Třetina ojetých vozů v ČR má stočený tachometr. Jak se takovému podvodu vyvarovat?

Playing on
Načteno: 0%
0:00
Stav: 0%
0:00
Stav: 0%
Current Time 0:00
/
Doba trvání 0:00
Zbývající čas -0:00
 

Výběr redakce


Při koupi nového vozu každého kupce zajímá i počet najetých kilometrů, tedy stav tachometru. Ten však nemusí ukazovat pravdivé údaje. Za nezákonné snižování počtu kilometrů hrozí od roku 2018 v Česku pokuta až půl milionu korun a pokud se na stočení tachometru přijde, automobil neprojde technickou kontrolou (STK). Máme šanci poznat, že je tachometr tzv. stočený? A jak se takovému podvodu vyvarovat?

Podle průzkumu společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu a historie vozidel, bylo na českém trhu v roce 2019 se stočeným tachometrem až 33 procent ojetých vozů. Oproti roku 2018 se jednalo o čtyřprocentní pokles tohoto nešvaru. V průměru byly tachometry stočeny o sto tisíc kilometrů.

„Je to ohromný problém, protože se týká strašného množství motoristů. De facto jsou okrádáni. Ten odhad hovoří o tom, že je to v řádu miliard korun ročně, které někdo vydělá na motoristech tím, že stočí kilometry, nebo že omladí auto o několik let,“ říká pro CNN Prima NEWS Igor Sirota z Ústředního automotoklubu.

Má zákazník šanci poznat, že je tachometr stočený?

Na otázku, jak předejít koupi špatného nebo poškozeného staršího vozu, Sirota odpovídá: „První cesta je, že nebudu kupovat automobil, který je dovezený kdoví odkud. To znamená, že raději volím automobil, který je koupený v České republice a má tu i tzv. rodokmen. Šancí je také to, že budu kupovat automobil nikoliv na ulici, ale přinejmenším ve velkém a kvalitním autobazaru, který má sám zájem, aby to neprocházelo a nebyl zanášen těmi zanešenými automobily. Protože on si sám kupuje ty vozy, tudíž potom zodpovídá za ten stav.“

Dá se na to spolehnout a vyplatí se zaplatit za zjištění najetých kilometrů podle takzvaného VIN (identifikační číslo vozidla) kódu na internetu? „Spolehnout se stoprocentně dá u vozidel, která mají ten český rodokmen. Ta, která jsou dovezená ze zahraničí, tak tam ta praktika těch nekalých je taková, že například v Německu, v Belgii, kdekoliv jinde se stočí ty určité kilometry, doveze se to do ČR, tady se nějakým způsobem nově vytvoří technický průkaz, kde bude zase stav kilometrů stočenější,“ popisuje Sirota.

reklama
reklama
reklama