Na aukci ve švýcarském Svatém Mořici se bude dražit jedinečný Mercedes-Benz 190 E, se kterým v rámci dobové reklamní akce závodil legendární Niki Lauda. Stejný typ vozu, přezdívaný často také jako „baby benz“, byl v 80. a 90. letech populární u taxikářů v celé Evropě, u nás si jej navíc oblíbili mnozí majitelé cirkusů a pouťových atrakcí.
V květnu 1984 se na nově otevřeném okruhu Nürburgring (neplést se stejnojmennou starou tratí, pozn. red.) odehrál unikátní závod. Tehdejší i bývalí závodníci formule 1 usedli do identických vozů Mercedes-Benz 190, aby v ostrém závodě propagovali schpnosti špičkové verze malého mercedesu.
K TÉMATU: Svérázný vtip: Laudovo ucho se po letech našlo na místě jeho nehody
V napínavém klání, ve kterém si mistři svého oboru nedarovali ani metr, tehdy zvítězil začínající Ayrton Senna, druhý byl Niki Lauda – démonický muž s ohořelou tváří, který v onom roce ještě naposledy dobyl mistrovství F1. Právě jeho vůz z tohoto závodu bude prestižní aukční síň RM Sotheby's dražit v polovině září ve Švýcarsku.
Jen lehké úpravy
K unikátnímu závodu připravilo sportovní oddělení stuttgartské firmy identické Mercedesy 190 E 2.3 16, došlo jen ke snížení podvozku o 15 milimetrů, výměně výfukového systému (odstranění středního tlumiče), vpředu byly instalovány čtyřpístkové brzdy, změnil se převodový poměr, byla instalována ochranná klec, sedadla Recaro a bezpečnostní pásy. Motory laděné pro Mercedes britským Cosworthem však zůstaly nezměněny – měly výkon 185 koní. Na dnešní poměry docela legrační číslo, tehdy výborná hodnota.
Tuhá řežba na trati
Akce na Nürbugringu měla mít předváděcí charakter, ega hvězd F1 se do sebe však nemilosrdně zakousla hned od startu. Již v prvním kole byl Alain Prost naražen zezadu jiným jezdcem a ve třetím kole ho Ayrton Senna knockautoval definitivně. Hned za ním byl Niki Lauda a právě mezi nimi se sváděl boj o vítězství. Jako první protnul cílovou pásku s náskokem 1,58 sekundy Senna. Lauda byl druhý.
Mercedes po závodě rozhodl, že vozy, které se ho zúčastnily – kromě těch Senny a Laudy – by měly být zrestaurovány do původních verzí, rozebrány a prodány jako ojeté. Nebylo to úplně prozřetelné rozhodnutí – tato auta měla díky závodu, kterého se zúčastnila, a jezdcům, kteří je řídili, šanci stát se vyhledávanými sběratelskými kusy. Zůstaly nakonec pouze Sennův vůz, který putoval do továrního muzea, a právě Laudův.
Z pohledu na počítadlo kilometrů je patrné, že se vzácným mercedesem se moc nejezdilo Zdroj: se svolením RM Sothebys
Cena odpovídá významu
Laudův mercedes několikrát změnil majitele a v roce 2018 putoval do sbírky Daniela Isely z Vídně. V říjnu 2016 se tam s ním Rakušan Lauda znovu shledal, jedinečného setkání svojí a Sennovy „stodevadesátky“ v září 2019, se však už mytický Niki nedožil.
Cena Mercedesů 190E 2,3 16 (1983–88) v perfektním stavu se na veteránském trhu pohybuje okolo 1,2 milionu korun, obyčejný rezavý kousek 190D po taxikáři nebo zelináři koupíte ale i za 50 000 Kč.
Cena Laudova stroje, kterou promují specialisté RM Sotheby's pro aukci ve Svatém Mořici 15. září, je 400–500 tisíc švýcarských franků, tedy cca 10–12,5 mil. Kč. Závodní a světská historie jsou od sebe zkrátka dost daleko.