Kompaktní crossover od Nissanu chce po nedávném faceliftu přesvědčit zajímavým hybridním pohonem, který z něj dělá jakousi elektrárnu. Qashqai s ním funguje velice efektivně, navíc jde o příjemné osvěžení našlapané kategorie. Bude to ale stačit na potrápení dominantní Škody Karoq či Hyundaie Tucson?
Nissan Qashqai vlastně kategorii jedné z nejpopulárnějších automobilových tříd dnešní Evropy před více než 15 lety založil. Po konci kdysi populárních modelů Almera a Primera automobilku do značné míry zachránil a něco na způsob restartu prožívá Nissan i v současnosti. Hlavní břemeno evropského znovuzrození leží právě na zádech v Anglii vyráběného Qashqaie, který by spolu s větším X-Trailem měl obstarávat největší penzum prodejů firmy. Elektrické modely Ariya nebo Townstar totiž prodejní statistiky zrovna nebortí.
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: Hybridní Mitsubishi ASX je praktický parťák, kterého krize identity netrápí
Komplikovaná přední maska trochu připomíná Hyundai Tucson. Své si prý odpracovala AI... Zdroj: Martin Kruliš (se svolením)
V davu se snadno ztratí
Nedávná omlazovací kúra přinesla Nissanu Qashqai přepracovanou masku chladiče s novými LED-Matrix světlomety, kterou prý z 50 procent navrhovala umělá inteligence. Designéři společně s AI si dali záležet také na kolech, která mají futurističtější vzor a jejich vzhled podtrhuje nová černá lišta pod dveřmi. Ty pěkné ráfky každopádně pěkně vyčnívají přes pneumatiku, takže není problém je obrousit při prvním parkování o obrubník.
Změn se dočkala i zadní část vozu. Qashqai má nyní sportovněji vyhlížející nárazníky a světla, která si sice zachovala svůj tvar, ale dostala zajímavé 3D LED segmenty.
Podtrženo sečteno, omlazený Qashqai působí ještě futurističtěji než dřív, což jej dělá nebezpečně podobným dalším konkurenčním kreacím. A snadná zaměnitelnost není zrovna dobrou zprávou pro zákazníka, který chce něco extra.
Prima vnitřek
Jestliže z vnějšího vzhledu právě nejásám, interiér Qashqaie se povedl mnohem více. Sportovně laděná testovaná verze N-Design kombinuje kůži s alcantarou, a palubní deska je dokonce elegantně obšitá. I všechny ostatní povrchy, s nimiž přicházíte do kontaktu, jsou měkké a příjemné na dotek.
Palubní deska je dokonale „uklizená“, ale není nudná a působí kvalitním dojmem. Sedadla jsou mimořádně pohodlná a díky širokým možnostem nastavení – a to společně s volantem – lze snadno najít ideální pozici.
Ačkoli se Qashqai přiklání k digitalizaci, zůstává dílem i správně konzervativní. Stále zde najdete dostatek fyzických ovladačů – multifunkční volant s příjemným úchopem, a dokonce i panel klimatizace s otočnými kolečky. Ovladač hlasitosti u audio systému je rovněž otočný, což by si konkurence mohla vzít za příklad. Úplně mě naopak nepřesvědčil posuvný joystick „převodovky“.
Moderní prvky zastupuje digitální kokpit o velikosti 12,3 palce s klasickým zobrazením, 10,8palcový head-up displej a infotainment s úhlopříčkou 12,3 palce. Je ale příjemné, že Nissan neintegruje všechna nastavení do centrální obrazovky. Ta je primárně určená pro navigaci, audio a konektivitu, přičemž nabízí bezdrátové propojení s Apple CarPlay a Android Auto.
