Nepřízní osudu stíhaná kategorie malých aut nabízí stále modely, které slouží svému původnímu účelu. Volkswagen Polo je bratrancem Škody Fabia a Seatu Ibiza a ani nedávný facelift nezměnil nic na praktickém vyznění modelu vyráběného bezmála pět dekád.
Když někdy vyrazite k moři a v půjčovně na letišti si vyžádáte „economy“ vůz, dost možná vás na parkovišti bude čekat bílé Polo. Přesně takové auto jsme si vyžádali k týdennímu testu. Nečekal jsem od prosté bílé nákupní tašky mnoho, ale po několikadenním soužití jsem se s její nekomplikovaností jen nerad loučil.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Nový Volkswagen Amarok je kus poctivého auta do nepohody
Zapomenutá Popelka
Koncern Volkswagen, čítaje do něj i českou Škodu, masivně investuje do elektrické budoucnosti a mezi bateriovými modely s označením ID se někdejší hvězdy nabídky se jmény Golf, Passat a Polo krčí na chvostu zájmu. U Golfu s jeho elektrickými variantami to zase tak patrné není, roubování zeleného ducha na tento bestseller se ale dost podepsalo na jeho osobnosti. Mám na mysli poněkud čínský design zevnějšku i interiéru. To Polo je stále Volkswagenem ze staré školy. V dobrém slova smyslu obyčejné a nezáludné.
Jak už jsem zmínil výše, Polo před nedávnem prodělalo lehký facelift, nic to ale nemění na tom, že to je stále malé praktické auto velikosti Fabie. Doba, kdy se dala auta této kategorie běžně koupit pod 300 000 Kč, už je asi nenávratně pryč, do 400 000 se s Polem vejít stále dá. Jde o verzi Limited s litrovým motorem, která nemá automatickou klimatizaci a stojí na plechových kolech.
Auto, které vidíte na obrázcích, má sice také základní motor s naprosto dostatečným výkonem 70 kW, jde ale o lépe vybavenou variantu s automatickou klimatizací, litými koly nebo adaptivním tempomatem. To už je s cenou úplně jinde, ale na podstatě dojmů z Pola to nic nemění. I zde byly totiž k dispozici klasické tři pedály a páka řazení. Hurá!
Přístrojová deska sice dostala digitální displeje, v základních obrysech je ale stále uživatelsky velmi vstřícná. Zdroj: Jan Markovič
Německá klasika
Architektura interiéru je co možná nejjednodušší – je jednoduchá, ale účelná a plně funkční. Nic nechybí, nic nepřebývá a člověk je za volantem hned doma. Jako kdybyste vzpomínali na příjemnou dovolenou před deseti lety.
Přístrojový štít vyplňuje displej s naznačenými kruhovými budíky. Osmipalcová dotyková obrazovka multimediálního systému je největší, jaká se do Pola dodává. Má to i svá negativa – displej je lesklý, takže se okamžitě omaká. Ovládání je ale intuitivní a virtuální tlačítka veliká. Samozřejmostí je propojení s chytrými telefony.
Jakkoliv Polo přesahuje jen o 74 mm čtyřmetrovou délku, je na svou třídu poměrně urostlé a navenek působí robustněji než technicky spřízněná Fabia. Nepřekvapí, že plnohodnotné pohodlí nabízí dvojčlenné posádce, jakýkoliv dospělý navíc už se vzadu bude trochu tlačit. I zadní cestující mají nicméně po ruce dva USB-C konektory.
Kufr má kapacitu 351 litrů, což je na danou kategorii velmi slušná hodnota, jen Škoda Fabia má o neznatelných 29 litrů víc.
Kamarád do deště
Ve velkých dvoutunových SUV s baterkami pod podlahou si sice můžete užívat pocitu bezpečí, že by ale jízda s nimi byla nějak extra příjemná, se říct nedá, nehledě na praktické aspekty dané jejich nakynulými rozměry.
Svezení v Polu je podobně jako třeba u Suzuki Swift či Fabie stále příjemným zážitkem. Jako by z člověka (nejen obrazně) spadla veškerá tíže a překomplikovanost dnešních aut a doby vůbec. Vesele si kvrdláte řadící pákou manuálu pětikvaltu a dobře padnoucím volantem vykružujete hbité křivky v městském provozu či v zatáčkách na okresce.
Benzinový tříválec 1.0 TSI dává 70 kW výkonu a 175 Nm točivého momentu s 11 metráků vážícím autem nemá mnoho práce.To obnáší zcela uspokojivou dynamiku, kterou trochu uzurpují jen hodně natažené převody pětistupňového manuálu.
Agregát vyvíjený a vyráběný v Čechách má velmi kultivovaný chod, na volnoběh o něm skoro nevíte. Tovární tabulky hovoří o průměrné spotřebě 5,2 litru. Já jsem se ekonomikou provozu nijak zvlášť netrápil, přesto počítač po týdnu jízd nevykázal více než 5,9 litru, a to je hodně dobré. Je nasnadě, že s lehkou nohou na plynu nebude problém dosáhnout údaje udávaného výrobcem. Kdyby mělo Polo větší než 40litrovou nádrž, nemuseli byste k benzínce hodně dlouho.
Závěr
Jakkoliv to může znít paradoxně, i investice do malého auta, které už dávno není levné, dává stále velký smysl. Polo se základním motorem přináší bez zbytečných příkras osvědčené jistoty, pro které miliony lidí volkswageny milovali. Na pohled nijak zajímavé auto sází na jednoduchou techniku slibující dlouhý bezproblémový provoz a vysokou míru praktičnosti těm, kteří toho zase tak moc nenajezdí. Jiná věc je, že většina našinců asi raději sáhne po obdobně zaměřené Fabii. Kompletní ceník Volkswagenu Polo najdete zde, srovnání s ní, Opelem Corsa a Renaultem Clio pod tímto odkazem.