Test skútru Vespa 75th GTS 300: Mužské hormony pláčou, ale radost z jízdy stoupá

Vespa není jen skútr. Jedná se o globální kulturní fenomén. Po válce dala Itálii zpět do pohybu a stala se symbolem svobody a italského designu po celém světě. Nyní italská značka přichází s limitovanou edicí svých ikonických skútrů, která odkazuje na 75. výročí značky a zároveň oslavuje 19 milionů vyrobených kusů. My jsme ji měli možnost vyzkoušet.

Italský skútr od značky Vespa znamenal doslova revoluci mezi jednostopými motorovými vozidly. Když se v roce 1946 poprvé ukázal na tamním trhu, lidé po něm začali okamžitě šílet. Díky tehdejší nízké cenovce si ho navíc mohl dovolit téměř každý, což značně pomohlo nastartovat válkou zpomalenou Itálii i její ekonomiku. Dnes už jsou skútry Vespa považovány spíše za jakýsi módní doplněk, čemuž odpovídá i jejich pořizovací cena.

Přesto s nimi italská značka slaví i nadále obrovské úspěchy. Od 23. dubna 1946 se jich vyrobilo přes 19 milionů kusů a aktuálně se její skútry prodávají v 83 zemích světa včetně Česka. Pětasedmdesátiletou existenci se teď Vespa rozhodla oslavit speciální výroční edicí, která má ikonickým skútrům dodat ještě vetší šmrnc a ještě více italského charisma.

Limitovaná edice 75th je k dostání u modelů Primavera S s obsahem 125 kubických centimetrů a GTS Super Tech s obsahem 125 a 300 kubických centimetrů. Oba modely jsou v prodeji od dubna a lze je objednat do konce letošního roku. Ceny začínají na 98 900 Kč. Námi zkoušená vrcholná verze GTS s motorem o objemu 300 ccm pak přijde na 175 900 Kč.

Je libo šálu z hedvábí?

Speciální edice ze skútru vyloženě sálá už od prvního pohledu. Nelze si nevšimnout žluté metalické barvy karoserie zvané Giallo 75th, která bije do očí. Tento lak má však své opodstatnění, byl totiž ikonický pro 40. léta minulého století, kdy motocykl vznik. Musíme ale přiznat, že mužskému pohlaví vyžadujícímu mohutné stroje lehce saje testosteron z těla, ale tomu dámskému naopak dokonale padne. Na bočních panelech a předním blatníku pak najdeme číslice 75, které jsou ve tmavším odstínu a tím vytváří elegantní a přitom decentní dvoutónový efekt. Sedlo je z nubukové kůže a nechybí řada doplňků z chromu nebo disky kol v antracitově šedé barvě.

Specialitou výroční edice je kulatá kožená brašna v chromovaném nosiči, která má tvarem i pozicí imitovat držák rezervního kola. Určitě se bude hodit ve chvíli, kdy vám nebude stačit poměrně malý odkládací prostor pod sedadlem. Praktická brašna se dá navíc snadno odepnout, takže s ní můžete jít třeba na nákup a pak ji zase připnout zpět. Tomu říkáme parádní vychytávka! Pokud by ani to nestačilo, jsou skútry Vespa zpravidla vybaveny držákem na tašky.

Při koupi limitované edice dostane každý zákazník ještě takzvaný Welcome Kit, ve kterém se ukrývá italská šála z žakárového hedvábí s ručně obšitými okraji, dobový ocelový štítek Vespa, osobní kniha pro majitele a osm sběratelských pohlednic s vyobrazením osmi dekád historie značky Vespa.

Ve výbavě už pak klasicky nechybí barevný TFT displej s úhlopříčkou 4,3 palce nebo inteligentní infotainment, pomocí kterého lze ke skútru připojit chytrý telefon. Musíme přiznat, že palubní obrazovka je naprosto skvělá, téměř jako v osobním autě. Ukazuje veškeré důležité informace v přehledném grafickém zobrazení a i při slunečním svitu jsou jednotlivé údaje dobře čitelné. Zcela intuitivní je také její ovládání.

Dynamický a komfortní zároveň

Nejvýkonnější motor v nabídce skútru Vespa má zdvihový objem 278 kubických centimetrů a pyšní se výkonem 17,5 kW (23,8 koní). Maximální točivý moment definuje hodnota 22 N.m. Jednoválec v útrobách skútru se zároveň chlubí elektronickým vstřikováním paliva. Hnacímu ústrojí již tradičně sekunduje automatická jednostupňová převodovka (variátor).

Je až fascinující, jaký zátah miniaturní italský skútr má. Hlavně z místa dokáže akcelerovat rychleji než kdejaký „papírově“ silnější motocykl. To pochopitelně také díky nízké hmotnosti, která v případě testované verze činila pouhých 158 kilogramů. „Stopětadvacítka je ještě o 30 kilogramů lehčí. Potěší také fakt, že se nemusíte téměř starat o tankování, protože skútr na jednu nádrž hravě zdolá i 200 kilometrů.

Motor zároveň potěší kultivovaným projevem. Zejména pak v běžném provozu o něm skoro nevíte. Hlubší vrčení se dostaví až ve vysokých otáčkách. Celkově bychom chování jednoválce označili za sametové. Ovšem sametový není jen motor, ale také jízdní vlastnosti skútru. I přes opravdu maličká kola dokáží tlumiče s grácií žehlit většinu městských nerovností. Brzdy jsou malinko gumové, ale díky ABS za ně můžete brát celkem bez respektu.

Díky výkonnější pohonné jednotce není Vespa 75th GTS 300 stavěna vyloženě jenom do městského prostředí. Zábavu za jejími řídítky si užijete i na klikatých silničkách. Podmínkou je však hladký asfalt. Skútr působí lehounce a přehoupnutí z jednoho náklonu na druhý tak připomíná spíše mrštné pitbiky. V úzkých prostorech jsme naopak ocenili parádní poloměr otáčení. Jak se říká, skútr se dokáže otočit na pětníku.

Závěr

Týden s Vespou 75th GTS 300 byl tedy pro nás příjemným překvapením. Výroční edice dodala skútru ještě více italského charisma a udělala z něj nezaměnitelný stroj, který si je vědom své ceny. Svižný motor spolu s komfortním naladěním tlumičů pak už jen utvrzuje požitek z každého ujetého kilometru.

Tagy: