Expert o pádu lanovky na Ještěd
Policie vyšetřuje nedělní pád lanovky na Ještěd pro podezření z obecného ohrožení. Při tragické nehodě zemřel strojvedoucí, druhá kabina se třinácti cestujícími a průvodčím zůstala viset ve vzduchu. Přesná příčina ještě není známá. Prezident Asociace lanové dopravy Jakub Juračka v Novém dni na CNN Prima NEWS podotkl, že by se při vyšetřování nemělo zapomenout ani na možnou sabotáž.
K incidentu došlo v neděli 31. října kolem 13:45. Jedna z kabin lanovky vedoucí na vrchol Ještědu se zřítila, v jejích troskách zemřel strojvedoucí. Druhá kabina se třinácti cestujícími a průvodčím zůstala viset ve vzduchu. Hasiči a záchranáři je museli postupně dostat dolů pomocí výškové techniky.
Na lanovce byla od pondělí 1. listopadu plánovaná technická odstávka. „V tomto období se odstávka zahajuje na všech 114 lanových drahách v Česku. Po svátcích dochází k „mrtvé sezoně“. Je to ideální doba, kdy dráha netratí ekonomicky a je prostor klidně v řádu týdnů udělat částečné rekonstrukce, repase, novinky a povinné pravidelné prohlídky,“ vysvětlil v Novém dni prezident Asociace lanové dopravy Jakub Juračka.
Podle prvních informací zřejmě došlo k destrukci, k roztržení nebo vytržení tažného lana. „Vyšetřování pravé příčiny ale může trvat měsíce. Jen spekulujeme, jestli šlo o technickou závadu nebo skrytou vadu. Nikdo také nezmiňuje možnost sabotáže třetí osoby,“ nastínil Juračka. Případem už se zabývají policisté i Drážní inspekce.
„Budeme zkoumat pomocí defektoskopie, co se tam stalo. Rád bych ale zdůraznil, že pokud na lanové dráze praskne tažné lano, lanová dráha má mít mechanismy, jak tomu zabránit,“ vysvětlil generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Zdůraznil však, že samotné prasknutí lana by nemělo stačit k tomu, aby se lanová dráha zřítila. Závěry vyšetřování nehody pak budou zveřejněny na webových stránkách Drážní inspekce. „Šetření trvá několik měsíců. Výsledek bych nečekal dříve než za půl roku,“ doplnil Kučera.
U druhé lanovky zafungoval brzdový systém
Lanové dráhy jsou zároveň vybavené několika bezpečnostními systémy. „Zejména brzdné systémy jsou vždy minimálně dva. Určitě muselo dojít k nějakému selhání. Je otázka, zda to bylo kvůli vyjetí z lana, nebo selhal právě brzdový systém, který je nahoře ve voze a měl by fungovat tak, že pojezd se kousne do lana a kabina zůstane viset. Tedy přesně tak, jak se stalo u druhé kabiny. Jinak by došlo i k dalšímu neštěstí,“ vysvětlil Juračka .
Loni byla lanovka na Ještěd kvůli pandemii koronaviru a protiepidemickým opatřením více než 100 dní mimo provoz. Podle Juračky ale tato doba roli nehrála. „Stály všechny lanovky. Provozovatelé investovali čas lidí do údržby a kontroly všech věcí,“ řekl.
„Lanovka prošla před dvěma lety také zásadní rekonstrukcí. Došlo k výměně elektroinstalace, byla repasována základní pohonná jednotka a vyměnila se i zabezpečovací elektroinstalace. Základní dílčí prvky byly obnoveny do stavu nové lanové dráhy,“ vysvětlil Juračka.
Nevidí proto důvod, proč by se lanovka na Ještěd nemohla vrátit do původního provozu poté, co bude příčina havárie objasněna. „Teď je otázka, co ukáže šetření – kde se stala chyba, proč tažné lano prasklo a jaká se učiní opatření. Z mého pohledu však nevidím důvod, proč by se lanová dráha po vyšetření těchto skutečností a jejich zveřejnění neměla uvést zpět do provozu,“ uzavřel Juračka.
O velkém štěstí může hovořit také rodina herce Davida Novotného. Jeho manželka s dětmi byla v lanovce, která na laně naštěstí zůstala. Dolů se jeho blízcí dostali po laně a pomocí hasičského žebříku.