TEST: Nové BMW X1 ničím zásadně nevyniká, zákazníky vábí hlavně na image značky

Nové malé SUV od BMW láká na vzhled velkých modelů X3 nebo X5, designem vnitřku zase vítá elektrickou budoucnost. Ve skutečnosti zatím sází na konvenční, byť elektrifikované pohony, ryzí elektrika zatím v nabídce není. Na palubě se ekologické materiály snoubí s levnými detaily.

První generace modelu X1 byla představena v roce 2008 na pařížském autosalonu a postupně toto malé SUV zdomácnělo v nabídce BMW i na českých silnicích. Důkazem jeho postavení je aktuální příchod již třetí generace, přičemž opět došlo k mírnému nárůstu vnějších rozměrů. Nejnovější vydání by pochopitelně na úspěchy svých předchůdců rádo navázalo. Základní naftovou verzi 18d jsme vyzkoušeli.

Větší, ale konzervativní

Ve srovnání s druhou generací je nové BMW X1 o 55 mm delší, o 24 mm širší, o 44 mm vyšší a má o 22 mm delší rozvor kol. Opticky už dokonce připomíná o třídu většího sourozence – BMW X3. Přestože jiné nové modely od BMW v současnosti upouštějí od tradičního vzhledu a představují nový designový jazyk značky, model X1 zůstává konzervativní a stále se až na detaily (například zapuštěné kliky) drží původních kontur.

Z nárůstu vnějších rozměrů samozřejmě těží cestující. Zejména řidiče a spolujezdce potěší výrazné zvětšení prostoru v oblasti ramen a loktů. Modely poháněné spalovacími motory lze navíc na přání vybavit posuvnou zadní lavicí, což umožňuje vylepšit prostor pro nohy pasažérů vzadu, nebo zvětšit objem zavazadlového kufru. V základu má nové BMW X1 objem kufru 540 litrů, což je o 35 litrů více než u minulé generace.

Revoluční interiér

Zatímco zvenčí nastaly spíše jen evoluční změny, v interiéru jde o revoluci. Celá koncepce je nová, podobně jako u nedávno představené řady 2 Active Tourer. Otočný ovladač iDrive je minulostí, nyní je vše ovládáno dotykově. Abychom byli spravedliví: Pár klasických ovladačů zůstalo, ale je jich jen nezbytné minimum a jejich ovládání už zdaleka není tak intuitivní. Inu, elektrický design BMW vstupuje už i na nejnižší příčky modelové hiearchie.

Přístrojové desce nyní vévodí dvojice displejů spojených do jednoho ladně prohnutého celku. První obrazovka s úhlopříčkou 10,7 palce patří nejnovějšímu multimediálnímu systému iDrive OS8 a ta druhá s úhlopříčkou 10,25 palce zase k digitálnímu kokpitu řidiče. Je to moderní, mnohofunkční, ale také trochu odosobněné, pojetím se výrazně neliší od konkurenčních modelů. Strohost a minimalismus může na někoho působit trochu laciným dojmem.

Obyčejné auto

Můžete projet zatáčku, nebo projet zatáčku s BMW. Tak zněl proslulý slogan mnichovské značky upozorňující na mimořádné jízdní vlastnosti vozů s bílomodrou vrtulí v erbu. Nejnovějšího SUV od BMW se už toto motto ani vzdáleně netýká. V zatáčkách je řízení testované verze 18d naprosto sterilní a kolikrát se přistihnete při korekcích volantem i při jízdě v přímém směru. To není úplně ten správný odkaz na slavnou minulost a v některých případech stále ještě i současnost tradiční firmy. U čisté předokolky by to snad mohlo být lepší než u testovaného xDrivu.

Podvozek je sám o sobě naladěn spíše komfortně a slušně pracuje i s příplatkovými 19" koly. Odhlučnění není bůhvíjaké, ale od auta v dané cenové hladině těžko čekat více. Motor je naproti tomu odhlučněn znamenitě a vůbec jde o silnou stránku malého bavorského SUV. Základní dvoulitrový diesel 18d se totiž rozhodně nemá za co stydět. Už od nízkých otáček jde jeho 150 koní úderně za plynem a dává vzpomenout na zlatou éru turbodieselů před deseti a více lety. Tím spíše, že to platí i o velice nízké spotřebě, která ani při svižném tempu nepřesáhla pět a půl litru.

Bohaté menu pod kapotou

I jinak je mezi pohony z čeho vybírat. Základ benzinových motorů tvoří tříválcová jednapětka (18i) s výkonem 100 kW a pohonem předních kol, druhou benzinovou volbou je dvoulitrový čtyřválec (23i) s výkonem 150 kW a pohonem všech kol. Zájemci mohou dále sáhnout po přepracovaných naftových dvoulitrových čtyřválcích – vedle toho zkoušeného je to ještě jeho silnější verze s označením xDrive23d (155 kW). Na manuální převodovku zapomeňte, k dispozici je výhradně sedmistupňová automatická dvouspojková převodovka Steptronic.

Později do nabídky přistanou dvě plug-in hybridní jednotky. V obou případech vycházejí z 1,5litrového zážehového tříválce spojeného s elektromotorem o výkonu buď 80 kW ve verzi xDrive25e (celkem 180 kW), nebo 130 kW u varianty xDrive30e (celkem 240 kW). V tomto případě se vždy jedná o čtyřkolky.

Milovníci elektromobility přivítají ještě provedení s onačením iX1 xDrive30, které bude prvním čistě elektrickým BMW v tomto segmentu s pohonem všech kol. Ten tvoří jeden elektromotor na přední a druhý na zadní nápravě. Společnými silami dokážou vyvinout maximální systémový výkon 230 kW. Hodnota točivého momentu se pak vyšplhala na pěkných 494 Nm. O dynamiku by tedy neměla být nouze. Součástí pohonného ústrojí je dále akumulátor s využitelnou kapacitou 64,7 kWh umístěný v podlaze vozu, který by měl podle cyklu WLTP postačit k dojezdu na jedno nabití 413 až 438 kilometrů.

Příjemná volba pro dámy

X1 v nové generaci už není úplně typickým BMW s přesným a strmým řízením, svému účelu ale slouží vesměs dobře. Zvláště pro dámy bude tohle SUV velmi příjemnou volbou. Snadno se řídí, potěší prostorná kabina, velký kufr i bohatá výbava a armáda asistenčních systémů. A je to BMW! Že jsou jízdní vlastnosti jen průměrné nikoho u tohoto auta pálit nebude. Navíc, když si vezmete cenu od 899 600 Kč a porovnáte ji například se Škodou Karoq, nestačíte se divit. Mladoboleslavské SUV totiž s podobným motorem a výbavou stojí jen o pár desítek tisíc méně. Pro kompletní porovnání nového BMW X1 a Škody Karoq klikněte sem.

Tagy: