW a dva elektromotory – přední o výkonu 134 a zadní 40 kW. Systémový výkon tedy dosahuje hodnoty 184 kW (250 koní). Celý systém svým naladěním řidiče nenásilně ponouká k uvolněnému tempu bez neurvalých změn tempa jízdy.

Auto zejména v městském provozu maximálně využívá k pohonu elektřinu a zároveň se snaží co nejvíce rekuperovat při brzdění. Bezhlučné klouzání tak dobře ladí s komfortním charakterem automobilu. Prudké sešlápnutí plynového pedálu odhalí ne úplně vkusný akustický projev vytočeného čtyřválce. Dynamická suverenita prostě trochu schází, což je mimoděk dalším důkazem toho, že auto je ryze japonské – v zemi vycházejícího slunce se prostě u aut s takovýmto posláním na plyn tolik nešlape. Příjemné naopak je, že po městě se spotřeba tohoto mamuta na kolech pohybuje úplně bez problémů mezi sedmi a osmi litry na 100 kilometrů. Pro shuttle hotelu Four Seasons optimální.

Příliš velké sousto?

Toyota a její luxusní divize Lexus teď nejsou z těch automobilek, které by se měly obávat o svou budoucnost. Mohou si proto tu a tam dovolit i takové výstřelky, jako je osmiválcový sporťák nebo luxusní dodávka za více než tři miliony. Že si ji koupí tak možná japonské velvyslanectví? Nevadí. Tady jde především o image a demonstraci síly a v tomto směru je Lexus LM naprosto dokonalý.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Ať dá vláda peníze radši do škol. Nákup čerpacích stanic nedává smysl, nechápou ekonomové

Tagy: