My Češi jsme pracovitý národ. Zručnost, vytrvalost i vynalézavost, to vše jsou vlastnosti, které nás charakterizují. Přesto to ale ne vždy stačí. A tak i český pracovní trh ovlivňují trendy přicházející ze zahraničí, především ze západu. Mezi těmi, na které je potřeba se připravit, je podle specialisty na práci flexibilita práce, vyšší efektivita nebo důslednější budování značky. A všechny tři přinášejí také výhody pro zaměstnance.
Ať se nám to líbí, nebo ne, trendy ze západu se vždy dříve nebo později dostanou i k nám. A to i v profesních oblastech. Jaké novinky tedy čeští zaměstnanci mohou očekávat a co z nich vyplývá? Další řádky vám v tématu udělají jasno. A především zjistíte, že nové trendy pomohou nejen firmám samotným, ale že ku prospěchu by mohly být i řadovým zaměstnancům.
Flexibilita práce
Je už více než jasné, že starým strukturám odzvonilo. S příchodem techniky a po absolvování pandemie covidu nezůstal na pracovních trzích napříč celým světem kámen na kameni. A tendence se na západu ubírá jasným směrem – dát zaměstnancům více volnosti. Zahraniční firmy nabízejí více částečných úvazků nebo možnost zázemí v kanceláři, které ale pracovníci nemusí využívat. A podle Jana Klusoně je výhod, které poskytují moderní chlebodárci, víc: „Nevyžadují od nich práci ‚od do‘, ale zaměřují se na výsledky. Každý si může najít svůj režim, který je pro něj nejvhodnější a zároveň je v něm nejefektivnější... Do popředí se také dostávají benefity, jako je neomezená dovolená, čtyřdenní pracovní týden nebo programy zaměřující se na fyzické a psychické zdraví zaměstnanců.“
Vyšší efektivita práce
Ta jde ruku v ruce s výkony, které zaměstnanci podávají, ale také se zázemím, které mají k dispozici. A právě v tom je oproti západu podstatný rozdíl. „Zaměstnavatelé tam více investují do inovací a výbavy, protože vědí, že jim to přinese pozitivní výsledky i zisky. V Česku bohužel zatím převládá opačný přístup. Zastáváme tu názor, že ‚Když jsme to doteď dělali takto a fungovalo to, tak proč bychom něco měnili,‘ nebo ‚Nebudeme kupovat nové vybavení, dokud nám ty staré stroje drží pohromadě,‘“ říká Jan Klusoň a poukazuje tak na nešvar, který často bráním českým firmám v pokroku i lepších výsledcích.
Budování značky
Ani tenhle trend zatím v Česku příliš nefrčí. Je ale nasnadě, že vzhledem k celosvětovému propojení se i české firmy budou muset přizpůsobit, aby byly schopné konkurovat těm západním. „Západní společnosti si uvědomují, že atraktivní značku zaměstnavatele nelze vybudovat přes noc. Jedná se o dlouhodobý proces, který sice přináší své ovoce až po určité době, ale za to konzistentně,“ říká Jan Klusoň a dodává: „Firmy se silnou značkou zaměstnavatele mají více kvalitnějších kandidátů, efektivnější čas náboru a nižší fluktuaci zaměstnanců. U nás v Česku je pro mnoho firem budování svého jména jakožto zaměstnavatele stále těžko uchopitelné. Soustředí se pouze na aktuální potřeby, na které vynaloží téměř celý rozpočet.“