
Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický

Opel Grandland Hybrid Zdroj: Lukáš Volšický
Začátkem letošního roku se v Česku začal prodávat nový Opel Grandland, který i se základním motorem disponuje elektrifikací. Zjistili jsme, jak se s ním žije ve městech i mimo ně.
Nový Opel Grandland se v loni v dubnu stal jedním z prvních aut na nejmodernější koncernové architektuře STLA Medium od Stellantisu a českou premiéru si odbyl na podzim na pražském veletrhu elektromobility e-Salon. Poprvé se na tuzemských silnicích objevil až začátkem letoška a německá značka se rozhodla vyrazit do vysoce konkurenčního segmentu C-SUV s výhradně elektrifikovanými motorizacemi. Novinka je dostupná s hybridní i plně elektrickou technikou.
V obou variantách je novinka sourozencem nejnovější generace Peugeotu 5008 a zastává důležitou roli – je novou vlajkovou lodí Opelu. A automobilka říká, že ač sdílí techniku i širokou škálu různých prvků výbavy s francouzským sourozencem i hlavním rivalem současně, inženýři Opelu jej navrhovali samostatně v domovském Německu, kde jej také vyrábí. Grandland se stále vyrábí v Eisenachu.
Z každé noci udělá den
Pojďme se však přesunout do reálného světa a podívat se na novinku zblízka, protože má spoustu předpokladů pro to, abychom ji brzy na českých silnicích potkávali ve velkých počtech. Už na první pohled Grandland sází na to, co na dnešním přetékajícím trhu s módními SUV láká potenciální klientelu – vypadá hodnotněji, než kolik reálně stojí. Designéři vsadili na minimalistický styling i svítící prvky.
Největší Opel současnosti si nese charakteristickou masku 3D Opel Vizor, kterou kombinuje s novou generací adaptivních LED světlometů Intelli-Lux HD. Každý světlomet se skládá z více než 50 tisíc samostatných diodových segmentů a s pokročilou matrixovou technologií umí upravovat světelné paprsky tak, aby neoslňovaly protijedoucí řidiče. Je tu ale jedna zásadní vlastnost, kterou nelze dokonale ukázat – i fotoaparáty bohužel zkreslují realitu.

Nová osvětlená maska navazuje na moderní LED světlomety se solidním výkonem. Zdroj: Lukáš Volšický
„Udělá z noci den“ je marketingový obrat, který jsem v posledních letech slyšel snad milionkrát. Novinka od Opelu je však jedním z mála aut s obrovským světelným výkonem, aniž byste museli zapínat dálková světla. I v normálním potkávacím režimu umí osvítit velkou plochu před „čumákem“ a odvážím se tvrdit, že bez problému svítí i do vzdálenosti přesahující padesát metrů. Po zkušenostech s novým Peugeotem 5008 musím uznat, že tohle je jedna z největších výhod Grandlandu.
A než se budeme věnovat kabině, připomenu to nejdůležitější. Nová druhá generace modelu je o 173 milimetrů delší, 35 milimetrů vyšší a 49 milimetrů širší než předchůdce. Typ pohonu navíc ovlivňuje rozvor náprav – u hybridní varianty je dlouhý 2 784 milimetrů, zatímco elektromobil disponuje 2 795 milimetry.
Překvapuje absencí laciných plastů
I pod křídly Stellantisu si Opel zachovává osobitost a v nejnovějším Grandlandu pokračuje ve svém trendu „digitálního detoxu“. Moderní interiér tak pokračuje v minimalistických tvarech a musím uznat, že se mi v něm líbí hned několik specifických prvků. Placatě působící širokoúhlé displeje to sice nejsou, zato se mi líbí variabilně nastavitelné držáky nápojů i před nimi umístěná zavírací schránka. Dokonce má i plexisklo pro snazší náhled to jejích útrob.

Interiér Grandlandu zaujme kvalitním interiérem bez viditelných laciných plastů. Zdroj: Lukáš Volšický

