Znáte Novomlýnskou vodárenskou věž?
Stojí takřka čtyři sta let a kdysi zásobovala vodou dolní část Nového Města pražského. Pomáhala ale i při ochraně před požáry. V dalším díle pořadu Prima Česko jsme vyrazili na pravý břeh Vltavy v místě někdejších Nových Mlýnů, kde stojí vodárenská věž. Ta nabízí zajímavou expozici i úchvatný výhled na českou metropoli.
Se stavbou Novomlýnské věže Pražané začali v polovině 17. století, přesně řečeno v roce 1658. „Před tím už tady jedna kamenná věž stála, ale tu v roce 1652 podemlela povodeň tak, že se roztrhla a zůstalo stát jen torzo,“ vypráví Karel Kučera, kurátor pražských věží Prague City Tourism.
Novomlýnská věž v Praze Zdroj: Se souhlasem společnosti Prague City Tourism
Novomlýnská věž v Praze Zdroj: archiv CNN Prima News
Novomlýnská věž v Praze Zdroj: archiv CNN Prima News
Jedna z místností neobvyklým způsobem připomíná staré případy požárů Zdroj: archiv CNN Prima News
Expozice v Novomlýnské věži Zdroj: archiv CNN Prima News
Historická tramvaj č. 42 Zdroj: archiv CNN Prima News
Historická tramvaj č. 42 Zdroj: archiv CNN Prima News
Jízda historickou tramvají je zážitek Zdroj: archiv CNN Prima News
Jízda historickou tramvají je zážitek Zdroj: archiv CNN Prima News
Vyšlápnout schody na vrchol, to chce pořádnou kondici. „Vyšli jsme něco málo pod 200 schodů a dostali jsme se do výšky trošku přes 40 metrů, které Novomlýnská vodárenská věž má,“ říká v pořadu Prima Česko Barbora Scherf, mluvčí Prague City Tourism.
Výhled na všechny světové strany
Ale námaha se návštěvníkům velmi vyplatí. Výhled odtud je opravdu nádherný. Navíc snad do všech světových stran. Podle Barbory Scherf tu má člověk to nejhezčí z Prahy jako na dlani: „Na západě uvidíme nádherný komplex celého Pražského hradu, také Strahovský kláštěr, Petřínskou rozhlednu, vidíme i celé Petřínské sady. Na východě vidíme Vítkov a další část Nového Města, úsek Petrské čtvrti.“
Pokochat se lze také pohledem na rameno Vltavy, které se klidně vine podél Nového Města, dále na Letenské sady a vůbec celou Letnou. „Tahle věž byla vodárenskou věží pro Petrskou čtvrť a část Nového Města pražského. Bylo potřeba zásobovat Pražany vodou, takže to nebylo do domů, ale bylo to do kašen,“ vykládá dále Karel Kučera.
Novomlýnská věž má oproti jiným výhodu, v horní části jsou malá okénka, která si lze otevřít a třeba se po výšlapu osvěžit čerstvým vzduchem nebo si vyfotit výhled. „Bydlím nedaleko a lidé, co se tam chodí koukat, mi koukají do bytu...“ směje se jedna z místních obyvatelek, zatímco další se obává, že by se na vrchol nedostala. „Já bych nedala ty schody.“ Ovšem po ujištění, že v Novomlýnské věži se lze průběžně zastavovat na pauzy a prohlížet si zdejší expozici, si dodává odvahy. „Tak půjdeme!“
ČTĚTE TAKÉ: Česká šikmá věž: Ústecký kostel přečkal za války bombardování a stal se raritou
Je nutno zdůraznit, že jedna z místností, do níž mají příchozí v Novomlýnské věži přístup, působí velmi sugestivně. Návštěvníci jako by se v ní ocitli v plamenech. Právě tato místnost dokládá, kde lidé v drahných časech ve městě Pražském zažili požáry. „V roce 1689 tady byl velký požár Starého Města, o kterém se soudí, že byl založen francouzskými agenty. Probíhala válka a při té příležitosti víme, že i tato věž vyhořela,“ zmiňuje jeden z případů kurátor pražských věží.
Naštěstí věž stále stojí. Všem, kteří sem přijdou během první hodiny v otevírací době, nabízí možnost tohle všechno vidět za poloviční vstupné.
K Novomlýnské věži historickou tramvají
A jak se na Novomlýnskou vodárenskou věž dostanete? Velmi jednoduše. A nutno říci, že i po cestě na vás dýchne kus historie. Z pražského Dlabačova, to je kousek pod Strahovem, vyráží krásná historická tramvaj s nádherným dřevěným obložením. Prostě klasika starých dob. Trasu a jízdní řád najdete ZDE.
„Je to opravdu unikátní prostor. Co mě tady nejvíce baví, že jako v klasických tramvajích nesedíme za sebou, ale sedíme naproti sobě na krásných dřevěných lavicích,“ oceňuje prostor vozu mluvčí Prague City Tourism. A vzápětí upozorňuje, na co je potřeba myslet ještě před nástupem do historické tramvaje. Klasické jízdenky zde neplatí. Lze je ale získat v informačních centrech Prague City Tourism nebo přímo v tramvaji. „Tramvaj jezdí ve čtyřicetiminutových intervalech. Člověk může na trase historické tramvaje číslo 42 vystoupit a nastoupit, kdykoliv se mu zachce. A může historické vozy střídat.“