SsangYong Musso Grand je poctivý dělník ze staré školy. Novinky mu jsou spíše na obtíž

Stále populárnější kategorie terénních pick-upů nemohla zůstat stranou pozornosti ani u korejského SsangYongu. Značka žijící stále trochu ve stínu krajanů – automobilů od značek Hyundai a Kia – se poslední dobou dere do popředí i na českém trhu. A inovované Musso má podle všeho dobře našlápnuto k úspěchu právě mezi off-roady.

SsangYong není na českém trhu žádným nováčkem. Právě Musso, které ovšem dříve bývalo klasickým osobním teréňákem bez korby, se u nás prodávalo vcelku úspěšně už v 90. letech, když těžilo z kombinace výhodné ceny a osvědčené techniky od Mercedesu. Současné Musso je na trhu od roku 2019 a loni prodělalo kosmetické omlazení, které mimo jiné znamená, že si můžete vybrat i mezi dvěma typy zadní nápravy. My jsme dostali sofistikovanější verzi s víceprvkovým zavěšením.

K TÉMATU: MG HS je levnější než Škoda Karoq i SsangYong Torres

Zvenku užitkáč, uvnitř luxusní kočár

Když uvážíme zaměření auta, nejsou ryze utilitární proporce velkého Korejce pro vnějšího pozorovatele překvapivé. Že nejde v případě testované verze o nabídku typu „již od“ je patrné z mnoha detailů počínaje metalickým lakem, přes černá litá kola velikosti 19" po  zatemněná zadní okna. Při pohledu z profilu je nápadný vysoký ponton karoserie, ve kterém se i velká kola docela ztrácejí.

Kdyby se člověk rovnou ocitl uvnitř, aniž by předtím viděl, jak auto vypadá zvenčí, snadno by si mohl myslet, že sedí v nějakém módním crossoveru, a ne v užitkovém pick-upu. Musso ve špičkové verzi totiž opravdu nešetří luxusem, což se projevuje i takovými delikatesami, jako jsou ventilovaná sedadla. Ta jsou velice pohodlná vpředu i vzadu a řidič má vynikající přehled o dění kolem.

Palubní deska je od loňska výrazně redesignovaná, nyní působí ještě více luxusním dojmem, na pick-up až nevídaným. Nově nabízí 12,3” obrazovku multimediálního systému, která není zapuštěna do palubní desky, ale vystupuje prostorově nad ni. Mění se také ovládací panel dvouzónové automatické klimatizace, který je nově digitální, ale stále ergonomicky přepracovaný tak, aby jeho ovládání bylo co nejjednodušší a intuitivní.

Z asistenčních systémů nově přibyl asistent proti rozhoupání přívěsu (TSC) a u verze Premium také adaptivní tempomat. PREMIUM+ paket, kterým lze rozšířit výbavu verze Premium, nově obsahuje 360stupňovou kameru usnadňující parkování nebo například jízdu s vozidlem ve složitém terénu.

Co je každopádně u Mussa extrémně otravné, jsou hyperaktivní asistenti udržování v jízdním pruhu a dodržování povolené rychlosti. Varování na nezapnuté pásy divoce piští jen, co dosednete a když o kilometr překročíte povolenou rychlost, je to na vlas stejné. Deaktivace systému je přitom velmi zdlouhavá operace.

Takhle jedou velcí páni

Na rozdíl od velkého počtu položek volitelné komfortní výbavy se u Mussa nemusíte trápit s výběrem pohonu – k objednání je na našem trhu pouze jediný, a sice čtyřválcový přeplňovaný diesel 2,2 litru s výkonem 205 koní. To je na auto charakteru Mussa tak akorát a podobně výkonné jednotky nabízí i konkurenti.

V případě testované lepší výbavy Premium motor spolupracuje se šestistupňovým automatem a nutno říct, že kooperace to není vždy úplně optimální. Automatická převodovka se snaží zakrývat zjevnou „turbodíru“, kterou agregát trpí v nižších otáčkách, což v praxi znamená, že motor vždy točí o něco výše. Například při jízdě konstantní rychlostí do kopce, při které motor osciluje na pomezí otáček, kdy motor táhne a kdy moc ne, se to ale projevuje opakovaným nepříjemným přeřazováním nahoru a dolu. Poněkud zmatečně se automat projevuje i v jiných režimech.

Jízda je jinak na poměry užitkového auta velmi kultivovaná a když se motor dostane do těch správných obrátek, jede jako vítr. Luxusnější provedení zadní nápravy s víceprvkovým zavěšením na místo tuhého s listovými pery se stará o větší pohodlí na normálních silnicích, ani tak se ale nezapře ortodoxní rámová konstrukce a auto se stále mírně pohupuje. Jednoznačným plusem je, že absolutně není nutné brát ohled na zpomalovací prahy, propadlé kanály nebo obrubníky. Podvozek je odfiltruje tak, že to ani nepostřehnete.

Musso samozřejmě není vhodným strojem pro radost v zatáčkách, ale při rychlé jízdě po dálnici je velice stabilní. Terénní dispozice jsou dány obligátním pohonem všech kol, kdy je permanentně poháněna zadní osa a přední se připojuje manuálně ovladačem na středovém panelu. K dispozici je samozřejmě redukce a elektronická uzávěra zadního diferenciálu. Dá se říci, že schopnosti rozložitého auta v těžším terénu jsou limitovány hlavně jeho rozměry a tím pádem i horšími přechodovými a nájezdovými úhly. Klíčová je samozřejmě také volba správného obutí. Musso každopádně nedělá velký rozdíl mezi tím, jestli je plně naložené (uveze zhruba tunu), prázdné nebo zda táhne přívěs. Jede víceméně stále stejně.

Závěr

Velký SsangYong se určitě nemá za co stydět a vůbec se nedivím, že jich na silnicích poslední dobou potkávám postřehnutelné množství. Osvědčený recept kombinující příznivou cenu s velkou užitnou hodnotou je u primárně užitkového auta, které si tolik nemusí hrát na parádu, ještě více patrný. Konkurent Toyoty HiLux, Fordu Ranger nebo VW Amarok zaostává jen v detailech, které mu lze při vědomí výhodnější koupě snadno odpustit. Ceník s kompletní nabídkou výbav najdete tradičně pod tímto odkazem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pokuta za slušnost? Řidiči kroutí hlavou nad trestem za děkování „varováky“. Diví se i ministr

Tagy:
hobby Škoda Karoq přívěs silnice Mercedes-Benz dělník volný čas SsangYong produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas MG HS SsangYong Musso