Interiér Grandlandu zaujme kvalitním interiérem bez viditelných laciných plastů. Zdroj: Lukáš Volšický
V Opelu pochopili, že někdy stačí udělat málo, aby byl výsledek hned o několik řádů lepší. Všimněte si, jak je odkládací schránka čalouněná stejnou textilií, jako obložení dveří. Grandland se mi poprvé dostal do rukou ve vrcholné výbavě GS (základní nižší výbava je Edition) a musím pochválit značku, že se tímto prvkem vydala proti dnešním trendům.
Největší Opel díky tomu vypadá jako hodnotnější SUV. Zvláště v době, kdy i v nejnovějších výrazně dražších BMW najdeme laciné plasty, s nimiž se zrovna v tomto modelu příliš nesetkáváme. V horní části interiéru je jich absolutní minimum a Opel se ani trochu neinspiroval filozofií spřáteleného Peugeotu, který v nejnovějším modelu 5008 upřednostnil specifický vzhled před praktičností.
Seznámení s výbavou nového Opelu Grandland najdete zde.
Vylepšená praktičnost
Opel Grandland je největším SUV značky, ale pořád se drží v nejpopulárnějším segmentu C-SUV. To znamená, že ač nabízí slušnou vnitřní prostornost, pořád si zachovává kompaktní rozměry a dobře se s ním parkuje u obchodních center i v městských ulicích. A nová evoluce je zase o krok dál, protože s mezigeneračním nárůstem rozvoru náprav má na zadních sedadlech o 20 milimetrů větší prostornost.
S moderní architekturou má elektrická verze akumulátor v podlaze, a protože hybrid kompletně přebírá její základ, obě verze mají zavazadlový prostor se základním objemem 550 litrů. Pod podlahou kufru navíc má velkou odkládací schránku pro povinnou výbavu a spoustu dalších šikovných věcí, které byste při svých cestách mohli potřebovat. Prohlédněte si naši fotogalerii.
I základní motor má elektrifikaci
Opel Grandland se v Česku prodává výhradně s elektrifikovanou technikou, tedy jako mild-hybrid, plug-in hybrid nebo elektromobil. K prvnímu většímu testování se nám do rukou dostala základní varianta, u níž očekáváme, že bude i tou nejprodávanější.
Základní Grandland má pod kapotou přeplňovaný benzinový tříválec 1.2 Turbo v kombinaci se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou eDTC6 a 48voltovým mild-hybridem s elektromotorem. Tenhle konkrétní motor je vůbec nejslabším pohonem nové druhé generace a vyvine maximální výkon 100 kW (136 k) a nejvyšší točivý moment 230 newtonmetrů od 1750 otáček za minutu.

Mild-hybridní benzinový tříválec je základní motorizací. Naftový motor tu bohužel nenajdete. Zdroj: Lukáš Volšický

Mild-hybridní benzinový tříválec je základní motorizací. Naftový motor tu bohužel nenajdete. Zdroj: Lukáš Volšický
S elektromotorem v převodovce umí Grandland parkovat čistě na elektřinu, ale bohužel její silou nejezdí běžnými městskými rychlostmi. V každodenním provozu oceníte přítomnost elektropohonu hlavně díky pružnosti, s jakou reaguje na plyn díky absenci emisní prodlevy. Abych však jen nechválil, elektřina může některým řidičům vadit kvůli nenastavitelné adaptivní rekuperaci.
Mild-hybrid totiž neustále maří už vytvořenou kinetickou energii, takže když jedete z kopce, nenechává vůz plachtit, ale naopak rekuperuje a neustále zpomaluje. Sledovat to můžete na až miniaturním ukazateli aktuálního využití výkonu/rekuperace pod počítadlem celkových ujetých kilometrů. K plachtění tak neustále musíte stát trochu na plynu, nebo prostě jednoduše vyřadit do neutrálu.
A jak je na tom mild-hybridní Opel Grandland s výkonem a efektivitou? V městských rychlostech mu relativně malá síla stačí, ale pokud pravidelně jezdíte po dálnicích nebo dynamičtějším tempem, začíná to být málo. V rychlostech nad stovkou už ztrácí dech, a navíc je docela hladový. Zatímco s plynulou jízdou umí pod touto hranicí rychlosti jezdit i pod 6 l/100 km, při běžném zákonném tempu si na dálnici řekne i o necelých 8 litrů.
Při týdenním testování jsem se při častém dálničním dojíždění tak dostal na výsledných 7,2 litru, a kdybych jezdil trochu ekonomičtěji, dosáhl bych reálného dojezdu 750 až 800 kilometrů na jedno natankování. A než se vrhneme na závěrečné hodnocení, ještě se naneštěstí musím zmínit o převodovce – musíte se naučit pracovat s plynem, protože v kolonách je občas ucukaná a má tendenci „skákat“.
Přijměte kompromisy
Nejnovější Opel Grandland se základním motorem s mild-hybridní elektrifikací je atraktivním rodinným SUV, které zaujme hlavně minimalistickým designem a velkou vnitřní prostorností a praktičností, aniž by bylo přehnaně obrovské. Bez problémů se vejde do normálních parkovacích míst, a když budete sedět za volantem, bude na vás působit mnohem hodnotněji, než kolik stojí.
Jedinou vadou na kvalitách tohoto vozu je, že pokud stále trváte na spalovacím motoru a nechcete vůz nijak nabíjet, máte k dispozici jen relativně slabý tříválec s malým elektrickým výkonem navíc. Absence většího benzinového nebo naftového motoru je velkou dírou v nabídce, kterou se automobilka snaží vyplnit plug-in hybridem a elektromobilem. Pro zákazníky, jež však tuto novinku budou chtít využít i při častých dálničních cestách, bohužel ideální techniku nemá.
Se základní cenou od 769 990 Kč se však jedná o atraktivní nabídku pro všechny zájemce o moderní SUV v nejžádanějším segmentu C. Seznamte se s kompletní nabídkou a dalšími důležitými informacemi o tomto modelu.
K tématu