Na aukci ve švýcarském Svatém Mořici se bude dražit jedinečný Mercedes-Benz 190 E, se kterým v rámci dobové reklamní akce závodil legendární Niki Lauda. Stejný typ vozu, přezdívaný často také jako „baby benz“, byl v 80. a 90. letech populární u taxikářů v celé Evropě, u nás si jej navíc oblíbili mnozí majitelé cirkusů a pouťových atrakcí.
V květnu 1984 se na nově otevřeném okruhu Nürburgring (neplést se stejnojmennou starou tratí, pozn. red.) odehrál unikátní závod. Tehdejší i bývalí závodníci formule 1 usedli do identických vozů Mercedes-Benz 190, aby v ostrém závodě propagovali schpnosti špičkové verze malého mercedesu.
K TÉMATU: Svérázný vtip: Laudovo ucho se po letech našlo na místě jeho nehody
V napínavém klání, ve kterém si mistři svého oboru nedarovali ani metr, tehdy zvítězil začínající Ayrton Senna, druhý byl Niki Lauda – démonický muž s ohořelou tváří, který v onom roce ještě naposledy dobyl mistrovství F1. Právě jeho vůz z tohoto závodu bude prestižní aukční síň RM Sotheby's dražit v polovině září ve Švýcarsku.
Laudův a Sennův Mercedes pohromadě na místě činu Zdroj: Se svolením společnosti Mercedes-Benz
Jen lehké úpravy
K unikátnímu závodu připravilo sportovní oddělení stuttgartské firmy identické Mercedesy 190 E 2.3 16, došlo jen ke snížení podvozku o 15 milimetrů, výměně výfukového systému (odstranění středního tlumiče), vpředu byly instalovány čtyřpístkové brzdy, změnil se převodový poměr, byla instalována ochranná klec, sedadla Recaro a bezpečnostní pásy. Motory laděné pro Mercedes britským Cosworthem však zůstaly nezměněny – měly výkon 185 koní. Na dnešní poměry docela legrační číslo, tehdy výborná hodnota.
Laudův Mercedes je jedním ze dvou dochovaných originálů Zdroj: se svolením RM Sothebys
Tuhá řežba na trati
Akce na Nürbugringu měla mít předváděcí charakter, ega hvězd F1 se do sebe však nemilosrdně zakousla hned od startu. Již v prvním kole byl Alain Prost naražen zezadu jiným jezdcem a ve třetím kole ho Ayrton Senna knockautoval definitivně. Hned za ním byl Niki Lauda a právě mezi nimi se sváděl boj o vítězství. Jako první protnul cílovou pásku s náskokem 1,58 sekundy Senna. Lauda byl druhý.
Mercedes po závodě rozhodl, že vozy, které se ho zúčastnily – kromě těch Senny a Laudy – by měly být zrestaurovány do původních verzí, rozebrány a prodány jako ojeté. Nebylo to úplně prozřetelné rozhodnutí – tato auta měla díky závodu, kterého se zúčastnila, a jezdcům, kteří je řídili, šanci stát se vyhledávanými sběratelskými kusy. Zůstaly nakonec pouze Sennův vůz, který putoval do továrního muzea, a právě Laudův.
Z pohledu na počítadlo kilometrů je patrné, že se vzácným mercedesem se moc nejezdilo Zdroj: se svolením RM Sothebys
Z pohledu na počítadlo kilometrů je patrné, že se vzácným mercedesem se moc nejezdilo Zdroj: se svolením RM Sothebys
Cena odpovídá významu
Laudův mercedes několikrát změnil majitele a v roce 2018 putoval do sbírky Daniela Isely z Vídně. V říjnu 2016 se tam s ním Rakušan Lauda znovu shledal, jedinečného setkání svojí a Sennovy „stodevadesátky“ v září 2019, se však už mytický Niki nedožil.
Cena Mercedesů 190E 2,3 16 (1983–88) v perfektním stavu se na veteránském trhu pohybuje okolo 1,2 milionu korun, obyčejný rezavý kousek 190D po taxikáři nebo zelináři koupíte ale i za 50 000 Kč.
Cena Laudova stroje, kterou promují specialisté RM Sotheby's pro aukci ve Svatém Mořici 15. září, je 400–500 tisíc švýcarských franků, tedy cca 10–12,5 mil. Kč. Závodní a světská historie jsou od sebe zkrátka dost daleko.