Ojetiny (zdroj: CNN Prima NEWS)
Trh s ojetými vozy po pandemii jen kvete, prodeje stouply dokonce až o 60 procent. S tím ale také přibylo prodejců, kteří zneužívají důvěřivosti zákazníků. Není proto od věci se při koupi auta podívat, zda nabízené auto nemá zanesený výfuk či nadměrně opotřebený interiér.
To, že světla svítí, stěrače stírají a klakson i troubí, vám určitě během kontroly auta při jeho koupi stačit nebude. A rozhodně byste se neměli spokojit ani s pohádkou o tom, že vůz je po důchodci, který s ním jel tak dvakrát do měsíce do kostela. Realita často bývá jiná.
„Prodali mi bouračku. Poznala jsem to, až když jsem to koupila,“ dělí se o svoji zkušenost kupující vozu. „Koupil jsem si auto, které absolutně nebrzdilo a přitom bylo po technické,“ říká další. Co všechno ještě může kupující překvapit?
Auto je poškozené
Podle celoevropského průzkumu společnosti CarVertical prodělala skoro třetina ojetin na trhu vážné poškození. Například hledání nepůvodních svárů po celé karoserii by proto mělo být samozřejmostí.
Hodně prozradí i šrouby pod kapotou, mají-li ještě originální nástřik z výroby a nikdo s nimi nemanipuloval, nesouměrné spáry mezi díly nebo jiný odstín laku u jednotlivých částí.
Pokud kupujete diesel, určitě by vás měl zajímat filtr pevných částic, který vyjde na desetitisíce. „Sáhneme si do výfuku, malinko ho otřeme a vidíme, kolik tam je sazí. Tak zjistíme, jestli filtr saze zachytává, anebo už je opotřebovaný,“ popisuje jednoduchou kontrolu mechanik z Auta bez rizika Jan Baroch.
Upravený tachometr
„Auto mělo v Německu najeto 350 tisíc kilometrů, dostane se do Čech a má najeto 150 tisíc,“ uvádí příklad podvodného jednání mluvčí autobazaru Auto ESA Filip Kučera.
Databáze s údaji o stavu kilometrů zahraničních vozů u nás totiž neexistuje. Přetočený tachometr se při první evidenční kontrole v Česku v podstatě zlegalizuje. Že má auto najeto více, než ukazuje tachometr, ovšem prozradí nadměrné opotřebení interiéru, třeba bočnic na sedačkách.
Auto v exekuci
Při koupi by se člověk neměl zaměřovat jen na auto, ale i na kontrolu jeho původního majitele. „Zákazníka, který kupuje auto třeba na inzerát, nenapadne prověřit si majitele auta v databázi exekucí a bohužel se stane, že koupí auto, přijde exekutor a vozidlo mu zabaví,“ dodává Kučera.
S větším zájmem o ojetiny vzrostla i jejich cena. Oproti loňsku se v průměru zvýšila minimálně o 10 procent.