Pohon pro fajnšmekry i spořílky
Pod kapotou zůstává nabídka motorizací stejná. K dispozici je 1,3litrový benzinový mild-hybrid s výkonem 140 nebo 158 koní, dostupný jak s manuální, tak s automatickou převodovkou. Pro tuto konfiguraci je také k mání verze s pohonem všech kol. Pomyslný vrchol ledovce tvoří unikátní sériový hybrid označovaný jako e-Power. Tento systém funguje tak, že 1,5litrový spalovací motor vyrábí elektřinu do 2kWh baterie, která pak napájí elektromotor s výkonem 190 koní pohánějící výhradně přední kola.
Hybridní technologie e-Power má blízko k systému e:HEV od Hondy. Spalovací motor tedy neslouží přímo k pohonu kol, ale jako generátor elektrické energie; podobně jako u některých dieselových lokomotiv. Nissan tedy v zásadě nabízí auto, které je stejně plynulé a podobně živé jako dnešní elektromobily, jen se zákazník nemusí obtěžovat s dobíjením. Pro určitou skupinu zájemců to bude ideální řešení elektrifikace.
Nissan zcela odstranil jakékoli mechanické propojení spalovacího motoru s koly. Honda tento přenos používá alespoň při středních a vyšších rychlostech. Tato technologie dodává automobilu kultivovaný jízdní styl s plynulými a hladkými rozjezdy, velmi podobnými čistě elektrickým vozům, i když nedosahuje jejich dravého zrychlení.
K dispozici jsou jízdní režimy Standard, Eco a Sport, které lze přepínat příslušným tlačítkem. Motor je dobře odhlučněný, takže v některých jízdních režimech ani nepoznáte, zda pracuje; jeho činnost vám prozradí až grafika energetických toků na přístrojové desce. Motor je slyšitelný pouze při prudkém zrychlení a jeho tříválcový charakter byste zřejmě neuhádli. Intenzitu rekuperace lze zvýšit pomocí režimu B nebo aktivací funkce E-Pedal, díky níž téměř není potřeba používat klasické brzdy. V režimu Eco Nissan plachtí na volnoběh a rekuperaci spouští až při sešlápnutí brzdového pedálu.
Svezení na pohodu
V rámci modernizace se zapracovalo také na odhlučnění kabiny, které už předtím bylo na skvělé úrovni. Výsledek? V autě se cítíte dokonale odříznuti od stresu za okny. Pohodu za volantem nenarušuje ani podvozek, který je sice pocitově tužší, ale statečně zvládá filtrovat nerovnosti. Podíl na tom má víceprvková zadní náprava, která se ale vyskytuje pouze u dražších verzí.
Sofistikovanější zavěšení a dobré vyvážení hmotnosti japonského „SUVčka“ se kladně projevuje i v zatáčkách – novinka působí velmi hravě a čiperně. Celkově nás Nissan Qashqai svými sportovně střiženějšími jízdními vlastnostmi mile potěšil. Na klikatých okresních cestách se choval předvídatelně, solidně držel ideální stopu a nejevil žádné známky nestability. Velký točivý moment dával ale protáčením vnitřního kola na výjezdech z pomalých zatáček najevo, že pohon všech kol by nebyl na škodu.
A spotřeba? Za 5,5 litru benzinu se dalo jezdit s naprostým přehledem.
Závěr
Nový Nissan Qashqai může navenek vzbuzovat ambivalentní pocity a rozhodně není tak dobře zapamatovatelný jako jeho starší předchůdci. Jinak ale převládají hlavně „pozitiva a sociální jistoty.“ Vyloženě vydařený je po všech stránkách interiér a špičková hybridní jednotka pod kapotou soupeří s tou v Hondách o titul nejefektivnějšího hybridu na trhu. Fakt se povedl! Jde ale samozřejmě o nejdražší verzi modelu s cenou od 769 000 korun. I to je ale ve srovnání s konkurenční Škodou Karoq s horšími motory stále dobrá cena. Jen škoda, že není hybrid k mání ve čtyřkolce. Kdo se spokojí s obyčejnějším mild-hybridem, může mít Qashqai už za 599 990 korun. Kompletní ceník výbav najdete pod tímto odkazem.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pokuta za slušnost? Řidiči kroutí hlavou nad trestem za děkování „varováky“. Diví se i ministr