Třetina ojetých vozů v ČR má stočený tachometr. Jak se takovému podvodu vyvarovat?

Muž řídící auto

Stáčení tachometrů u ojetých aut je v Česku stále velkým nešvarem. Jak se nenechat nachytat?

Při koupi nového vozu každého kupce zajímá i počet najetých kilometrů, tedy stav tachometru. Ten však nemusí ukazovat pravdivé údaje. Za nezákonné snižování počtu kilometrů hrozí od roku 2018 v Česku pokuta až půl milionu korun a pokud se na stočení tachometru přijde, automobil neprojde technickou kontrolou (STK). Máme šanci poznat, že je tachometr tzv. stočený? A jak se takovému podvodu vyvarovat?

Podle průzkumu společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu a historie vozidel, bylo na českém trhu v roce 2019 se stočeným tachometrem až 33 procent ojetých vozů. Oproti roku 2018 se jednalo o čtyřprocentní pokles tohoto nešvaru. V průměru byly tachometry stočeny o sto tisíc kilometrů.

„Je to ohromný problém, protože se týká strašného množství motoristů. De facto jsou okrádáni. Ten odhad hovoří o tom, že je to v řádu miliard korun ročně, které někdo vydělá na motoristech tím, že stočí kilometry, nebo že omladí auto o několik let,“ říká pro CNN Prima NEWS Igor Sirota z Ústředního automotoklubu.

Má zákazník šanci poznat, že je tachometr stočený?

Na otázku, jak předejít koupi špatného nebo poškozeného staršího vozu, Sirota odpovídá: „První cesta je, že nebudu kupovat automobil, který je dovezený kdoví odkud. To znamená, že raději volím automobil, který je koupený v České republice a má tu i tzv. rodokmen. Šancí je také to, že budu kupovat automobil nikoliv na ulici, ale přinejmenším ve velkém a kvalitním autobazaru, který má sám zájem, aby to neprocházelo a nebyl zanášen těmi zanešenými automobily. Protože on si sám kupuje ty vozy, tudíž potom zodpovídá za ten stav.“

Dá se na to spolehnout a vyplatí se zaplatit za zjištění najetých kilometrů podle takzvaného VIN (identifikační číslo vozidla) kódu na internetu? „Spolehnout se stoprocentně dá u vozidel, která mají ten český rodokmen. Ta, která jsou dovezená ze zahraničí, tak tam ta praktika těch nekalých je taková, že například v Německu, v Belgii, kdekoliv jinde se stočí ty určité kilometry, doveze se to do ČR, tady se nějakým způsobem nově vytvoří technický průkaz, kde bude zase stav kilometrů stočenější,“ popisuje Sirota.

Tagy: