Víkendový pád kabiny lanovky na Ještěd definitivně zbořil představu, že k podobnému neštěstí nemůže v Česku dojít. V zahraničí mají s těmito událostmi bohužel řadu zkušeností. Vůbec nejhorší nehoda lanovky před 21 lety zasáhla rakouské lyžařské středisko Kaprun na ledovci Kitzsteinhorn.
Píše se 11. listopad roku 2000 a krátce po deváté hodině ráno vyráží z dolní stanice kolejové lanové dráhy v rakouském středisku Kaprun téměř plně naložený vagón a veze 162 lyžařů na ledovec Kitzsteinhorn. Jenže do cíle nikdy nedojede a pasažéři jen za pár minut budou bojovat o holé životy. Drtivá většina z nich marně.
Proč se zřítila lanovka na Ještěd? Nikdo nemluví o možné sabotáži, upozorňuje expert
Policie vyšetřuje nedělní pád lanovky na Ještěd pro podezření z obecného ohrožení. Při tragické nehodě zemřel strojvedoucí, druhá kabina se třinácti cestujícími a průvodčím zůstala viset ve vzduchu. Přesná příčina ještě není známá. Prezident Asociace lanové dopravy Jakub Juračka v Novém dni na CNN Prima NEWS podotkl, že by se při vyšetřování nemělo zapomenout ani na možnou sabotáž.
„Na tunel jsme mohli jen zírat,“ uvedl den po katastrofě pro deník Kleine Zeitung jeden ze zasahujících policistů. Příčinou katastrofy byl totiž požár, který propukl v zadní části soupravy. Pozdější vyšetřování ukázalo, že hořet začalo kvůli ohřívači, který se vznítil v kabině strojvedoucího. Lanovka, jejíž téměř čtyřkilometrová trať vedla z velké části tunelem ve skále, právě v jeho útrobách zastavila.
Kdyby šli dolů…
V tunelu ovšem nebylo pokrytí mobilním signálem, dveře vozu se nedaly otevřít, pevné sklo oken se některým lyžařům podařilo rozbít holemi. Nakonec průvodce uvolnil i dveře a cestující začali soupravu opouštět. Drtivá většina se však snažila před plameny uniknout a vydala se tunelem vzhůru. To se ukázalo jako osudová chyba, protože díra ve skále se sklonem 30 stupňů zafungovala jako komín, kterým se valily jedovaté zplodiny. Nejdále se podařilo vystoupat japonskému lyžaři, který byl nalezen 142 metrů od vozu.
Záchranáři zasahující při požáru lanovky na Kaprunu Zdroj: Profimedia.cz
Zachránit se podařilo jen 12 lidem. Dobrovolný německý hasič Thorsten Grädler si totiž uvědomil, že se musí dostat dolů pod soupravu. S dalšími jedenácti tedy zvolil sestup přes oheň a celý tucet se dostal na dolní konec tunelu. Při neštěstí zahynulo celkem 155 lidí, 150 ze soupravy mířící nahoru, dva z protijedoucího vozu a toxický kouř zabil ještě tři osoby v horní stanici, která byla napojena na obchodní dům.
Box: Další nehody lanovek
12. července 1972 - Třináct obětí si vyžádal pád lanovky ve švýcarském Bettmeralpu.
13. února 1983 - Pád tří kabin v Champoluc ve Val d'Aosta si vyžádal 11 obětí.
3. října 1999 - Čtrnáct turistů zahynulo a 20 bylo zraněno při havárii lanovky v jižní Číně. Trojnásobně přetížená kabina lanovky spadla z výšky 100 metrů a pak se zřítila do údolí.
29. června 2017 - Nejméně 12 lidí zemřelo a další dva byli zraněni v horách severního Pákistánu - přetížená lanovka se uvolnila z lana a spadla asi 200 metrů do příkopu. Zahynulo 12 lidí.
23. května 2021 - Při pádu kabiny lanovky na severu Itálie v horském středisku Stresa Mottarone zemřelo 14 lidí včetně devítiletého dítěte. K tragickým následkům přispěla provizorní oprava, která měla udržet lanovku v provozu.
Mezi oběťmi byla i německá lyžařka, mistryně světa ve freestylu Sandra Schmittová nebo mládežnický mistr světa v lyžování Sebastian Geiger. Zahynula také jedna Češka, která ve středisku pracovala jako instruktorka lyžování. Lanovka byla po katastrofě uzavřena a na Kitzsteinhorn se od roku 2001 jezdí visutou kabinkovou lanovkou. Těch od té doby přibylo ještě několik.
Prokleté středisko Cavalese
Pokud budeme brát v potaz pouze nehody klasických lanovek, pak k té nejhorší došlo v roce 1976 v italském středisku Cavalese poblíž Trenta v pohoří Dolomity. Skoro na sklonku lyžařské sezóny 9. března se tam zřítila plně obsazená kabina. Pád tehdy nepřežilo 43 lidí. Bezprostřední příčinou bylo prasklé lano a téměř třítunová kabina zmizela ve 200 metrů hlubokém údolí.
V Cavalese však umírali lidé po pádu lanovky ještě o 22 let později. 3. února 1998 totiž americká stíhačka zavadila o kabely lanové dráhy a její kabinu srazila do údolí. Zemřelo 20 lidí. Stejný počet obětí si vyžádal pád lanovky 1. června 1990 v gruzínské metropoli Tbilisi. Tehdy došlo ještě ke zranění dalších 40 lidí.
1. července 1999 rovněž zahynula dvacítka lidí při havárii lanovky ve francouzských Alpách. Na lanovce na horu Pic-de-Bure ve středisku Sanit-Etienne-en-Dévoluy se uvolnilo lano a kabina se zřítila do 80metrové hloubky.
Odbrzděná kabina v Tatrách
Nehoda lanovky se nevyhnula ani Slovensku. 8. ledna 1992 se odehrála tragédie na lanové dráze z Tatranské Lomnice na Skalnaté pleso ve Vysokých Tatrách. Studenti druhého ročníku střední školy v Prievidzi se zde účastnili lyžařského kurzu. Vzhledem k tomu, že v údolí panovala mlha, skupina vyrazila do vyšších poloh. Jenže špatné počasí znemožnilo lyžování i tam, a tak učitel rozhodl o návratu.
Studenti nastupovali po malých skupinkách do kabinek. Chlapci v jedné z nich si chvíli všimli, že s kabinkou nad nimi není něco v pořádku. Začala se totiž přibližovat, a to zvyšující se rychlostí. Po několika vteřinách došlo k nárazu, který obě kabiny vyhodil z nosných lan. K nehodě došlo vůbec v nejvyšším místě trati a kabinky se zřítily do hloubky 42 metrů. Zahynuli čtyři chlapci.
Následné vyšetřování ukázalo, že jedna z kabinek se při vstupu na dráhu nenapojila na tažné lano, nýbrž pouze na to nosní. Jenže kvůli chybějící pružině tuto chybu nezaznamenala kontrolní páka, a tak se kabinka spustila dolů, aniž by byla jakkoli brzděna. Během chvíle nabrala obrovskou rychlost, a katastrofě tak už nic nestálo v cestě. Lanovka přitom pouhý měsíc před událostí prošla revizí, kabinu, jež selhala, kontrolovali dokonce den předtím.